Management of Change in the Design of a New Product: The Case of the Guaranty Fund Investment

Authors

  • Luciano Quinto Lanz IAG/Escola de Negócios da PUC-Rio
  • Patricia Amelia Tomei IAG/Escola de Negócios da PUC-Rio

DOI:

https://doi.org/10.5585/gep.v4i2.158

Keywords:

Gerenciamento de Projetos, Gestão de Mudança, Gerenciamento de Stakeholders, Inovação

Abstract

This article analyzes from the change management perspective, the implementation of a guarantee fund managed by the BNDES, the Investment Guarantee Fund (FGI), which provides additional guarantees for very small, small and medium enterprises (VSMEs). For this analysis, we used change and stakeholder management models in projects, innovation in financial services and products, and guarantee schemes. The methodology used was a single case study conducted with the fund manager, with documental analysis and semi-structured interviews. The results of the analysis indicate that the corrections in the direction and pace in the Fund’s project implementation, together with stakeholder management techniques application and change management/control in project scope, led to greater security in the Fund’s implementation. This context prevents various risks associated with the operation and adequacy of the final product, contributing to a gradual but steady adoption of the Fund's guarantee by financial agents.

 

Author Biographies

Luciano Quinto Lanz, IAG/Escola de Negócios da PUC-Rio

Doutorando em Administração de Empresas no IAG da PUC-Rio. Possui graduação em Administração de Empresas pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1994), MBA Executivo em finanças pelo IBMEC-RJ (1997), pós-graduação em Docência do Ensino superior pela UCAM-RJ (2001), mestrado em Administração de Empresas pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (2004). É gerente no Departamento de Políticas e Gestão de Instrumentos de Garantia da Área de Crédito do BNDES.

Patricia Amelia Tomei, IAG/Escola de Negócios da PUC-Rio

Possui graduação em Administração Pública pela Fundação Getúlio Vargas - RJ (1978), mestrado em Administração de Empresas pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (1981), doutorado em doutorado sandwich - New School for Social Research (1986) e doutorado em Administração pela Universidade de São Paulo (1988). É professora associada da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro/IAG desde 1979. Foi pesquisadora e professora visitante no exterior da Université Jean Moulin de Lyon (1995),da Ecole des Hautes Etudes Commerciales (HEC) de Montreal (1993), École Superieure des Affaires da Université de Sciences Sociales de Grenoble (1996,1992,1990); da Rissho University de Tóquio (1988), da Florida International University (1994) e da Graduate School of Urban Professions, Department of Management and Human Resources da New School for Social Research (1989). Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Administração de Empresas, atuando principalmente nos seguintes temas: cultura organizacional, mudança organizacional, recursos humanos, desempenho organizacional. Publicou vários artigos no Brasil e no exterior e os seguintes livros: Cultura Organizacional e Privatização: A Dimensão Humana, com Marcelo L. Braunstein (Makron Books,1993), Inveja nas Organizações , (Makron Books, 1994) , Invidia en las Empresas (McGraw Hill México, 1994), Gestão Participativa (CDRom - CELTEC,1995), Sedução dos Modismos com Adriana Lerner ( Makron Books, 1998;Cultura e Mudança Organizacional; (organização, Editora PUC-Rio,2008);Cultura Empreendedora;com Giuseppe Russo e Carla Bottino (Office Book,2008)

References

Banutu-Gomez, M. B. & Banutu-Gomez, S. M. T. (2007). Leadership and Organizational Change in a Competitive Environment, Business Renaissance Quarterly; ABI/INFORM Global.

BNDES, (2013). FGI- Fundo Garantidor para investimentos. Rio de Janeiro. Recuperado em 03/07/2013, de <http://www.bndes.gov.br/SiteBNDES/bndes/bndes_pt/Institucional/ Apoio_Financeiro/Programas_e_Fundos/FGI/index.html>.

BNDES, FGPC – Fundo de Aval. (2012) Rio de Janeiro. Recuperado em 10/06/2013, de <http://www.bndes.gov.br/SiteBNDES/bndes/bndes_pt/Institucional/Instituicao_Financeira_Credenciada/FGPC/index.html>.

Booz, Allen & Hamilton Inc. (1982) New Products Management for the 1980s, New York, NY: Booz, Allen and Hamilton.

Botelho, Marisa R. A. & Mendonça, Mauricio. (2002). As políticas de Apoio a Geração e Difusão de Tecnologias para as Pequenas e Médias empresas no Brasil. SEP. VII Encontro Nacional de Economia Política. Curitiba/PR. Recuperado em 11/01/2011, de <http://www.sep.org.br/artigo/BOTELHO_MENDONCA.pdf>.

Bourne, Lynda. (2009). Stakeholder Relationship Management: a Maturity model for Organisational Implementation. Goer Publishing Ltd, UK.

Cameron, E. C., Story, V. M. & Walsh, K. (2006). Disrupting the Value Chain: Supply Chain Relationships and Networks for Radical Innovation, Proceedings of Academy of Marketing Conference, Middlesex University Business School.

Chieza, Rosa A. & Ambros, Julia O. (2006) A importância do Crédito na visão Schumpeteriana e a experiência gaúcha na busca de alternativas à ampliação do acesso ao crédito para empresas de menor porte. III Encontro de Economia Gaúcha. Porto Alegre. Recuperado em 12/01/2011, de <http://www.fee.tche.br/3eeg/Artigos/m09t03.pdf>.

Cooper, R. G. (2001), Winning at New Products: Accelerating the Process from Idea to Launch. New York: Perseus Publishing.

Danneels, Erwin & Elko J. Kleinschmidt (2001), Product Innovativeness from the Firm’s Perspective: Its Dimensions and Their Relation with Project Selection and Performance. Journal of Product Innovation Management, 18 (November), 357–73.

Dosi, G. (1982), Technological Paradigms and Technological Trajectories: A Suggested Interpretation of the Determinants and Directions of Technical Change, Research Policy, Vol. 11, No. 3, pp. 147-162.

Facó, Julio F.; Diniz, Eduardo H. & Csillag, João M. (2009). O Processo de Difusão de Inovações em Produtos Bancários, Revista de Ciências da Administração, v. 11 n. 25 p. 177-208.

Garcia, R. & Calantone, R. (2002). A Critical Look at Technological Innovation Typology and Innovativeness Terminology: A Literature Review, The Journal of Product Innovation Management, Vol. 19, No. 2, pp. 110-132.

Gassmann, O. & Enkel, E. (2004). Towards a theory of open innovation: three core process archetypes, Proceedings of the R&D Management Conference, Lisbon, Portugal, Jul. 6-9.

Gatignon, H., Tushman, M. L., Smith, W. & Anderson, P. (2002), A Structural Approach to Assessing Innovation: Construct Development of Innovation Locus, Type, and Characteristics, Management Science, Vol. 48, No. 9, pp. 1103-1122.

Giacomini, Gino, Filho; Goulart, Elias E. & Caprino, Mônica P. (2007). Difusão de inovações: apreciação crítica dos estudos de Rogers. Revista Famecos. Porto Alegre, n. 33.

Hu, Henry T. C. (2012). Too complex to Depict? Innovation, “Pure Information,” and the SEC Disclosure Paradigm. Texas Law Review. Vol. 90.

Humble, J. & Jones, G. (1989), Creating a climate for innovation, Long Range Planning, Vol. 22. No. 4, pp. 46-51.

Igbal, R. (2011). Impact of Organizational Change to Achieve Competitive Edge, European Journal of Business and Management, vol.3, n.4.

Kirsch, C., Chelliah, J. & Parry W. (2011). Drivers of change: a contemporary model. Journal of Business Strategy, 32(2), p. 13-20.

Kotler, Philip. (2000). Administração de Marketing. Prentice Hall. São Paulo.

Lei n. 12.087, de 11 de Novembro de 2009 (2009). Diário Oficial da União. Brasília, DF.

Lima, Fernando C. (2009). Crédito, Financiamento e Bancos de Desenvolvimento. BNDES.

Lopes, Simone; Lagoa, José. C. S, Jr; Cardoso, Marcelo P. & Piccinini, Maurício S. (2007). Fundos de garantia e acesso ao crédito das micro, pequenas e médias empresas. A experiência do FGPC: sucesso ou fracasso? BNDES Setorial, Rio de Janeiro, n. 26, p. 4-23.

Lumpkin, Stephen. (2010). Consumer Protection and Financial Innovation: A Few Basic Propositions. OEGD Journal: Financial Market Trends. Volume 2010 - Issue 1.

Mainardes, Emerson W.; Alves, Helena; Raposo, Mario & Domingues, Maria J. (2010). Categorização por Importância dos Stakeholders das Universidades. RIAE – Revista Ibero-Americana de Estratégia. São Paulo, v. 9, n.3 p 05-40.

Mitchell, R. Agle, B & Wood, D. (1997). Toward a theory of stakeholder identification and salience: defining the principle of who and what really counts. Academy of Management Review, 22 (4) 853-858.

Noro, Greice. (2012) A Gestão de Stakeholders em Gestão de Projetos. Revista de Gestão e Projetos – GeP. São Paulo, v. 3, n 1, p 127-158.

Noro, Greice. (2006). A maturidade em gerenciamento de projetos logísticos: o caso América Latina Logística. Dissertação de mestrado. Universidade Federal de Santa Maria - Centro de Tecnologia - Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção, 2006.

Organization For Economic Co-Operation And Development. (2005). Oslo Manual: Guidelines for Collecting and Interpreting Innovation Data. (3 ed.) European Comission: OECD. Recuperado em 2 julho 2013, de: .

OECD. (2008). Open Innovation in Global Networks. Organização para Cooperação e Desenvolvimento Econômico.

OECD. (2010). Facilitating access to Finance: Discussion Paper on Credit Guarantee Schemes. 2010. Recuperado em 12/03/2012, de < www.oecd.org/daf/psd/45324327.pdf>.

Oswick, C., Grant, D., Marshak, R. J., & Wolfram Cox, J. (2010). Organizational discourse and change: Positions, perspectives, progress, and prospects. Journal or Applied Behavioral Science, 46, 8-15.

Pinto, Marco A. C.; De Paula, Paulo B & Salles, Ana B. T. (2007). A Revitalização do Sistema Público de Fomento como Canal para Acesso Financeiro por MPME. Revista do BNDES, Rio de Janeiro, V. 14, N. 27, P. 141-162.

Pittaway, L., Robertson, M., Munir, K., Denyer, D. & Neely, A. (2004). Networking and innovation: a systematic review of the evidence, International Journal of Management Reviews, Vol. 5-6, No. 3-4, pp. 137-168.

Project Management Institute. (2013). A guide to the Project management body of knowledge (PMBOK Guide). 5a edição.

Pombo, Pablo G. (2006). Aportes Conceptuales y características para uma clasificación internacional de los sistemas/esquemas de garantía. Tese de Doutorado. Universidade de Córdoba.

Pombo, P & Herrero, A. (2003). Los sistemas de garantia para micro y la pyme em uma economia globalizada. DP Editorial. Sevilla.

Rodrigues, Carlos L., Diniz, Eduardo H. & Ferrer, Florência. (2007). Influência Governamental e Estratégias Institucionais na Difusão de Inovações em Economias Emergentes. RAE, vol. 47, n. 1.

Rogers, E. (2003). Diffusion of Innovations. New York, Wiley.

Salavou, H. and Avlonitis, G. (2008). Product Innovativeness and Performance: A Focus on SMEs, Management Decision, Vol. 46, No. 7, pp. 969-985.

Seidel, V.P. (2007). Concept Shifting and the Radical Product Development Process, Journal of Product Innovation Management, Vol. 24, No. 6, pp. 522-533.

Serviço Brasileiro de Apóio às Micro e Pequenas Empresas. (2011). Taxa de Sobrevivência das Empresas no Brasil. Coleção Estudos e Pesquisas. Brasília: Sebrae.

SEBRAE; Departamento Intersindical de Estatística e Estudos Socioeconômicos. (2012). Anuário do trabalho na micro e pequena empresa: 2012. 5 ed. Brasília; Sebrae; Dieese.

SEBRAE; Fundação Universitária de Brasília. (2004). Fatores condicionantes e taxa de mortalidade de empresas no Brasil. Brasília: Sebrae e Fundação Universitária de Brasília.

Sethi, Rajesh; Iqbal, Zafar; Sethi, Anju. (2012). Developing New-to-the-Firm Products: The Role of Micropolitical Strategies. Journal of Marketing. Vol. 76 Issue 2, p 99-115. 17p.

Silveira, F, F.; Armellini, F.; Aquino, L. N. D. & Giroletti, D. A. (2012). A Adoção da Inovação aberta dentro da Estratégia de internacionalização de Empresas Multinacionais de Economias Emergentes. Revista de Gestão e Projetos – GeP, São Paulo, v. 3, n. 3, p 251-276.

Shane, S. (2005). Sobre Solo Fértil, Como identificar grandes oportunidades para empreendimentos em alta tecnologia. Bookman, Porto Alegre.

Song, M. and Thieme, J. (2009). The Role of Suppliers in Market Intelligence Cathering for Radical and Incremental Innovation. Journal of Product Innovation Management, Vol. 26, No. 1, pp. 43-57

Story, V., O’Malley, L & Hart, S. (2008). Developing Competences for Radical Innovation: The Role of Interaction, Relationships and Networks. Reflective Marketing in a Material World, Academy of Marketing Annual Conference, Aberdeen Business School, Scotland, July 7th to 10th.

Story, Vicky; Hart, Susan & O'Malley, Lisa. (2009) Relational resources and competences for radical product innovation. Journal of Marketing Management. Vol. 25 Issue 5/6, p461-481. 21p. 1.

Teixeira, Damasio P. (2010). Gerenciamento de Expectativas dos Stakeholders em um Empresa de Serviços. Monografia. FGV, Rio de Janeiro.

Veryzer, R. W. (1998). Discontinuous innovation and the new product development process, Journal of Product Innovation Management, Vol. 15, No. 4, pp. 304-321.

Wood, T., Jr. (2009). Mudança Organizacional. São Paulo. 5ª Edição. Editora: Atlas.

Zica, Roberto M. F. & Martins, Henrique C. (2008). Sistema de garantia de crédito para micro e pequenas empresas no Brasil: proposta de um modelo. RAP — Rio de Janeiro 42(1):181-204.

Published

2013-08-30

How to Cite

Lanz, L. Q., & Tomei, P. A. (2013). Management of Change in the Design of a New Product: The Case of the Guaranty Fund Investment. Revista De Gestão E Projetos, 4(2), 73–99. https://doi.org/10.5585/gep.v4i2.158

Issue

Section

Articles