Relationship between hospitality in organizational culture and satisfaction in resolving consumer problems
DOI:
https://doi.org/10.5585/2025.26987Keywords:
hospitality, people management, organizational cultureAbstract
This study seeks to identify the association between organizational hospitality culture and the degree of consumer satisfaction on occasions when there is a complaint about the services provided and, consequently, disruption in the host-guest relationship. The 30 organizations chosen for this study had active registration on the Indeed and Reclame Aqui careers platforms in March 2023. They were from different sectors of the service economy. On the Indeed platform, the 20 most recent reviews from employees and former employees were selected, covering notes on overall satisfaction with the work environment and open responses. The sample of this research included 600 respondents. An algorithm was created to classify the presence of the key terms of the culture of hospitality and then the association with the satisfaction indexes about the services of these companies as a result, it was found that organizational hospitality culture is associated with the degree of satisfaction, problem solving, loyalty and return for new business by customers. The results of this research offer new evidence on the relationship between consumer satisfaction, solution rate and new business in different sectors. In addition, it brings empirical findings and a method for service organizations that seek to diagnose and manage their organizational culture, regardless of the sector of activity.
References
Alencar, MA, & Lima, TB (2019). Clima Organizacional no Setor Hospitalar Hospitalar: um estudo em um hospital privado de João Pessoa, Paraíba (PB), Brasil. Turismo & Sociedade, 12(1), 47-63.
Alves, CA, Marques, RB, Stefanini, CJ, & Nascimento, VS (2019). Hospitalidade, experiências e emoções. Turismo, Visão e Ação, 21(3), https://doi.org/10.14210/rtva.v21n3.p373-398
Baum, T. (2019). A indústria hoteleira precisa ou merece talento? Jornal Internacional de Gestão Hospitalar Contemporânea. Publicação on-line avançada. DOI:10.1108/IJCHM-10-2018-0805
Benveniste, E. (1995). Hospitalidade. No Vocabulário das Instituições Indo-Europeias. Economia, parentesco, sociedade (Vol. 1, pp. 87-101). Campinas: Ed. da Unicamp.
Book, L., Gatling, A., & Kim, J. (2019). Os efeitos da satisfação da liderança no engajamento, lealdade e retenção dos funcionários no setor de hospitalidade. Journal of Human Resources in Hospitality & Tourism, 18(3), 368-393. DOI: https://doi.org/10.1080/15332845.2019.1599787
Cheng, J.-C., & Yi, O. (2018). Elaboração de trabalho, esgotamento e satisfação do funcionário do hotel: o papel moderador do suporte organizacional percebido. Jornal Internacional de Hospitality Management, 72, 78-85. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2018.01.005
Claro, JAC dos S. (2015). Hospitalidade Organizacional: Panorama Teórico-Empírico. Rosa dos Ventos, 7(3), 338-357. DOI: 10.18226/21789061.v7iss3p338
Dawson, M. (2011). A Escala de Cultura de Hospitalidade: Uma medida de cultura organizacional e atributos pessoais. International Journal of Hospitality Management, 30, 290-300. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2010.10.002
Derrida, J. (2001). Cosmopolitas de todos os países mais um esforço! Coimbra: Minerva.
De Souza Meira, JV, & Hancer, M. (2021). Usando a teoria da troca social para explorar a relação funcionário-organização no setor de hospitalidade. Jornal Internacional de Gestão Hospitalar Contemporânea. Publicação on-line avançada. DOI: DOI:10.1108/IJCHM-06-2020-0538
Federizzi, VLF (2009). Facetas da hospitalidade. Revista Hospitalidade, 6(2), 96-114.
Fleury, MTL (2000). Gestão da diversidade cultural: experiências de empresas brasileiras. Revista de Administração de Empresas (RAE), 40(3).
Grassi, MC (2011). Transponha o limite. Em A. Montandon (Ed.), The Hospitality Book (pp. 55-62). São Paulo: Senac.
Kops, D. (2014). Hospitalidade: saberes e práticas culturais em diferentes espaços sociais. Caxias do Sul: Educs.
Kouzes, James M.; Posner, Barry Z. (2019). The Leadership Challenge. 7th ed. Hoboken: Wiley.
Lashley, C. (2004). Para uma compreensão teórica. Em C. Lashley & A. Morrison (Eds.), Em busca de hospitalidade. Perspectivas para um mundo globalizado (pp. 1-24). São Paulo: Manole. DOI: https://doi.org/10.4324/9780080508566
Lashley, C., Lynch, P., & Morrison, A. (2007). Formas de Conhecer a Hospitalidade. Em Hospitalidade: uma lente social (pp. 173-191). Oxford: Elsevier. DOI: https://doi.org/10.4324/9780080465692
Machado, LAN, de Castro Junior, DFL, Mondo, TS, Silveira-Martins, E., & de Abreu, JC (2019). Gestão estratégica de recursos humanos e desempenho hoteleiro. Tourism & Management Studies, 15(1), 65-79. DOI:10.18089/tms.2019.150106
Madera, J., Dawson, M., Guchait, P., & Belarmino, MA (2017). Pesquisa em gestão estratégica de recursos humanos em hospitalidade e turismo: uma revisão da literatura atual e sugestões para o futuro. Jornal Internacional de Gestão de Hospitalidade Contemporânea, 29(1), 48-67. DOI:10.1108/IJCHM-02-2016-0051
Otoo, FNK (2019). Práticas de gestão de recursos humanos (GRH) e desempenho organizacional: o papel mediador das competências dos funcionários. Relações entre empregados. Vol. 41 No. 5, pp. 949-970. DOI: https://doi.org/10.1108/ER-02-2018-0053
Park, J. & Kim, HJ (2019). Como e quando a supervisão abusiva afeta a sabotagem de serviço dos funcionários de hospitalidade? International Journal of Hospitality Management, 83. DOI:10.1016/j.ijhm.2018.10.014
Peng, X., Lee, S., & Lu, Z. (2020). Desempenho de trabalho percebido pelos funcionários, identificação organizacional e comportamentos pró-ambientais na indústria hoteleira. International Journal of Hospitality Management, 90, 102632. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2020.102632
Pitt-Rivers, J. (2012). A lei da hospitalidade. HAU: Journal of Ethnographic Theory, 2 (1), 501–517. DOI: https://doi.org/10.14318/hau2.1.022
Ram, Y. (2018). Hostilidade ou hospitalidade? Uma revisão sobre violência, bullying e assédio sexual na indústria do turismo e hotelaria. Current Issues in Tourism, 21(7), 760-774. DOI: https://doi.org/10.1080/13683500.2015.1064364
Sant'Anna, ES, Carneiro, J., & Lescure, C. (2021). Quem acolhe quem acolhe? O Trabalho Decente como Ethos da Hospitalidade Organizacional em Hotelaria. Rosa dos Ventos, 13(1). DOI: https://doi.org/10.18226/21789061.v13i1p50
Shi, X., Gordon, S. (2020). Suporte organizacional versus suporte do supervisor: o impacto no contrato psicológico e no engajamento no trabalho dos gerentes de hospitalidade. International Journal of Hospitality Management, 87, 102374. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2019.102374
Solnet D, Subramony M, Ford RC, Golubovskaya M, Kang HJ e Hancer M (2019). Aproveitando o toque humano nas interações de serviço: lições de hospitalidade. Journal of Service Management, 30(3), 392-409. DOI:10.1108/JOSM-12-2018-0380
Xiong, L., & King, C. (2019). Alinhando as atitudes e o comportamento dos funcionários com as marcas de hospitalidade: o papel da internalização da marca do funcionário. Journal of Hospitality and Tourism Management, 40. DOI:10.1016/j.jhtm.2019.06.006
Xiong, L., So, KKF, Wu, L., & King, C. (2019). Falando porque é a minha marca: examinando a propriedade psicológica da marca do funcionário e o comportamento de voz em organizações de hospitalidade. International Journal of Hospitality Management, 83, 274-282. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2018.11.006
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Iva Monique Cassiano de Lima, Rodrigo Cunha da Silva, Carla Cristina Caturani, Paulo Sérgio Gonçalves de Oliveira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Abstract 37
- pdf (Português (Brasil)) 37