Restructuring project of the Ceará school of public health

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/iptec.v11i2.25510

Keywords:

Project Management, Public Management, School of Public Health

Abstract

This technical report highlights the Restructuring Project of the School of Public Health of Ceará, a precursor to InovaESP, with the aim of transforming the institution into an Institute of Science and Technology, aligned with the Modernization Plan of the Health Department of the State of Ceará. The case study methodology was employed, involving document analysis, interviews, and direct and participant observation. The achieved results include the implementation of a new management model, the consolidation of the project management office, and advancements in organizational learning. The intervention facilitated adaptation to new management approaches and tools, providing theoretical contributions and practical implications. Socially, it serves as an agent of cultural change, transforming the School of Public Health into a learning organization, bringing significant benefits to both management and society.

CROSSMARK_Color_horizontal.svg

Downloads

Author Biography

Marta Dulcélia Gurgel Ávila, Universidade Federal do Ceará – UFC

Mestre em Avaliação de Políticas Públicas

References

Banco Mundial. (2017). Um ajuste justo: análise da eficiência e equidade do gasto público no Brasil. The World Bank. https://doi.org/10.1596/978-1-4648-1042-6

Mundial, B. (2018). Propostas de reformas do sistema único de saúde brasileiro. Washington, DC, 1-16. https://doi.org/10.1596/978-1-4648-1354-0

SESA (2019). Secretaria da Saúde do Ceará. Plataforma de Modernização da Saúde - Guia. https://www.saude.ce.gov.br/download/nova-saude/

ESP-CE (2022). Escola de Saúde Pública do Ceará - Paulo Marcelo Martins Rodrigues. Projeto Estratégico: Reestruturação da Escola de Saúde Pública do Ceará – ESP. Fortaleza, CE: Secretaria Estadual da Saúde. https://www.esp.ce.gov.br/institucional/gestao-estrategica/

Coutinho, H. (2019). Da estratégia ágil aos resultados. Editora Saraiva.

Carvalho, M. D., & Rabechini Jr, R. (2019). Fundamentos em gestão de projetos: construindo competências para gerenciar projetos (5a. ed.). São Paulo: Atlas.

Eder, S., Conforto, E. C., Amaral, D. C., & Silva, S. L. D. (2014). Diferenciando as abordagens tradicional e ágil de gerenciamento de projetos. Production, 25, 482-497. https://doi.org/10.1590/0103-6513.180413

Edmondson, A., & Moingeon, B. (1998). From Organizational Learning to the Learning Organization. Management Learning, 29(1), 5(20). https://doi.org/10.1177/1350507698291001

Gemino, A., Horner Reich, B., & Serrador, P. M. (2021). Agile, traditional, and hybrid approaches to project success: is hybrid a poor second choice? Project Management Journal, 52(2), 161-175. https://doi.org/10.1177/8756972819883021

Godói, C. K., Blikstein, I., Bandeira-De-Mello, R., da Silva, A. B., de Almeida Cunha, C. J. C., Godoy, A. S., ... & Oliveira, M. (2017). Pesquisa qualitativa em estudos organizacionais. Saraiva Educação SA.

Grander, G., Grapégia Dal Vesco, D., & Ribeiro, I. O. (2019). O efeito da governança de projetos e da gestão da realização de benefícios na estratégia das organizações: uma análise multigrupo sob o prisma de indicadores de desempenho. Revista de Gestão e Projetos, 10(2). https://doi.org/10.5585/GeP.v10i2.16222

Morris, P. W., & Geraldi, J. (2011). Managing the institutional context for projects. Project Management Journal, 42(6), 20-32. https://doi.org/10.1002/pmj.20277

Musawir, A. U., Serra, C. E. M., Zwikael, O., & Ali, I. (2017). Project governance, benefit management, and project success: Towards a framework for supporting organizational strategy implementation. International Journal of Project Management, 35, 1658–1672. https://doi.org/10.1016/j.ijproman.2017.09.002

Müller, R., Glückler, J., & Aubry, M. (2013). A relational typology of project management offices. Project Management Journal, 44(1), 59-76. https://doi.org/10.1002/pmj.21315

PMI, Project Management Institute. (2017). A Guide to the project management body of knowledge (PMBoK Guide) 6ª Edition. Project Management Institute, Four Campus Boulevard, Newtown Square.

Rabechini Junior, R., Carvalho, M. M. D., Rodrigues, I., & Sbragia, R. (2011). A organização da atividade de gerenciamento de projetos: os nexos com competências e estrutura. Gestão & Produção, 18, 409-424. https://doi.org/10.1590/S0104-530X2011000200012

Rabechini Jr, R., Carvalho, M. M. D., & Laurindo, F. J. B. (2002). Fatores críticos para implementação de gerenciamento por projetos: o caso de uma organização de pesquisa. Production, 12, 28-41. https://doi.org/10.1590/S0103-65132002000100003

Yin, R. K. (2015). Estudo de Caso: Planejamento e métodos. Bookman editora.

Published

2023-12-19

How to Cite

Ávila, M. D. G. (2023). Restructuring project of the Ceará school of public health. Revista Inovação, Projetos E Tecnologias, 11(2), e25510. https://doi.org/10.5585/iptec.v11i2.25510

Issue

Section

Relatos técnicos
Crossref
0
Scopus
0
Views
  • Abstract 199
  • pdf (Português (Brasil)) 160