The use of Co-marketing strategies, Coopetition and destination marketing through social media Instagram in pandemic period

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/podium.v10i2.19018

Keywords:

Digital marketing, Co-marketing, Coopetition, Destination marketing

Abstract

Objective of the study: With the emergence of the Covid-19 virus, preventive measures to control its progress have been taken worldwide, causing significant impacts on the tourism sector and forcing companies to replan their actions. In this article we sought to identify how the lodging facilities operating in the tourist destination of Jericoacoara have been conducting digital marketing during the pandemic, discovering if there are management strategies Co-Marketing and Coopetition.

Methodology / approach: To this end, we used the methodology of work with immersion in the internet with a qualitative nature.

Originality/Relevance: It is relevant in this moment of recovery to think about collective strategies between companies with possible realizations of partnerships for the dissemination of products and / or services, such as co-marketing and coopetition.

Main results: It is understood as the first important decision making, the search for innovation in the use of Information and Communication Technologies to carry out digital marketing, to maintain the relationship with customers, knowing that physical contact is prohibited. It was found that the co-marketing and coopetition strategies are carried out, but on a very small scale, different from the destination marketing that is already used as an action by the establishments in Jijoca de Jericoacoara-Ceará.

Theoretical/methodological contributions: Discussion and presentation of coopetition and co-marketing for studies in tourism in times when the market asks for quick and effective solutions in destinations sometimes affected by low tourist demand.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

André Riani Costa Perinotto, UFDPar (Universidade Federal do Delta do Parnaíba) e UECE

Graduação em Turismo (Bacharelado) pela Universidade Metodista de Piracicaba. Especialização em Docência para Ensino Superior em Turismo e Hotelaria pelo Serviço Nacional de Aprendizagem Comercial - SENAC/SP. Mestrado em Geografia pela Universidade Estadual Paulista -UNESP/Rio Claro. Doutor em Ciências da Comunicação - UNISINOS. Professor Adjunto - D.E. (Efetivo) – Curso de Turismo da UFPI - Universidade Federal do Piauí (Parnaíba) e Professor Permanente do Mestrado em Gestão de Negócios Turísticos da UECE.

Luciano de Lima Sobrinho, Instituto Federal do Ceará (IFCE) / Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Especialista em Engenharia de Produção pela Universidade Cândido Mendes / Rio de Janeiro

Jakson Renner Rodrigues Soares, Universidad da Coruña (Espanha) / Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Doutor em Planejamento do Turismo, Professor da Universidade da Coruña e Professor Permanente do Mestrado em Gestão de Negócios Turísticos na UECE.

María Dolores Sánchez Fernandéz, Universidad da Coruña (Espanha)

Doutora em Competitividade, inovaçao e desenvolvimento, Professora da Universidade da Coruña

References

Alves, F. G., Costa, H. S., & Perinotto, A. R. C. (2017). Instagram como ferramenta para fidelização de clientes: Fotografia, Redes Sociais e Turismo. Marketing & Tourism Review, Belo Horizonte, MG, Brasil, v. 2, n. 2, dezembro, 2017. Disponível em: https://revistas.face.ufmg.br/index.php/mtr/article/view/4562/pdf.

Barbosa, L. G. M., Coelho, A. M., Motta, F. A. T., Guimarães, I. L. B., & Guimarães, T. (2020). Impacto Econômico do Covid-19 - Propostas para o Turismo Brasileiro. Edição 1. Abril/2020. Centro de Estudos em Competitividade da FGV/EBAPE. Disponível em: https://fgvprojetos.fgv.br/sites/fgvprojetos.fgv.br/files/01.covid19_impactoeconomico_v09_compressed_1.pdf

Brandenburger, A.; Nalebuff, B. (1996). Co-opetition. Nova York: Crown Publishing Group, 1996.

Buosi, M. C. De A.; &Silva, A. L. L. Da. (2013). A Avaliação dos Atributos da Imagem e sua Relação com a Imagem Global do Destino de Turismo Internacional – Praia de Jericoacoara. Revista Turismo em Análise, USP, São Paulo/SP. Vol. 24, n. 1, abril 2013. 2013.

Diaz, F. T.; Sanjuán, F. J. L.; Tortosa, R. L.; Nadal, C. B.; & Varón, D. J. (2013). Co-marketing como hierramienta estratégica empresarial. Revista de investigación, Universitat Politècnica de València. Disponível em: https://riunet.upv.es/bitstream/handle/10251/50074/Torreblanda%20D%C3%ADaz%2C%20F.%20-%20Co.Marketing%20como.pdf?sequence=1&isAllowed=y.

Ferreira, N. S.; & Arruda, E. J. M. Filho (2012). Preferência e usabilidade da imagem social no Facebook: uma análise netnográfica. XV Seminário em Administração. Out/2012. Disponível em: http://sistema.semead.com.br/15semead/resultado/trabalhosPDF/5.pdf

Fumi Chim-Miki, A.; & Batista-Canino, R. M. (2016). A pesquisa sobre coopetição: em direção a uma melhor compreensão do construto e sua aplicação no turismo. Turismo - Visão e Ação, vol. 18, núm. 3, set/dez, 2016, pp. 424-447. Universidade do Vale do Itajaí, Camboriú, Brasil. Disponível em: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=261056061002.

Gama, R. B. Neto (n.d.). Impactos da COVID-19 sobre a economia mundial. Boletim de Conjuntura (BOCA), ano II, vol. 2, n. 5, Boa Vista, Roraima, 2020.

Gonçalves, M. B.; Guardia, M. S.; & Guardia, S. R. (2012). As mídias sociais no marketing turístico: um estudo sobre seu uso na promoção do roteiro de Seridó. Carpe Diem: Revista Cultura e Científica do UNIFACEX. v. 10, n. 10, 2012. Natal/RN.

Gondima, C. B.; Bolzánb, R. E.; Espínolac, R. S.; & Alexandred, M. L. O. (2020). Netnografia como método de pesquisa em turismo: análise de estudos de Pós-graduação no Brasil. Revista Turismo em Análise - RTA/ECA/USP. v. 31, n. 1, p. 19-36, jan./abr., 2020. Disponível em:http://www.revistas.usp.br/rta/article/view/160658.

Gössling, S.; Scott, D.; & Hall, C. M. (2020): Pandemics, tourism and global change: a rapid assessment of COVID-19, Journal of Sustainable Tourism, DOI: 10.1080/09669582.2020.1758708. Disponível em: https://doi.org/10.1080/09669582.2020.1758708

Gretzel, U.; Fuchs, M.; Baggio, R.; Hoepken, W.; Law, R.; Neidhardt, J.; Pesonen, J.; Zanker, M.; & Xiang, Z. (22/05/2020) e‑Tourism beyond COVID‑19: a call for transformative research. Springer-Verlag GmbH Germany, part of Springer Nature 2020, Information Technology & Tourism. Disponível em: https://doi.org/10.1007/s40558-020-00181-3.

Imme, A. (2020). Ranking das redes sociais: as mais usadas no Brasil e no mundo, insights e materiais gratuitos. Disponível em: https://resultadosdigitais.com.br/blog/redes-sociais-mais-usadas-no-brasil/.

Lapolli, M.; Amaral, R.; Amaral, R. D. R. A.; & Gauthier, F. Á. O. (2009). Tecnologias da informação e da comunicação como suporte à publicidade na era digital (Cap. 2, pp. 20-30). Em Maria Jose Baldessar, M. J., Comunicação multimídia: objeto de reflexão no cenário do século 21. Florianópolis, SC: Editora:NTDI/CCE/UFSC.

Leão, D. A. F. S. (2005). Relevância da Teoria da Coopetição para a Compreensão da Dinâmica dos Relacionamentos entre Empresas Concorrentes. Disponível em: http://www.anpad.org.br/admin/pdf/3es2005-476.pdf.

Lichtenheld, A. F.; Duarte, C. V.; & Bortolon, A. (2018). O Instagram como estratégia de marketing digital: uma pesquisa ação na wood lanches. Disponível em: https://multivix.edu.br/wp-content/uploads/2018/12/o-instagram-como-estrategia-de-marketing-digital-uma-pesquisa-acao-na-wood-lanches.pdf.

Meira, J. V. S; Araújo, J. V. N.; Bordignon, L. F.; & Dos Anjos, S. J. G. (2017). Atributos relacionados à satisfação dos turistas e à intenção de retorno: um estudo em Jericoacoara/CE. TURyDES - Revista de investigación en turismo e desarrollo local, Málaga/Espanha. Vol. 10, Nº 22. 2017.

Mendonça, F. (21/01/2020). Setor de Turismo no mundo cresceu 4% em 2019, segundo OMT. Recuperado: 15/06/2020, turismocompartilhado.com.br/2020/01/21/setor-de-turismo-no-mundo-cresceu-4-em-2019-segundo-a-omt/.

Merofa, A.; & Bueno, C. F. (2009). Coopetição: Uma análise teórica. IV Encontro de Estudos em Estratégias, Recife, 21-23-jun/2009. Disponível em: http://www.anpad.org.br/admin/pdf/3Es365.pdf

Oliveira, J. E. S.; Resende, M. G. (n.d.) As mudanças no turismo com o advento da tecnologia de informação. Revista Eletrônica de Iniciação Científica RIC - Cairu. Salvador, BA. Disponível em: https://www.cairu.br/riccairu/pdf/artigos/10%20AS%20MUDANCAS%20NO%20TURISMO%20COM%20O%20ADVENTO%20DA%20TECNOLOGIA%20DE%20INFORMACAO.pdf

Perinotto, A. R. C.; & Siqueira, R. A. (2018, jul/dez). As novas tendências do marketing digital para o setor turístico. Turismo: Estudos & Práticas (RTEP/UERN), Mossoró/RN, vol. 7, n. 2, pp 186-215. Disponível em: http://periodicos.uern.br/index.php/turismo.

Pizeta, D. S.; Severiano, W. R.; & Fagundes, A. J. (2016) Marketing Digital: A utilização das mídias sociais como canal de comunicação impulsionando a compra do consumidor. Revista Ambiente Acadêmico. v. 2, n. 1

Purohit, K. (2018, fevereiro). Digital Tourism: Importance of Digital Marketing in Travel Industry. Research Scholar, Department of EAFM, University of Rajasthan, Jaipur, Rajasthan. International Conference on Modern Management Strategies, E-commerce and Global Economy-In Indian Context, Jaipur, Rajasthan, India. 02-03 February, 2018.

Sampaio, P. C. (2013). O Instagram como instrumento de marketing no meio digital para empresas de moda: Estudo de caso das lojas Voga IL-Brand. Curso de Comunicação Social, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, CE. Disponível em: http://www.repositorio.ufc.br/bitstream/riufc/26609/1/2013_tcc_pcsampaio.pdf.

Serviço Brasileiro de Apoio às Micro e Pequenas Empresas. (2020). Impactos da pandemia da Covid-19 sobre o turismo: Confira algumas dicas sobre como seu negócio pode passar pela crise. Santa Catarina. Douglas Luís Três, Leandro Silveira Kalbusch, Jefferson Auri de Araújo & Alan David Claumann. Junho/2020. Disponível em: https://atendimento.sebrae-sc.com.br/inteligencia/.

Sprandel, M. (2009). A Comunicação e o Marketing na Cibercultura (Cap. 1, pp. 13-19). Em Maria Jose Baldessar, M. J., Comunicação multimídia: objeto de reflexão no cenário do século 21. Florianópolis, SC: Editora:NTDI/CCE/UFSC.

Soares, J. R. R.; Gabriel, L. P. M. C.; & Perinotto, A. R. C. (2019). A competitividade do turismo MICE em Galícia: um estudo comparativo com Catalunia e Madri. Revista Turismo Em Análise, 30(2), 307-326. https://doi.org/10.11606/issn.1984-4867.v30i2p307-326.

Toledo, G. L.; Valdés, J. A.; Pollero, A. C. Configuración Del turismo em El ambiente globalizado: estúdio de casos de clusters turísticos. Revista Turismo em Análise, São Paulo, 2002.

Wang, Y.; & Krokover, S. (2008). Destination marketing: competition, cooperation or coopetition?. International Journal of Contemporary Hospitality Management, Vol. 20, No. 2, pp. 126-141. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/241910868.

World Tourism Organization (2020), UNWTO World Tourism Barometer, May 2020 – Special focus on the Impact of COVID-19 (Summary), UNWTO, Madrid, DOI: https://doi.org/10.18111/9789284421817.

Published

2021-04-28

How to Cite

Perinotto, A. R. C., Sobrinho, L. de L., Soares, J. R. R., & Fernandéz, M. D. S. (2021). The use of Co-marketing strategies, Coopetition and destination marketing through social media Instagram in pandemic period. PODIUM Sport, Leisure and Tourism Review, 10(2), 81–105. https://doi.org/10.5585/podium.v10i2.19018

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)