The Role of Involvement and Pride in Price Bundling Consumption Decisions: A Study on Soccer Match Tickets in Brazil

Authors

  • Claudio Hoffmann Sampaio Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
  • Jefferson Dobner Sordi
  • Marcelo Gattermann Perin Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.5585/podium.v4i3.98

Keywords:

price bundling, involvement, transaction decoupling, soccer match tickets, Brazil.

Abstract

This paper examines the influence of price bundling on decision to buy and consume soccer match tickets in Brazil, also testing the effect that pride and involvement play in purchase decisions. The marketing literature shows solid evidence that price bundling influences consumers decisions. Therefore, studies found the occurrence of a phenomenon called transaction decoupling which involves the level of coupling of costs and benefits of consumption situations and could be a strong motivational factor moderating in this relationship. In the sports context, another variable that may influence on fans is pride. This sentiment is the keystone of sports consumption and the fans are driven by it. Thereby, the involvement and pride variables are tested as possible moderating effects on soccer matches tickets consumption. We designed an experiment to test these relationships. Results indicate a direct effect of involvement on transaction decoupling, but not of price bundling or pride. People more highly involved with soccer game were more likely to attend matches due to their greater attention to irrecoverable costs, and experience more pain, regret, repurchase intention and sense of waste than less involved individuals. Performance does not seem to influence people’s decision-making process, as it is merely one of the antecedents in rooting for a team. The main contribution of this paper is show that coupling of transaction costs and benefits can be motivated by the intensity of the relationship between an individual and a sports objective.

 

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Author Biographies

Claudio Hoffmann Sampaio, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

Claudio Hoffmann Sampaio é um professor de marketing do programa de Pós-Graduação Pontíficia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). Recebeu seu Doutorado na Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Possui vários artigos publicados em periódicos nacionais e internacionais. Sua pesquisa tem como foco o marketing estratégico e processos de tomada de decisão, investigando questões de precificação, performance organizacional, inovação e competição.

Jefferson Dobner Sordi

Jefferson Dobner Sordi é Mestre em Administração de Empresas pela Pontifícia Universidade do Rio Grande do Sul. Sua dissertação aborda estratégias de pacotes de preços e gerenciamento estratégico em organizações esportivas. Sua área específica é o Marketing Esportivo e em particular processos de tomada de decisão e comportamento do consumidor no contexto esportivo. É ainda especialista em Gestão Profissional do Futebol pela UNISC.

Marcelo Gattermann Perin, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

Marcelo Gattermann Perin é Doutor em Administração de Empresas pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Ele é professor do Programa de Pós-Graduação da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, e professor convidados em diversos cursos de Pós-Graduação do Brasil e América Latina, consultor de empresas privadas e autor de diversos artigos nas áreas de comportamento do consumidor e marketing estratégico.

Published

2015-12-01

How to Cite

Sampaio, C. H., Sordi, J. D., & Perin, M. G. (2015). The Role of Involvement and Pride in Price Bundling Consumption Decisions: A Study on Soccer Match Tickets in Brazil. PODIUM Sport, Leisure and Tourism Review, 4(3), 113–123. https://doi.org/10.5585/podium.v4i3.98