Proposal of a quality assessment tool intended for community pharmacies with the use of a geographic information system
DOI:
https://doi.org/10.5585/rgss.v10i3.17863Keywords:
Pharmacy, Quality management, Spatial analysis, Geographic information systemsAbstract
Pharmacies play an important role in public health, as they may be the patient’s first contact with the health system; therefore, it is essential to analyze the geographic distribution of these establishments and the quality of the activities thereof. The aim of this study was to develop a quality assessment tool regarding services provided in community pharmacies and to verify its implementation with the use of a geographic information system for the visualization of results. After a scientific literature review, a set of quality indicators were submitted to expert analysis. Based on the final matrix constructed, observational and self-administered questionnaires were developed and then responded by pharmacists and relevant assistants in pharmacies located in a city in the southeastern region of Brazil. The geographical coordinates of the pharmacies were collected and the study area was digitalized, with maps being created according to the quality ranking. The final matrix contained five dimensions of quality, covering 76 criteria considered important for the assessment of activities developed in the pharmacies as to the importance of access to their structures and processes available, expected to be effective and organized for the provision of adequate health care. Concerning the application of the instrument, the study identified neighborhoods that had only one pharmacy whose services were of low quality, a fact that demands attention and requires changes to prevent the population from being neglected in terms of access to important health interventions. The visualization of data on maps facilitated the assessment of quality and the identification of areas that need improvement.
Downloads
References
Abreu, D. M. X., Pinheiro, P. C., Queiroz, B. L., Lopes, É. A. S., Machado, A. T. G. M., Lima, Â. M. L. D., Santos, A. F., & Rocha, H. A. (2018). Análise espacial da qualidade da Atenção Básica em Saúde no Brasil. Saúde Em Debate, 42(spe1), 67–80. doi:10.1590/0103-11042018s105
Araújo, P. S., Costa, E. A., Guerra, A. A., Jr., Acurcio, F. de A., Guibu, I. A., Álvares, J., Costa, K. S., Karnikowski, M. G. O., Soeiro, O. M., & Leite, S. N. (2017). Pharmaceutical care in Brazil’s primary health care. Revista de Saúde Pública, 51(suppl.2), 1s-11s. doi:10.11606/S1518-8787.2017051007109
Campbell, S. M., Braspenning, J., Hutchinson, A., & Marshall, M. (2002). Research methods used in developing and applying quality indicators in primary care. Quality & Safety in Health Care, 11(4), 358–364.
Campbell, S. M., Roland, M. O., & Buetow, S. A. (2000). Defining quality of care. Social Science & Medicine (1982), 51(11), 1611–1625.
Carvalho, M. S., & Souza-Santos, R. (2005). Análise de dados espaciais em saúde pública: métodos, problemas, perspectivas. Cadernos de Saúde Pública, 21(2), 361–378. doi:10.1590/S0102-311X2005000200003
Conselho Federal de Farmácia. (2016). Serviços farmacêuticos diretamente destinados ao paciente, à família e à comunidade: contextualização e arcabouço conceitual. Brasília: Conselho Federal de Farmácia.
Contandriopoulos, A.-P., Champagne, F., Denis, J.-L., & Pineault, R. (1997). Avaliação em saúde: dos modelos conceituais à prática na análise da implantação de programas. In Avaliação em saúde: dos modelos conceituais à prática na análise da implantação de programas (p. 132). doi:10.7476/9788575414033
Correr, C. J., Pontarolo, R., Melchiors, A. C., Souza, R. A. de P. e, Rossignoli, P., & Fernández-llimós, F. (2009). Satisfação dos usuários com serviços da farmácia: tradução e validação do Pharmacy Services Questionnaire para o Brasil. Cadernos de Saúde Pública, 25(1), 87–96.
Donabedian, A. (1988). The quality of care. How can it be assessed? JAMA: The Journal of the American Medical Association, 260(12), 1743–1748. doi:10.1001/jama.260.12.1743
Fadel, M. A. V., & Regis, G. I., Filho (2009). Percepção da qualidade em serviços públicos de saúde: um estudo de caso. Revista de Administração Pública, 43(1), 7–22. doi:10.1590/S0034-76122009000100002
Fernandes, B. D., Freitas, R. R. de, Melchiors, A. C., & Pontarolo, R. (2020). Satisfação Dos Usuários Com Serviços Da Farmácia Comunitária: Uma Abordagem Espacial. Revista de Atenção à Saúde, 17(62), 12–23. doi:10.13037/ras.vol17n62.6107
França, J. B., Filho, Correr, C. J., Paula, R., Ana Carolina, M., Fernando, F., & Roberto, P. (2008). Perfil dos farmacêuticos e farmácias em Santa Catarina: indicadores de estrutura e processo. Brazilian Journal of Pharmaceutical Sciences, 44(2001), 107–115.
Halsall, D., Noyce, P. R., & Ashcroft, D. M. (2012). Characterizing healthcare quality in the community pharmacy setting: Insights from a focus group study. Research in Social and Administrative Pharmacy, 8(5), 360–370. doi:10.1016/j.sapharm.2011.09.001
Hiscock, R., Pearce, J., Blakely, T., & Witten, K. (2008). Is Neighborhood Access to Health Care Provision Associated with Individual-Level Utilization and Satisfaction? Health Services Research, 43(6), 2183–2200. doi:10.1111/j.1475-6773.2008.00877.x
Instituto Brasileiro de Geografia e Estatistica. (2011). Censo Demográfico 2010. Recuperado em 12 fevereiro, 2021, de https://cidades.ibge.gov.br/brasil/es/sao-mateus/panorama
Lei n. 13.021, de 08 de agosto de 2014. (2014). Dispõe sobre o controle sanitário do comércio de drogas, medicamentos, insumos farmacêuticos e correlatos. Diário Oficial da União. Brasília, DF. Recuperado em 12 fevereiro, 2021, de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2011-2014/2014/Lei/L13021.htm
Lei n. 7.405, de 12 de novembro de 1985. (1985). Torna obrigatória a colocação do Símbolo Internacional de Acesso” em todos os locais e serviços que permitam sua utilização por pessoas portadoras de deficiência e dá outras providências. Diário Oficial da União. Brasília, DF. Recuperado em 12 fevereiro, 2021, de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/1980-1988/L7405.htm
Lin, S.-J., Crawford, S. Y., & Warren Salmon, J. (2005). Potential access and revealed access to pain management medications. Social Science & Medicine (1982), 60(8), 1881–1891. doi:10.1016/j.socscimed.2004.08.025
Morais, R. M. de, & Costa, A. L. (2014). Um modelo para avaliação de sistemas de informação do SUS de abrangência nacional: o processo de seleção e estruturação de indicadores. Revista de Administração Pública, 48(3), 767–793. doi:10.1590/0034-76121512
Moullin, J. C., Sabater-Hernández, D., & Benrimoj, S. I. (2016). Qualitative study on the implementation of professional pharmacy services in Australian community pharmacies using framework analysis. BMC Health Services Research, 16(1), 439. doi:10.1186/s12913-016-1689-7
Mullins, C. D., Blatt, L., Gbarayor, C. M., Yang, H.-W. K., & Baquet, C. (2005). Health disparities: A barrier to high-quality care. American Journal of Health-System Pharmacy, 62(18), 1873–1882. doi:10.2146/ajhp050064
Nelson, M. L., Chapman, C., & Campbell, P. J. (2020). Traversing the Quality Chasm: Revisiting the Framework for Pharmacy Services Quality Improvement. Journal of Managed Care & Specialty Pharmacy, 26(7), 817–819. doi:10.18553/jmcp.2020.26.7.817
Organización Panamericana de la Salud. (2013). Servicios farmacéuticos basados en la atención primaria de salud. Documento de posición de la OPS/OMS. Washington, DC: OPS.
Pasquali, L. (2010). Testes referentes a constuto: teoria e modelo de construção. In Instrumentação Psicológica: Fundamentos e Práticas (p. 560). Porto Alegre: Artmed.
Pereira, L. R. L., & Freitas, O. de. (2008). The evolution of pharmaceutical care and the prospect for the Brazil. Brazilian Journal of Pharmaceutical Sciences, 44(4), 601–612.
Reis, T. M. dos, Guidoni, C. M., Girotto, E., Rascado, R. R., Mastroianni, P. de C., Cruciol, J. M., & Pereira, L. R. L. (2015). Pharmaceutical care in Brazilian community pharmacies: Knowledge and practice. African Journal of Pharmacy and Pharmacology, 9(9), 287–294. doi:10.5897/AJPP2014.4239
Saaty, T. L. (2008). Decision making with the analytic hierarchy process. International Journal of Services Sciences, 1(1), 83–98.
Strand, L. M., Cipolle, R. J., Morley, P. C., & Frakes, M. J. (2004). The Impact of Pharmaceutical Care Practice on the Practitioner and the Patient in the Ambulatory Practice Setting: Twenty-five Years of Experience. Current Pharmaceutical Design, 10, 3987–4001.
Weir, N. M., Newham, R., Dunlop, E., & Bennie, M. (2019). Factors influencing national implementation of innovations within community pharmacy: a systematic review applying the Consolidated Framework for Implementation Research. Implementation Science, 14(1), 21. doi:10.1186/s13012-019-0867-5
Wiedenmayer, K., Summers, R. S., Mackie, C. A., Gous, A. G. S., & Everard, M. (2006). Developing Pharmacy Practice: A Focus on Patient Care. Geneva: World Health Organization.
World Health Organization. (2019). The legal and regulatory framework for community pharmacies in the WHO European Region. Copenhagen: WHO Regional Office for Europe.
World Health Organization, & International Pharmaceutical Federation. (2011). Joint FIP/WHO Guidelines on Good Pharmacy Practice: standards for quality of pharmacy services (WHO, Ed.). Geneva: World Health Organization.
Yuan, C., Ding, Y., Zhou, K., Huang, Y., & Xi, X. (2019). Clinical outcomes of community pharmacy services: A systematic review and meta-analysis. Health & Social Care in the Community, 27(5), e567–e587. doi:10.1111/hsc.12794
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista de Gestão em sistema de Saúde

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Atribuição - Não comercial - Compartilhar igual 4.0 Internacional que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre) em http://opcit.eprints.org/oacitation-biblio.html
- Abstract 3840
- PDF (Português (Brasil)) 1562