Grounded Theory with the Use of the Atlas.Ti Software: An Empirical Example of a Study on the Ascenting Strategy of Innovative Entrepreneurship in Social Business

Authors

  • Priscila Rezende da Costa PPGA-UNINOVE
  • Lucimar da Silva Itelvino UNINOVE

DOI:

https://doi.org/10.5585/riae.v17i3.2683

Keywords:

Grounded Theory. ATLAS.ti. Emprendimiento Innovador. Negocios Sociales.

Abstract

Purpose of the study: To explore how the innovative entrepreneurship strategy of social entrepreneurship qualifies the offer of educational and health products and services.

Methodology / approach: We adopt the qualitative research termed Grounded Theory, based on empirical data. For this purpose, we develop a didactic example, with the detailed use of the ATLAS.ti Software. The hermeneutical unit (project in ATLAS.ti) contemplated the following primary documents: (a) life stories of six social entrepreneurs; (b) reports on the development of social affairs (Cren, Cies, Geekie, Imaflora, Educar and Noos) and (c) testimonials of impacted individuals.

Main results: In relation to the main results, we highlight the didactic detail on how ATLAS.ti is used to support the codings (open, axial and selective), which underpin the Grounded Theory, promoting the organization, recovery and cross-referencing of data about the strategy of the rise of innovative entrepreneurship in social affairs;

Theoretical / methodological contributions: The main contribution is the proposition of a Grounded Theory alignment matrix, with detailed use of the ATLAS.ti Software, considering as a didactic example the strategy of the rise of innovative entrepreneurship in social businesses, which qualify the supply of education and health products and services.

Relevance / originality: We are able to demonstrate the associations between categories and subcategories of study analysis from characteristic components of ATLAS.ti (not available in other CAQDAS), such as Code Cooccurence and Networks.

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Author Biographies

Priscila Rezende da Costa, PPGA-UNINOVE

Doutora em Administração pela Universidade de São Paulo, FEA USP, 2012. Mestre em Administração pela Universidade de São Paulo, FEA RP USP, 2007. Graduada em Administração pela Universidade Federal de Lavras, UFLA, 2005. Foi Coordenadora do Curso de Graduação em Administração da UNINOVE, 2010-2014. Atualmente é professora da Universidade Nove de Julho, UNINOVE, no Programa de Pós-graduação em Administração, Mestrado e Doutorado, Linha de Inovação, lecionando as seguintes disciplinas: Seminários de Dissertação; Seminários de Tese; Fronteiras do Conhecimento em Metodologia da Pesquisa; Gestão e Internacionalização do Empreendedorismo Inovador; e Tópicos Especiais em Inovação. Também é professora do curso de Graduação em Administração da UNINOVE e atua na coordenação técnica e acadêmica do Programa Escola da Ciência. É editora científica dos periódicos International Journal of Innovation (IJI) e Innovation & Management Review (IMR), além disso, é avaliadora de periódicos na área de Administração, tais como: Revista de Administração da USP (RAUSP); Revista Brasileira de Gestão de Negócios (RBGN); Revista de Administração, Contabilidade e Economia da FUNDACE (RACEF); Future Studies Research Journal; Internext; Gestão & Regionalidade; Desenvolvimento em Questão; Revista Ciências Administrativas; Revista GeAS; Revista de Gestão e Projetos; Revista Gestão e Secretariado; e Exacta. É líder de Grupo de Pesquisa do CNPq, intitulado Estratégia de Inovação, e no âmbito do grupo coordenou projetos de pesquisa financiados pelo CNPq: Projeto n° 471875/2014-7, intitulado Geração de Inovações para o Desenvolvimento Sustentável: Um Estudo com Empresas de Base Tecnológica de Economias Emergentes (2015-2017) e Projeto n° 108313/2017-4, intitulado Capacidades Relacional e Absortiva para Geração de Inovações: Um Estudo com Born Globals Brasileiras (2016-2017). Também participa dos seguintes grupos de pesquisa: Gestão e Modelos da Inovação (UNINOVE); Inovação e Sustentabilidade (UNINOVE); Núcleo de Política e Gestão Tecnológica da USP (PGT/USP); Núcleo de Pesquisas em Inovação, Gestão Empreendedora e Competitividade da USP (INGTEC); e Inovação na Era Digital (UFABC). Tem experiência na área de Administração e seus principais temas de pesquisa são: cooperação empresa-universidade, capacidades dinâmicas, capacidade relacional, capacidade absortiva e internacionalização da inovação.

Lucimar da Silva Itelvino, UNINOVE

Doutora em Educação pela Universidade Nove de Julho, 2015. Mestre em Educação pela Universidade Nove de Julho, 2005. Mestre em Administração pela Universidade de Guarulhos, 2001. Especialista em Administração pela Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado, 1992. Graduada em Ciências Contábeis pela Universidade Camilo Castelo Branco, 1997. Graduada em Administração pela Universidade Camilo Castelo Branco, 1994. Atualmente é coordenadora e professora do curso de Administração da Universidade Nove de Julho (Campus Vila Maria). Coordena projeto de pesquisa docente intitulado "Um Estudo Bibliométrico no campo do Empreendedorismo Social (N° 033022, vigência agosto 2017 a junho 2018). Participa do grupo de pesquisa CNPq "Estratégia de Inovação". Tem experiência na área de Administração e seus principais temas de pesquisa são: ética, moral, cultura organizacional, educação (formal, informal e não-formal) e empreendedorismo social.

Published

13.09.2018

How to Cite

Costa, P. R. da, & Itelvino, L. da S. (2018). Grounded Theory with the Use of the Atlas.Ti Software: An Empirical Example of a Study on the Ascenting Strategy of Innovative Entrepreneurship in Social Business. Revista Ibero-Americana De Estratégia, 17(3), 17–40. https://doi.org/10.5585/riae.v17i3.2683

Issue

Section

Perspectives