Entrepreneurial orientation and Belo Horizonte craft breweries abstract

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/riae.v21i1.20638

Keywords:

Entrepreneurship, Entrepreneurial orientation, Regionality, Craft breweries.

Abstract

Objective: To understand the entrepreneurial orientation of Craft breweries located at Belo Horizonte Metro area. Specifically, this study focused on characterizing the historical trajectory of the creation and development of the studied Craft breweries; and on identifying the composition of the entrepreneurial orientation of each studied case, taking into consideration the theoretical categories related to this approach.

Method/Approach: Multiple case studies with breweries from the region of Belo Horizonte. Four interviews were carried out followed by a content analysis, besides a data triangulation with observation of the companies and a document analysis.

Originality/Relevance: The study approaches the entrepreneurial orientation with a regional focus of on an industry that presents economic growth and is still poorly studied with an entrepreneurship theory basis.

Results: Due to the local competition, the companies investigated in the research presented a predominance of proactivity, followed by innovation, and, in a lesser level, risky taking.

Theoretical Contribution: Exploring the focus on regionality as a methodological resource, allowed the researchers to access different strategic dynamics of the studied companies, highlighting similarities and differences in terms of entrepreneurial orientation from a regional perspective.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ian Porto Coimbra, Universidade Federal de Uberândia

Graduado em Relações Internacionais pela PUC Minas.

MBA em negócios internacionais pela FGV.

Mestre em Administração de Empresas pela Universidade Federal de Uberlândia.

Interesse nas áreas de empreendedorismo, micro e pequenas empresas, internacionalização de empresas e inovação.

Alex Fernando Borges, Universidade Federal de Uberândia

Qualificação: 

Doutor em Administração no Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Federal de Lavras (PPGA/UFLA).

Formação: 

Professor Adjunto Nível III da Universidade Federal de Uberlândia (FACES/UFU). Professor do Programa de Pós-Graduação em Administração da Faculdade de Gestão e Negócios/Universidade Federal de Uberlândia (PPGA/FAGEN/UFU). Coordenador do Núcleo de Estudos em Organizações - NEOrg (FACIP/UFU). Pesquisador do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Gestão como Prática Social (NEGEP/DAE/UFLA). Editor de sessão da Revista Organizações Rurais & Agroindustriais (UFLA). Revisor de artigos para periódicos e eventos científicos internacionais e nacionais. Possui interesse nas temáticas: Empreendedorismo; Empresas Familiares; Estratégia; Inovação; Estudos Organizacionais.

References

ABRACERVA – ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE CERVEJA ARTESANAL. Mercado da Cerveja 2019. Disponível em: https://pages.services/pages.abracerva.com.br/documento-mercado-da-cerveja. Acesso em: 20/10/2020.

Adler, P. & Adler, (2000) P. Observational Techniques. In: Norman K. Denzin & Yvona Lincoln S. Handbook of Qualitative Research. 2 ed. Sage Publications, p. 377-392.

Amorim, V. (2020). Globo. CORONAVÍRUS é o 3º baque nas cervejarias de MG em 2020; queda no faturamento chega a 90%. [S. l.], 17 abr. 2020. Disponível em: https://g1.globo.com/mg/minas-gerais/noticia/2020/04/17/coronavirus-e-o-3o-baque-nas-cervejarias-de-mg-em-2020-queda-no-faturamento-chega-a-90percent.ghtml. Acesso em: 30 abr. 2020.

Anderson, B. S., Kreiser, P. M., Kuratko, D. F., Hornsby, J. S. & Ehsima, Y. (2015) Reconceptualizing entrepreneurial orientation. Strategic Management Journal, v. 36, n. 10, p. 1579-1596,.

Bardin, L. (2011). Análise de conteúdo. 4. ed. Lisboa: Edições70.

Baumol, W. J. (1968). “Entrepreneurship in Economic Theory.” American Economic Review, v. 58 (2), p. 64–71.

Borges, A. F., Lima, J. B. & Brito, M. J. (2017) Fundamentos da Pesquisa em Empreendedorismo: aspectos conceituais, teóricos, ontológicos e epistemológicos. In: ENCONTRO DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM ADMINISTRAÇÃO, 41, 2017, São Paulo. Rio de Janeiro: ANPAD.

Bruning, C., Godri, L. & Takahashi, A. R. W. (2018). Triangulação em Estudos de Caso: Incidência, Apropriações e Mal-Entendidos em Pesquisas da Área de Administração. Administração: Ensino e Pesquisa, v. 19, n. 2, p. 277-307.

Cantillon, R. (1755) “Essay on the Nature of Commerce” in General. London, Transaction Publishers, 2003.

Carmona, L. J. M., Cerutti L., Gomes, G., Lucas, P. & Melo, R. (2017) Orientação Empreendedora Capacidade de Aprendizagem Organizacional e Desempenho Inovador no Setor Microcervejeiro. Revista de Negócios, v. 22, n. 3, p. 64-80.

Covin, J.G. and Slevin, D. (1989) Strategic Management of Small Firms in Hostile and Benign Environments. Strategic Management Journal, 10, 75-87.

Covin, J. G. & Wales, W. J. (2019). Crafting high-impact entrepreneurial orientation research: some suggested guidelines. Entrepreneurship Theory and Practice, v. 43, n. 1, p. 3-18.

Covin, J. G. & Wales, W. J. (2012). The measurement of entrepreneurial orientation. Entrepreneurship Theory and Practice, v. 36, n. 4, p. 677-702.

Denzin, N., Lincoln, Y. & Netz. (2007). O Planejamento Da Pesquisa Qualitativa Teorias E Abordagens. Porto Alegre: Artmed.

Dess, G. G. & Lumpkin, G. T. (2005). The role of entrepreneurial orientation in stimulating effective corporate entrepreneurship. Academy of Management Perspectives, v. 19, n. 1, p. 147-156.

Drucker, P. F. (1985). Innovation and entrepreneurship. New York : Heinemann.

Eisenhardt, K. M. (1989). “Building Theories from Case Study Research.” The Academy of Management Review, vol. 14, no. 4, pp. 532–550.

Eisenhardt, K. M. & Graebner, M. E. (2007). Theory building from cases: Opportunities and challenges. Academy of management journal, v. 50, n. 1, p. 25-32.

Fischer, G. (2018). Consumo de cerveja cresce no Brasil. Kantar World Panel, 6 dez. Disponível em: https://www.kantarworldpanel.com/br/Releases/Consumo-de-cerveja-cresce-no-Brasil-categoria-ganha-mais-de-500-mil-lares-no-ltimo-ano-. Acesso em: 8 abr. 2020.

Gartner, W. B. (1989). “Who is an Entrepreneur?” Is the wrong question. Entrepreneurship Theory & Practice, Boca Raton, v. 13, n. 4, p. 47-68, jul.

Gartner, W. B. (2012) Entrepreneurship as organization creation. In: Hjorth, D. (Org.). Handbook on Organisational Entrepreneurship. Cheltenham: E. Elgar. cap. 1, p. 21-30.

Adler, Patricia; Adler, Peter. (2000) Observational Techniques. In: Norman K. Denzin & Yvona Lincoln S. Handbook of Qualitative Research. 2 ed. Sage Publications, p. 377-392.

Gaskell, G. (2008) Entrevistas individuais e grupais. In: Gaskell, George; Bauer, Martin W. Pesquisa Qualitativa Com Texto, Imagem E Som. 7. ed. Petrópolis: Vozes. cap. 3, p. 64-89.

Gil, A. C. (2002). Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas,.

Graciano, W. (2020) RMBH será reconhecida como polo cervejeiro. O Tempo, Belo Horizonte, 22 jul. 2017. Disponível em: https://www.otempo.com.br/economia/rmbh-sera-reconhecida-como-polo-cervejeiro-1.1500275. Acesso em: 9 abr.

Hodder, I. (2000)The Interpretation of Documents and Material Cultura. In: Norman K. Denzin & Yvona Lincoln S. Handbook of Qualitative Research. 2 ed. Sage Publications, p. 393-402.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/, Acesso em: 25 novembro. 2019.

Ireland, D. R.; Hitt, M. A.; Sirmon, D. G. (2003). A Model of Strategic Entrepreneurship: The Construct and its Dimensions. Journal of Management, v. 29(6), p. 963-989.

Kirzner, I. M. (1973). Competition and Entrepreneurship. Chicago, University of Chicago Press.

Knight, F. H. (1921). Risk, uncertainty and profit. New York: A. M. Kelley, 445p.

Lampe, J., Kraft, P. S. & Bausch, A. (2020) Mapping the field of research on entrepreneurial organizations (1937-2016): a bibliometric analysis and research agenda. Entrepreneurship Theory and Practice, v. 44, n. 4, p. 784-816.

Landström, H. (2014). A History of Entrepreneurship Research. In: HANDBOOK of Research on Entrepreneurship. [S. l.: s. n.], 2014. cap. 3, p. 23-62.

Lomberg, C., Urbig, D., Stöckmann, C., Marino, L. D. & Dickson, P. H. (2017) Entrepreneurial orientation: the dimensions’ shared effects in explaining firm performance. Entrepreneurship Theory and Practice, v. 41, n. 6, p. 973-998.

Lumpkin, G. T. & Dess, G. G. (1996) Clarifying the entrepreneurial orientation construct and linking it to performance. Academic of Management Review, v.21, n.1, p.135-172.

Martens, C. D. P. & Freitas, H. (2008) Orientação empreendedora nas organizações e a busca de sua facilitação. Revista Eletrônica de Gestão Organizacional, v. 6, n. 1, p. 90-108.

Martens, C. D. P., Freitas, H. & Boissin, J. (2010) Orientação empreendedora: revisitando conceitos e aproximando com a internacionalização das organizações. Revista da Micro e Pequena Empresa, v. 4, n. 2, p. 112-126.

Martens, C. D. P., Lacerda, F. M., Belfort, A. C. & Freitas, H. M. R. (2016) Research on entrepreneurial orientation: current status and future agenda. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, v. 22, n. 4, p. 556-583.

Mazzei, M. J. (2018) Strategic entrepreneurship: content, process, context, and outcomes. International Entrepreneurship and Management Journal, v. 14, n. 3, p. 657-670.

Mcclelland, D. C. (1971) The achievement motive in economic growth. In P. Kilby (Ed.), Entrepreneurship and economic development (pp. 109-122). New York: The Free Press.

Mcclelland, D. C. (1961) The achieving society. Princeton, N. J.: Van Nostrand.

Melo, S. & Leão, A. (2005) Compreendendo a Orientação Empreendedora de Empresas de Alta Tecnologia. In: SOUZA, E. & GUIMARÃES, T. Empreendedorismo Além do Plano de Negócios. São Paulo: Atlas, cap. 8.

Mendonça, A. (2020) Conheça a história da Backer, primeira cervejaria artesanal mineira. Estado de Minas, Belo Horizonte, p. -, 9 jan. 2020. Disponível em: https://www.em.com.br/app/noticia/gerais/2020/01/09/interna_gerais,1113347/conheca-a-historia-da-backer-primeira-cervejaria-artesanal-mineira.shtml. Acesso em: 27 abr..

Miller, D. (1983). The correlates of entrepreneurship in three types of firms. Management Science, v. 29, n. 7, p. 770-791.

MINISTÉRIO DA AGRICULTURA PECUÁRIA E ABASTECIMENTO. AnUÁRIO DA CERVEJA NO BRASIL 2019: Crescimento e Inovação. Disponível em: < http://www.agricultura.gov.br/ > Acesso em: 23 de março de 2020.

Müller, C. R. & Silveira-Martins, E. (2018). Direcionamentos estratégicos: um estudo avaliando a orientação empreendedora, capacidades, ambiente e desempenho de cervejarias artesanais do Brasil. In: ENCONTRO DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM ADMINISTRAÇÃO, 42, 2018, Curitiba.... Rio de Janeiro: ANPAD.

Nordqvist, M. & Zellweger, T. M. (2010). A qualitative research approach to the study of transgenerational entrepreneurship. In: Nordqvist, M.; Zellweger, T. M. Transgenerational Entrepreneurship: exploring growth and performance in family firms across generations. Cheltenham: E. Elgar, cap. 2, p. 39-57.

PREFEITURA DE BELO HORIZONTE. BH em Pauta: Conheça o mapa dos botecos de BH. Belo Horizonte, 23 out. 2017. Disponível em: https://prefeitura.pbh.gov.br/noticias/bh-em-pauta-conheca-o-mapa-dos-botecos-de-bh. Acesso em: 8 maio 2020.

Rauch, A., Wiklund, J., Lumpkin, G. T. & Frese, M. (2009) Entrepreneurial orientation and business performance: an assessment of past research and suggestions for the future. Entrepreneurship Theory and Practice, v. 33, n. 3, p. 761-787.

Ribeiro-Soriano, D. (2017). Small business and entrepreneurship: their role in economic and social development. Entrepreneurship & Regional Development, v. 29, n. 1-2, p. 1-3.

Say, J. B. (1816). England and The English People, v.2, p. 1-68.

Schumpeter, J. A. (1997). Teoria do desenvolvimento econômico: uma investigação sobre lucros, capital, crédito, juro e o ciclo econômico. São Paulo: Abril Cultural.

Schumpeter, J. A. (1934). The Theory of Economic Development: An Inquiry into Profits, Capital, Credit, Interest and the Business Cycle. Cambridge, MA: Harvard University Press.

Schumpeter, J. A. (2003) Capitalism, Socialism, and Democracy. 6. ed. Nova York: Routledge.

Shane, S. & Venkataraman, S. (2000). The promise of entrepreneurship as a field of research. Academy of Management Review, v. 25, n. 1, p. 217-227.

Silveira, B. R. & Martins, E. (2016) S. Orientação Empreendedora: uma Análise Bibliométrica em Periódicos Nacionais e Internacionais. Revista de Administração FACES Journal, v. 15, n. 4, p. 100-126.

Stake, R. E. (1995) The art of case study research. Thousand Oaks: Sage.

Stake, R. The case study method in social inquiry. (2000). In Norman K. Denzin & Yvona Lincoln S. The American tradition in qualitative research. Vol. II. Thousand Oaks, California: Sage Publications.

Stake, R. E. (1978). The Case Study Method in Social Inquiry. Educational Researcher, vol. 7, no. 2, 1978, pp. 5-8.

Triviños, A. (1987) N. S. Introdução à Pesquisa em Ciências Sociais - A pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas. ISBN 8522402736.

Vale, G. M. V. (2014) Empreendedor: origens, concepções teóricas, dispersão e integração. Revista de Administração Contemporânea, v. 18, n. 6, p. 874-891.

Wales, W. J., Gupta, V. K. & Mousa, F.-T. (2013) Empirical research on entrepreneurial orientation: an assessment and suggestions for future research. International Small Business Journal, v. 31, n. 4, p. 357-383.

Wales, W., Covin, J. & Monsen, E. (2020) Entrepreneurial orientation: The necessity of a multilevel conceptualization. Strategic Entrepreneurship Journal, [s. l.], p. 1-22.

Wang, C. L. (2008) Entrepreneurial orien¬tation, learning orientation, and firm performance. Entrepre¬neurship Theory and Practice, v. 32, n. 4, p. 635-657.

Wiklund, J & Shepherd, D. (2005) Entrepreneurial orientation and small business performance: a configurational approach. Journal of Business Venturing, v. 20, n. 1, p. 71-91, Jan.

Yin, R. K. (2001) Estudo de caso: planejamento e métodos. 2 ed. Porto Alegre: Bookman.

Published

07.07.2022

How to Cite

Coimbra, I. P., & Borges, A. F. (2022). Entrepreneurial orientation and Belo Horizonte craft breweries abstract. Revista Ibero-Americana De Estratégia, 21(1), e20638. https://doi.org/10.5585/riae.v21i1.20638