Strategy for the development of the piped gas market in São Paulo: the role of the state from the perspective of economic freedom

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/riae.v21i1.20911

Keywords:

Value creation, Competitiveness, Innovation.

Abstract

Objective: The text reports an action by the Regulatory Agency for Public Services of the State of São Paulo (ARSESP) with the objective of promoting the development of the natural gas market channeled in its area of coverage and thus providing an impact on the competitiveness of distribution concessionaires.

Methodological approach: Interventionist study of applied character, focusing on improvements and innovation to expand action d the efficiency and effectiveness of business, according to typical methodological procedures for projects dedicated to business problems solutions and taking advantage of opportunities.

Originality and relevance:  The project innovates in stimulating the government to free competition in the market, promoting the expansion of the market with benefit to distributors and also to consumers, who now have access to a product not available in their region, with jobs and income generation.

Main Results:  The solution realizes the expansion of the gas pipeline network and the consequent development of the piped gas market in the State of São Paulo, with competitive benefits provided to distributors, value creation for the Granting Authority through the geographic expansion of coverage of the natural gas distribution pipeline network and increase in the asset base, in addition to promoting development economic and social, for the generation of jobs and income and increase in the tax collection.

Theoretical/Methodological Contributions:  We emphasize the learning of the agents involved, as a result of applying the method to solve problems and take advantage of market opportunities with a scientific basis and focus on business development, providing Innovative solutions. The description of the process enables replication in situations of a similar nature, experienced in other regulated sectors and involving other public services provided to society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Regina Rocha, Universidade Presbiteriana Mackenzie

Superintendente de Regulação de Gás Canalizado da Agência Reguladora de Serviços Públicos  do Estado de São Paulo - ARSESP, mestre em Administração do Desenvolvimento de Negócios (Mackenzie), Especialista em Finanças & Marketing (FAAP) e bacharel em Economia (PUC-SP).

Adilson Caldeira, Universidade Presbiteriana Mackenzie

Doutor em Administração de Empresas (Mackenzie), Mestre em Administração (FEA/USP), Especialista em Administração Financeira e Graduado em Engenharia Civil. Experiência profissional em posições de gerência e diretoria em empresas nacionais e internacionais e coordenação de cursos em instituição de ensino superior. Membro do núcleo docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Administração do Desenvolvimento de Negócios da Universidade Presbiteriana Mackenzie e do Centro Mackenzie de Liberdade Econômica. Pesquisador e consultor em desenvolvimento de negócios, com foco em estratégia e competitividade.

References

Aken, J. E. Van, Berends, H. & Bij, H. van der (2012). Problem-solving in organizations. 2 ed. New York: Cambridge University Press.

Antonik, L.R.; Muller, A.N. (2017). Avaliação de empresas para leigos. R. Janeiro. Alta Books.

Aragão, A. S. (2013). Agências Reguladoras e a Evolução do Direito Administrativo Econômico. São Paulo: Grupo Gen-Editora Forense.

Araújo, F. (2004). Introdução à Economia, Vol. II, 2 ed. Coimbra: Almedina.

ARSESP. Agência Reguladora de Serviços Públicos do Estado de São Paulo. (2021). Recuperado em 30 de setembro de 2021, de http://www.arsesp.sp.gov.br.

Barney, J. B., & Hesterly, W. S. (2011). Administração Estratégica e Vantagem competitiva. Conceitos e Casos. São Paulo: Pearson.

Bresser-Pereira, L. C. (2009). Construindo o Estado Republicano: democracia e reforma da gestão pública. Rio de Janeiro: Editora da Fundação Getúlio Vargas.

Carvalho, L., Bernardo, M.R., Sousa, I. & Negas, M. (2015). Gestão da Organizações. Uma Abordagem Integrada e Prospetiva. 2.ª ed. Edições Sílabo. Lisboa.

Castañeda, L. (2013). As 25 tarefas incontornáveis do gestor de PME. Lisboa Portugal. Leya.

das Chagas Oliveira, O., Sales, L. B., de Oliveira, A. M., Bezerra, A. E. F., & de Souza Neto, M. O. (2019). Custo de transação econômica e planejamento tributário. Revista Ambiente Contábil, 11(2), 175-198. Recuperado em 10 de outubro de 2021, de https://periodicos.ufrn.br/ambiente/article/view/13451.

Hayek, F. A. V. (1990). O caminho da servidão. Rio de Janeiro: Instituto Liberal.

Hayek, F. A. V. (2017). Os erros fatais do socialismo. 1ª. Ed. Barueri: Faro Editorial.

Johnson, G., Scholes, K., & Whittington, R. (2007). Explorando a estratégia corporativa: textos e casos. Porto Alegre: Bookman.

Kirzner, I. M. (1986). Competição e atividade empresarial. Rio de Janeiro: Instituto Liberal.

Kotler, P.; Armstrong, G. (2015). Princípios de Marketing. 15. ed. São Paulo: Pearson.

Maciel, P. J. (2016). O processo recente de deterioração das finanças públicas estaduais e as medidas estruturais necessárias. In: Salto, F. & Almeida, M. Finanças Públicas: da contabilidade criativa ao resgate da credibilidade. Rio de Janeiro: Record.

Magreta, J.; Stone, N. (2002) O que é gerenciar e administrar. Rio de Janeiro. Campus.

Marcondes, R. C., Miguel, L. A. P., Franklin, M. A., & Perez, G. (2017). Metodologia para trabalhos práticos e aplicados. São Paulo: Editora Mackenzie.

Miguel, L.A.P., Marcondes, R.C., & Caldeira, A. (2018). Creating Value for the Customer and Evaluating the Created Value: A Process Proposal. Review of Socio-Economic Perspectives RSEP, 53. Recuperado em 7 de outubro de 2021 de http://www. rsepconferences.com/my_documents/my_files/Lisbon_Conf._Proceedings.pdf#page=62

Mises, L. H. E. V. (2010). Liberalismo: segundo a tradição clássica. 2. ed. São Paulo: Instituto Ludwig von Mises Brasil.

Normann, R.; Ramirez, R. (1993). From value chain to value constellation: designing interactive strategy. Harvard Business Review, 71(4), 65-77. Recuperado em 10 de outubro de 2021, de https://europepmc.org/article/med/10127040.

Oyadomari, J.C.T.; Silva, P.L. Da; Mendonça Neto, O.R. & Rícino, E.L. (2014). Pesquisa intervencionista: um ensaio sobre as oportunidades e riscos para pesquisa brasileira em contabilidade gerencial. Advances in Scientific and Applied Accounting, 7(2), pp. 244-265. Recuperado em 10 de outubro de 2021, de http://asaa.anpcont.org.br/index.php/ asaa/article/view/134.

Pacheco, N.A. (2017). Produzindo a Oferta com o Consumidor: Estratégias para Co-criação de Valor e Marketing de Relacionamento. Revista de Administração IMED, 6(2), 251-261. Recuperado em 10 de outubro de 2021, de http://seer.imed.edu.br/index.php/ raimed/article/view/1806

Porter, M. E. (2004). Estratégia competitiva. São Paulo: Elsevier Brasil.

Porter, M. E. (2008). The five competitive forces that shape strategy. Harvard Business Review, 86(1), 25-40. Recuperado em 10 de outubro de 2021, de https://www.academia.edu/download/49313875/Forces_That_Shape_Competition.pdf#page=25.

Prahalad, C. K.; Ramaswamy, V. (2004). Co-creation experiences: the next practice in value creation. Journal of Interactive Marketing, v. 18, n. 3, p. 5-14. Recuperado em 7 de outubro de 2021, de https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/ S1094996804701073

Rahman, Z. U., Cai, H., Khattak, S., & Hasan, M. (2019). Energy production-income-carbon emissions nexus in the perspective of NAFTA. and BRIC nations: a dynamic panel data approach. Recuperado em 1 maio de 2021 de https://www.tandfonline.com/loi/rero20

Rauen, F. J. (2015). Roteiros de iniciação científica: os primeiros passos da pesquisa científica desde a concepção até a produção e a apresentação. Palhoça: Editora Unisul.

Santos, E. M. dos (2002). Gás natural: estratégias para uma energia nova no Brasil. São Paulo: Editora Annablume

Schirato, V. R. (2011). A noção de serviço público em regime de competição. Recuperado em 08 de outubro de 2021, de https://teses.usp.br/teses/disponiveis/2/2134/tde-03092012-110406/publico/Tese_Vitor_Rhein_Schirato_Final.pdf

SIMA - Secretaria de Infraestrutura e Meio Ambiente do Estado de São Paulo. (2021). Recuperado em 01 abril de 2021, de http://dadosenergeticos.energia.sp.gov.br/ Portalcev2/ intranet/PetroGas/mapagas.jpg

Vandenbosch, B. (2003). Designing solutions for your business problems: a structured process for managers and consultants. San Francisco: Jossey-Bass.

Weber, M. (2003). Política como Vocação. Brasília: Editora UnB, 2003.

Westin, O.; Roberts, H. I. (2010). Interventionist research – the puberty years: an introduction to the special issue. Qualitative Research in Accounting & Management, 7(1), pp. 5-12. Recuperado em 9 de outubro de 2021, de https://www.emerald.com/insight/ content/doi/10.1108/11766091011034253/full/html

Xu, B., & Lin, B. (2019). Can expanding natural gas consumption reduce China's CO2 emissions? Energy Economics, 81, 393-407. Recuperado em 1 de outubro de 2021, de https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0140988319301264

Yanaze, M. H. (2006). Gestão de Marketing e comunicação. São Paulo: Saraiva.

Published

19.05.2022

How to Cite

Rocha, M. R., & Caldeira, A. (2022). Strategy for the development of the piped gas market in São Paulo: the role of the state from the perspective of economic freedom. Revista Ibero-Americana De Estratégia, 21(1), e20911. https://doi.org/10.5585/riae.v21i1.20911

Issue

Section

Technical Articles