TECEDU
an analysis of technological tools in the education context
DOI:
https://doi.org/10.5585/2024.23272Keywords:
education, innovation, technology in education, TECEDUAbstract
Technology can encompass the concepts of an ecosystem that integrates material elements, such as machines and equipment, and non-material elements, such as interpersonal relationships, and can also act to boost socioeconomic and cultural development, favoring a better quality of life. In the education environment, technological tools enable online and offline interaction. In this scenario, this article analyzes aspects of the universal use of technology, such as: augmented reality, robotics, video classes, game, moodle, kahoot, podcast, widely used as facilitators of the teaching-learning process. In order to analyze the current state, of how the insertion of these technologies has been occurring, an analysis is carried out from the database of the Regional Center for Studies for the Development of Society and Information. As a result, it is expected to identify the existing difficulties and opportunities for the acquisition and absorption of knowledge when there are enabling technologies for this purpose.
Downloads
References
Aldiab, Abdulaziz et al. Utilization of learning management systems (LMS) in higher education systems: A case review for Saudi Arabia. (2019). Energy Procedia, 60, pp. 371-377.
Arantes, Webert Vieira. Uma estratégia para o uso de múltiplas câmeras em sistemas de realidade aumentada baseados em marcadores fiduciais. (2011). (Dissertação de mestrado). Universidade Federal de Uberlândia.
Bazzo, W. A. (2014). Ciência, tecnologia e sociedade: e o contexto da educação tecnológica. 4 ed. Florianópolis: Editora da UFSC.
Bazzo, W. A.; Linsingen, I. V.; Pereira, L. T. V. (Org.). (2003). Introdução aos estudos CTS (ciência, tecnologia e sociedade). Florianópolis: Organização dos Estados Ibero-americanos Para A Educação, A Ciência e a Cultura (OEI).
Benedetto, Simone; Drai-Zerbib, Véronique; Pedrotti, Marco; Tissier, Geoffrey; Baccino, Thierry. E-readers and visual fatigue. (2013). PLoS ONE 8(12). Recuperado de https://doi.org/10.1371/journal.pone.0083676.
Cardoso, Raul G.S. Uso da realidade aumentada em auxílio à educação. Computer on the Beach, 2014.
Cross, Nigel. (2020). Design Education in the Open. Open Arts Journal, 1(9) pp. 149–161.
Das, Koushik. (2019). The Role and Impact of ICT in Improving the Quality of Education: An Overview. International Journal of Innovative Studies in Sociology and Humanities, 4(6), June 2019.
Dailey, Briana. (2017). Past and present attitudes towards the use of ipads in the classroom. Recuperado de Past and Present Attitudes Towards the Use of iPads in the Classroom – Educ 300: Education Reform, Past and Present (trincoll.edu)
Devi, K. S.; Lakshmi, V. V.; Aparna, M.; Moodle – An Effective Learning Management System for 21st Century Learners. Alochana Chakra Journal . Volume IX, Issue VI, June/2020.
Dos Santos, Marcileni; Sousa Junior, Alício Rocha de; Machado, Letícia Rocha; Bilessimo, Simone Meister Sommer (2020). Possibilidades e dificuldades na utilização do Google Sala de Aula em uma escola pública brasileira. Revista Novas Tecnologias na Educação, 8(2). Cetic.br - Centro Regional para o Desenvolvimento da Sociedade da Informação (2022, 15 agosto). Recuperado de https://cetic.br/
Feenberg, A. Transformar la tecnología. (2010). Una nueva visita a la teoría crítica. Bernal: Editorial: Universidad Nacional de
Quilmes. 312 pp. (Colección Ciencia, Tecnología y Sociedad).
Feenberg, A. Racionalização subversiva: tecnologia, poder e democracia. In: NEDER, RicardoT. (Org.) Andrew Feenberg: racionalização democrática, poder e tecnologia. Brasília: Observatório do Movimento pela Tecnologia Social na América Latina/Centro de desenvolvimento Sustentável. Ciclo de Conferências Andrew Feenberg, 3(1), (Série Cadernos), pp. 105-128. 2012.
Feenberg, A. Racionalização democrática, poder e tecnologia (2009). Brasília: Observatório do Movimento pela Tecnologia Social na América Latina/Centro de Desenvolvimento Sustentável - CDS. Ciclo de Conferências Andrew Feenberg. Neder, Ricardo T. (org.).
Feenberg, A. O que é Filosofia da Tecnologia? (2003). (Trad. Augustin Apaza e Daniel Durante P. Alves). In: Conferência “What is Philosophy of Technology, Japão: Komaba, 2003.
Freire, E. P. A. (2015a). Aprofundamento de uma estratégia de classificação para podcasts na educação. Revista Linhas, Florianópolis, 16(32), pp. 391-411, set./dez.
Freire, E. P. A. Potenciais cooperativos do podcast escolar por uma perspectiva freinetiana. (2015b). Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, 20(63), pp. 1033-1056, out./dez.
Freire, E. P. A. Podcast na educação brasileira: natureza, potencialidades e implicações de uma tecnologia da comunicação. (2013a). (Tese de doutorado) - Centro de Ciências Sociais Aplicadas, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, Rio Grande do Norte, Brasil.
Freire, P. (2000). Pedagogia da Indignação – cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Editora Unesp.
Gil, Antônio Carlos.. Como elaborar projetos de pesquisa. (4. ed.). São Paulo: Atlas. 2008.
Klein, Danieli Regina et al. (2020). Tecnologia na educação: Evolução histórica e aplicação nos diferentes níveis de ensino. Educere - Revista da Educação, 20(2), pp. 279-299, jul./dez. 2020.
Licorish, Sherlock et al. (2017). “Go Kahoot!” Enriching classroom engagement, motivation and learning experience with games. Proceedings of the 25th International Conference on Computers in Education. New Zealand.
Pappano, Laura. The year of the MOOC. (2012, nov 2). The New York Times. Education. Recuperado de Massive Open Online Courses Are Multiplying at a Rapid Pace - The New York Times (nytimes.com).
Reese, D. M.; Dolansky, A.; Moore, S. M; Bolden, H.; Singh, M. K. Quality improvement education innovation: evaluation of Coursera MOOC ‘Take the Lead on Healthcare Quality Improvement’. Journal of Research in Nursing, 26(1–2), pp. 62–78. 2021.
Schcolnik, Miriam. A study of reading with dedicated e-readers. (2001). (Tese de doutorado). Graduate School of Computer Sciences and Information, Nova Southeastern University, Davie, Florida, Estados Unidos.
Souza, I. M. A.; Souza, L. V. A.. . O uso da tecnologia como facilitadora da aprendizagem do aluno na escola. Revista Fórum Identidades. 8, pp. 127-142. (2010).
Souza, F. E. R.; Cirani, C. B. S.; Storopoli, J. E.; Samara, C. P.. Ambientes virtuais de aprendizagem: Um estudo das melhores IES do mundo. Revista Cesumar Ciências Humanas e Sociais Aplicadas, v. 25, n. 1, p. 57-84, jan./jun. 2020 .
Sued, Gabriela Elisa. Coursera y la plataformización de la educación: operación de mercados, datificación y gobernanza. (2022). Transdigital, 3(5), 1-24. Recuperado de https://doi.org/10.56162/transdigital95.
Tavares, Viviane Brunelly Araujo. Massive Open Online Courses (MOOCS): Nova tendência educacional. (Dissertação de mestrado). Instituto de Relações Internacionais, Universidade de Brasília, D.F.
Toschi, M. S. Tecnologia e educação: contribuições para o ensino. Série-Estudos - Periódico do Mestrado em /educação da UCDB. Campo Grande-MS, n. 19 p. 35-42.jan/jun 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Autores
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.