TECEDU

an analysis of technological tools in the education context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/2024.23272

Keywords:

education, innovation, technology in education, TECEDU

Abstract

Technology can encompass the concepts of an ecosystem that integrates material elements, such as machines and equipment, and non-material elements, such as interpersonal relationships, and can also act to boost socioeconomic and cultural development, favoring a better quality of life. In the education environment, technological tools enable online and offline interaction. In this scenario, this article analyzes aspects of the universal use of technology, such as: augmented reality, robotics, video classes, game, moodle, kahoot, podcast, widely used as facilitators of the teaching-learning process. In order to analyze the current state, of how the insertion of these technologies has been occurring, an analysis is carried out from the database of the Regional Center for Studies for the Development of Society and Information. As a result, it is expected to identify the existing difficulties and opportunities for the acquisition and absorption of knowledge when there are enabling technologies for this purpose.

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Author Biographies

André Marques Cavalcanti, Universidade Federal de Pernambuco

É Professor do Departamento de Ciências Administrativas da UFPE, possui doutorado em Eng. Elétrica pela UFPE. Suas áreas de pesquisa estão associadas a pesquisa operacional, manutenção, processos decisórios. Trabalhou por vários anos em empresa multinacional em atividades de planejamento e projetos de soluções de telecomunicações

Auristela Maria da Silva, Universidade Federal de Pernambuco

Possui graduação em Engenharia Elétrica Modalidade Eletrônica pela Universidade de Pernambuco (1991) e mestrado em Ciências da Computação pela Universidade Federal de Pernambuco (2005). Atualmente é engenheira eletrônica da Universidade Federal de Pernambuco, atuando na Diretoria de Inovação e Empreendedorismo da Pró-Reitoria para Assuntos de Pesquisa e Pós-Graduação nas áreas de incubação de empresas, empreendedorismo e inovação. Tem experiência na área de Engenharia Eletrônica, com ênfase em Sistemas de Telecomunicações, atuando principalmente nos seguintes temas: telefonia, VoIP, redes de ambiente, redes dinâmicas, protocolos de roteamento, redes complexas, redes sociais, políticas dinâmicas e negociação. Tem experiência na área de Educação a Distância como tutora e professora executora no ensino superior.

Domingos Mendes Gama Filho, Instituto Federal do Recife.

É professor do instituto Federla de Educação. Engenheiro Eletricista. Alma Mater: Escola Politécnica da Universidade de Pernambuco. // Electrical engineer. Alma Mater: Polytechnic School of the University of Pernambuco. Atualmente menstrando do PPG Mesntrado em Propriedade Intelectual e Transferência de Tecnologia - Profnit da UFPE.

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Published

2024-03-11

How to Cite

Cavalcanti, A. M., da Silva, A. M., & Gama Filho, D. M. (2024). TECEDU: an analysis of technological tools in the education context . Exacta, e23272. https://doi.org/10.5585/2024.23272

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