How Technology Intelligence is Applied In Different Contexts?

Autores

  • Leandro Rodrigues Gonçalves Universidade de São Paulo, Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade
  • Fernando Carvalho de Almeida Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.5585/iji.v7i1.271

Palavras-chave:

Technology Intelligence, Technical Competitive Intelligence, Weak signals, Innovation management

Resumo

Technology Intelligence is one of the many ways of applying Competitive Intelligence. As CI, TI intends to detect and process weak signals in order to identify opportunities and threats and provide actionable information. There is still a gap in reported cases of companies actually applying Technology Intelligence. This article intends to answer the research question: How companies build an actionable technology intelligence project? Case Study and Action-research approaches were applied for this research. The article describes two application cases: a research institute with a petrochemical industry as a client; and a private petrochemical industry. Companies seem to not know how to deal with Technology Intelligence. When outsourcing, they are more willing to pay for an extremely comprehensive project that not necessarily needs to be so deep and complex. When doing it internally, decision makers are not willing to wait and give the TI analysts resources to conduct a project in the right deepness and complexity. It seems like a “goldilocks problem” applied to Technology Intelligence.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Leandro Rodrigues Gonçalves, Universidade de São Paulo, Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade

Mestre em Administração de Empresas (2015) pela FEA-USP. Bacharel em Administração de Empresas (2006) pela Trevisan Escola de Negócios. Bacharel em Ciencias Biológicas (2012) pelo IB-USP.

Fernando Carvalho de Almeida, Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo

Livre docente pela FEA/USP, possui graduação em Engenharia pela Escola Politécnica da Universidade de São Paulo (1984) e doutorado em Administração - Université Piere Mendes France - Grenoble 2 (1993). Atualmente é Professor Associado da Universidade de São Paulo. É professor convidado de diferentes Universidades Francesas (IAE de Nancy, IAE de Grenoble, IAE de Aix en Provence). Atualmente ministra anualmente a disciplina Competitive Intelligence no IAE de Aix en Provence. É vice-presidente executivo do IFBAE - Instituto Franco-Brasileiro de Administração de Empresas. Organiador do Congresso do IFBAE a cada 2 anos, uma vez na França e outra no Brasil, desde 2001. Desenvolve pesquisas nas áreas de Inteligência Competitiva e Estratégia, Comportamento, Processo decisório e tem publicado em revistas de destaque como Journal of Knowledge Management, International Journal of e-collaboration, Journal of Modern Accounting and Auditing, RAUSP, RAE-FGV, RAC (Revista de Administração Contemporânea), REAd (Revista Eletrônica de Administração), RAM (Revista do Mackenzie), entre outras. Membro do grupo de pesquisa de Gestão de Informática desde 1994.

Downloads

Publicado

02.01.2019

Como Citar

Gonçalves, L. R., & de Almeida, F. C. (2019). How Technology Intelligence is Applied In Different Contexts?. International Journal of Innovation – IJI, 7(1), 104–118. https://doi.org/10.5585/iji.v7i1.271

Edição

Seção

Artigos