Digital transformation maturity in small companies
a possibility based on the importance-performance matrix
DOI:
https://doi.org/10.5585/iptec.v12i1.25673Keywords:
Digital maturity, Multiple case study, Small companiesAbstract
In the context of intense digital transformation and rapid changes, it is necessary to have tools that are effective to determine the digital maturity, particularly in small businesses. The objective of this work was to propose an adapted model, based on the importance-performance matrix, to measure the digital transformation maturity in small companies. A descriptive qualitative research was conducted, using the multiple case study method in small companies located in Rio de Janeiro. As a result, it was possible to determine the digital maturity level of each company studied, in addition to indicate which evaluated aspects need actions for an effective digital transformation. It was concluded that the proposed model was effective as a tool for measuring the digital transformation maturity, also allowing it to be used in the study of other technological phenomena in future research.
Downloads
References
Agência Brasileira de Desenvolvimento Industrial (ABDI). 2021. Maturidade digital das MPEs brasileiras. Disponível em: https://api.abdi.com.br/file-manager/upload/files/Mapa_da_Digitalização_das_MPEs_Brasileiras__1___1_.pdf. Acesso em: 28 set. 2022.
Carneiro, C. 2018. O estudo de casos múltiplos: estratégia de pesquisa em psicanálise e educação. Psicologia USP, v.29, n.2. p. 314-321. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0103-656420170151. Acesso em: 20 mar. 2023.
Chiavenato, I. 2022. Comportamento organizacional: a dinâmica do sucesso das organizações. 4ed. Editora Atlas, São Paulo, SP, Brasil.
Coelho, P.R.; Lima, J.F.; Oliveira, R.P. 2022. Modelos de Avaliação de Maturidade Digital: Um Comparativo. Brazilian Journal of Development, v.8, n.1, p. 7553-7568. Disponível em: https://doi.org/10.34117/bjdv8n1-506. Acesso em: 01 nov. 2022.
Cruvinel, I.B. 2020. Marketing digital em tempos de pandemia. Gestão e Tecnologia – Faculdade Delta, v.1, 30ed. p. 85-113. Disponível em: https://www.faculdadedelta.edu.br/revistas3/index.php/gt/article/view/57/44. Acesso em: 23 set. 2022.
Fontgalland Filho, G.; Fontgalland, I.L. 2021. Technological growth: a Brazil-World evolution and re-adaptation after COVID-19. E-Acadêmica, v.2, n.3, e022333. Disponível em: https://doi.org/10.52076/eacad-v2i3.33. Acesso em: 22 set. 2022.
Fundação Getúlio Vargas (FGV). 2020. O impacto da pandemia de coronavírus nos pequenos negócios. 5ed. Disponível em: https://fgvprojetos.fgv.br/sites/fgvprojetos.fgv.br/files/info_impacto_5a_edicao.pdf. Acesso em: 01 out. 2022.
Gabriel, M.; Kiso, R. 2021. Marketing na era digital: conceitos, plataformas e estratégias. 2ed. Editora Atlas, São Paulo, SP, Brasil.
Gil, A.C. 2019. Métodos e técnicas de pesquisa social. 7ed. Editora Atlas, São Paulo, SP, Brasil.
Kotler, P.; Kartajaya, H.; Setiawan, I. 2021. Marketing 5.0: tecnologia para a humanidade. 1ed. Editora Sextante, Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Morais, F. 2020. Transformação digital: como a inovação digital pode ajudar seu negócio nos próximos anos. 1ed. Editora Saraiva, São Paulo, SP, Brasil.
Portal da Industria. 2020. Qual a definição de micro e pequena empresa? Disponível em: https://www.portaldaindustria.com.br/industria-de-a-z/micro-e-pequena-empresa/. Acesso em: Acesso em: 01 out. 2022.
Rogers, D.L. 2021. Transformação digital: repensando o seu negócio para a era digital. 1ed. Editora Autêntica Business, São Paulo, SP, Brasil.
Salles, C.M.S. 2021. Transformação digital em tempos de pandemia. Estudos e negócios Academics. n1. p. 91-100. Disponível em: https://portalderevistas.esags.edu.br/index.php/revista/article/view/22/19. Acesso em: 23 set. 2022.
Schweitzer, C. 2021. Inovação, Digitalização, Transformação digital: um guia sobre os três mais importantes conceitos para as empresas prosperarem na nova economia. 1ed. Editora Unità, Campinas, SP, Brasil.
Serviço Brasileiro de Apoio às Micro e Pequenas Empresas (SEBRAE). 2018. Pequenos negócios em números. Disponível em: https://www.sebrae.com.br/sites/PortalSebrae/ufs/sp/sebraeaz/pequenos-negocios-em-numeros,12e8794363447510VgnVCM1000004c00210aRCRD. Acesso em: 01 out. 2022.
Siebel, T.M. 2021. Transformação digital: como sobreviver e prosperar em uma era de extinção em massa. 1ed. Editora Alta Books, Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Silva, F.P. da; Alves, A.; Córdova Júnior, R.S.; Dias, I.A.M.; Duarte, M.F. 2018. Gestão da inovação. 1ed. Editora SAGAH, Porto Alegre, RS, Brasil.
Slack, N.; Brandon-Jones, A. Johnston, R. 2018. Administração da produção. 8ed. Editora Atlas, São Paulo, SP, Brasil.
Yin, R.K. 2015. Estudo de caso: planejamento e métodos. 5ed. Editora Bookman, Porto Alegre, RS, Brasil.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Henrique Raposo, Washington Sales do Monte
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.