Education and Women's Empowerment: A Critique of the Third “Millennium Development Goal” (MDG) on Gender Equality

Authors

  • Augusto Jobim do Amaral Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
  • Gabriela Ferreira Dutra Universidade de Milão-Bicocca
  • Liziane da Silva Rodríguez PUCRS

DOI:

https://doi.org/10.5585/prismaj.v17n2.8231

Keywords:

Education, Women empowerment, Human Rights, Millennium Development Goal, United Nations.

Abstract

The objective of the present work, under the Human Rights and United Nations (UN) scenario, is to present the current efforts for women's empowerment with regard to education, focusing mainly on the third MDG Millennium Development Goals), demonstrating the proposed goals and possible social reflexes of such guidelines, especially in countries with extreme cultural differences and with authoritarian features. Using a bibliographic and document-based methodology, the goal of this research is to highlight the fact that policies such as the MDG are crucial for reducing gender inequalities and promoting women's participation, but points out the need for more specific targets for countries with social markers of vulnerability, especially regarding Education, so that there is no reinforcement of existing inequality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Augusto Jobim do Amaral, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

Professor do Programa de Pós-Graduação em Ciências Criminais (mestrado e doutorado) da PUCRS; Doutor em Altos Estudos pela Universidade de Coimbra (Portugal) e Doutor em Ciências Criminais pela PUCRS.

Gabriela Ferreira Dutra, Universidade de Milão-Bicocca

Doutoranda em Direito Internacional Público pela Universidade de Milão-Bicocca. Mestre em Direito pela Birkbeck College, University of London, pós-graduação em Direitos Humanos pela Universidade de Coimbra. Formou-se em Direito pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Advogada.

Liziane da Silva Rodríguez, PUCRS

Mestranda em Ciências Criminais pelo Programa de Pós-Graduação em Ciências Criminais (PPGCrim) da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). Especialista em Direito Penal e Política Criminal: Sistema Constitucional e Direitos Humanos pelo Programa de Pós - Graduação Lato Sensu da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Formou-se em Direito pelo Centro Universitário Franciscano (UNIFRA). Advogada.

Published

2018-12-21

How to Cite

DO AMARAL, Augusto Jobim; DUTRA, Gabriela Ferreira; RODRÍGUEZ, Liziane da Silva. Education and Women’s Empowerment: A Critique of the Third “Millennium Development Goal” (MDG) on Gender Equality. Prisma Juridico, [S. l.], v. 17, n. 2, p. 255–271, 2018. DOI: 10.5585/prismaj.v17n2.8231. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/prisma/article/view/8231. Acesso em: 4 jul. 2024.