The strategist thought: granted factors in the strategic decision making of the small and medium enterprises

Authors

  • Werner Duarte Dalla Professor de Pós-graduação no Centro Universitário Pitágoras.
  • Carlos Alberto Gonçalves Núcleo de Enseñanza e Investigación en Marketing y Estratégica de Operaciones - FUMEC – MG – Brasil carlos@face.ufmg.br, Brasil
  • Reynaldo Maia Muniz Vice-diretor da Faculdade de Ciências Econômicas da Universidade Federal de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.5585/ijsm.v8i2.1641

Keywords:

Strategic thought, Decision making, RepGrid method, Organizational performance

Abstract

The organizational behavior is linked to the strategic decision-making, carried through its main decision-makers, called “strategists”. This behavior, in organizational daily actions or planning, shifts its performance to consider market and tangible and intangible resources. The present study aimed to contribute in the understanding of how these actors formulate their strategies, build their heuristics, to manage their firms to improve organizational performance. The RepGrid - Repertory Grid (Kelly, 1955) was chosen as the method, which was undertaken with the Small and Medium Enterprises (SMEs) owners of the footwear area of a relevant cluster production of Nova Serrana-MG - Brazil. The results appointed agent factors of attention, which centralize the decision in the managers or owners, base on financial results, asses actual internal factors so that external sales, and lead to a emergent and less formalized process.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Werner Duarte Dalla, Professor de Pós-graduação no Centro Universitário Pitágoras.

Mestre em Administração pela UFMG, com enfoque em estratégia, MBA em Gestão Empresarial pela FGV e Graduação em Engenharia Civil pela UFMG. Co-autor do Livro "Manual de Ferramentas de Estratégia Empresarial". Professor de Pós-graduação no Centro Universitário Pitágoras. Consultor em Gestão Empresarial, com atuação em empresas como ArcelorMittal, Gerdau, Votorantim Metais, Banco Santander, Banco Fator, Governo de MG, entre outros.

Carlos Alberto Gonçalves, Núcleo de Enseñanza e Investigación en Marketing y Estratégica de Operaciones - FUMEC – MG – Brasil carlos@face.ufmg.br, Brasil

Professor Pesquisador Face - Fumec - Ufmg; Campo temático de atuação: Estratégia e comportamento de Organizações Orientadas para Mercados; consultor de pesquisa de mercado;

Reynaldo Maia Muniz, Vice-diretor da Faculdade de Ciências Econômicas da Universidade Federal de Minas Gerais

Doutorado em Ciência Política e Administração Pública - Universidad Complutense de Madrid (1998) e Mestrado em Ciência Política pela UFMG (1984) e Coordenador do DEAN – Núcleo de pesquisa de estudos de Estratégia de desempenho da firma. Vice-diretor da Faculdade de Ciências Econômicas da Universidade Federal de Minas Gerais e professor associado da Universidade Federal de Minas Gerais. Tem experiência e elaborado pesquisas nos seguintes temas: poder, políticas públicas, gestão intergovernamental, estratégia e reputação organizacional.

Published

23.12.2009

How to Cite

Dalla, W. D., Gonçalves, C. A., & Muniz, R. M. (2009). The strategist thought: granted factors in the strategic decision making of the small and medium enterprises. Revista Ibero-Americana De Estratégia, 8(2), 80–106. https://doi.org/10.5585/ijsm.v8i2.1641

Issue

Section

Articles