Strategic Management Practices in Brazilian Dance Companies: Between Art and Cultural Industry

Autores/as

  • Doris Dornelles de Almeida PUCRS
  • Peter Bent Hansen PUCRS

DOI:

https://doi.org/10.5585/ijsm.v12i3.1863

Palabras clave:

Dance Companies, Strategic Management, Economic Sustainability, Sponsorship, Cultural Industry.

Resumen

This paper highlights trough theoretical and empirical research the main practices of dance companies‟ strategic management in Brazil. The theoretical investigation deepens themes as sponsorship, strategic planning, creation and implementation of creative strategies and economic sustainability in dance companies. The empirical research evolves qualitative method, exploratory and interviews with seven Brazilian dance companies managers from: Goiânia (1), Rio Grande do Sul (3), Paraná (1), Rio de Janeiro (1) e São Paulo (1). The analysis of the main practices of dance companies‟ strategic management is: few practice and considerable concern about strategic management planning; resistance to apply management techniques enforcement; audience and sponsors should have limited influence in dance companies‟ management; difficulty to accept itself inside the competitive cultural industry market. This study contributes for the development and state of art of Management science and Dance studies.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Biografía del autor/a

Doris Dornelles de Almeida, PUCRS

Doris Dornelles de Almeida possui Mestrado em Administração e Negócios, enfase Estrategia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul-PUCRS (2012), Especialização em Teoria do Teatro-cena Contemporânea pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul-UFRGS (2005), graduação em Administração de Empresas pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul - PUCRS (2006) e graduação em Bacharel em Artes-Danca - Folkwang Hochschule Essen- Alemanha (2002). Atualmente é bailarina, coreógrafa e administradora autônoma - Ballet Concerto.

Peter Bent Hansen, PUCRS

Peter Bent Hansen Possui graduação em Engenharia Mecânica pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1980), mestrado e doutorado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2004). Atualmente é professor e pesquisador do Programa de Pós-Graduação em Administração - PPGAd, da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul - PUCRS, além de professor nas Faculdades de Administração e Engenharia de Produção da PUCRS. Possui experiência profissional como consultor há cerca de 15 anos em empresas comerciais e industriais, além de coordenador de projetos, inclusive de pesquisa, por igual período. Dedica-se à área de Engenharia de Produção, com ênfase em planejamento e controle de sistemas de produção com uso de simulação, e à área de Administração, onde atua principalmente nos seguintes temas: estratégia e tomada de decisão, competitividade e medição de desempenho, relações interorganizacionais, produção e logística. 

Publicado

2013-09-01

Cómo citar

Almeida, D. D. de, & Hansen, P. B. (2013). Strategic Management Practices in Brazilian Dance Companies: Between Art and Cultural Industry. Revista Ibero-Americana De Estratégia, 12(3), 125–150. https://doi.org/10.5585/ijsm.v12i3.1863