Greenwashing and its configuration as misleading and abusive advertising from the perspective of the consumer protection microsystem

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/rtj.v9i1.16974

Keywords:

Misleading advertising, Abusive advertising, Consumer

Abstract

Advertising is a lawful activity, however, some types of advertising have been expressly prohibited by the Consumer Protection Code (misleading and abusive advertising). Greenwashing is configured when the suppliers attribute to themselves or to their products and services, an image of environmental adequacy and concern with the environment that does not match reality. This work aims to demonstrate how this type of practice can configure misleading and abusive advertising from the perspective of the legislation. As a methodology, an applied research is used, with a hypothetical-deductive and qualitative approach, with a descriptive objective. Depending on the way the message is conveyed, greenwashing may configure both misleading advertising (by commission and by omission) and abusive advertising, under the terms of article 37 of the Consumer Protection Code.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fabricio Germano Alves, Universidade Federal do Rio Grande do Norte – UFRN

Especialista em Direito do Consumidor e Relações de Consumo (UNP). Especialista em Docência no Ensino Superior (FMU). Mestre em Direito (UFRN). Doutor em Sociedad Democrática, Estado y Derecho pela Universidad del País Vasco / Euskal Herriko Unibertsitatea (UPV/EHU) Espanha. Professor da Graduação e Pós-Graduação da UFRN. Advogado.

References

ACOSTA ESTÉVEZ, José B. Tutela procesal de los consumidores. Barcelona: José M. Boch, 1995.

AKTURAN, Ulun. How does greenwashing affect green branding equity and purchase intention? An empirical research. Marketing Intelligence & Planning. v. 36 n. 7, p. 809-824. 2018.

ALVES, Fabrício Germano. Proteção constitucional do consumidor no âmbito da regulação publicitária. Natal: Espaço Internacional do Livro, 2013.

BOTANA GARCÍA, Gema; RUIZ MUÑOZ, Miguel (coord.). Curso sobre protección jurídica de los consumidores. Madrid: McGraw-Hill Interamericana de España S.A.U., 1999.

BRASIL. (Constituição 1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Promulgada em 05 de outubro de 1988.

BRASIL. Código Brasileiro de Autorregulamentação Publicitária, de 05 de maio de 1980. Disponível em: http://www.conar.org.br/. Acesso em: 11 jan. 2020.

BRASIL. (Código de Proteção e Defesa do Consumidor). Lei nº 8. 078, de 11 de setembro de 1990. Dispõe sobre a proteção do consumidor e dá outras providências.

BRASIL. (Código Civil). Lei nº 10.406, de 10 de janeiro de 2002. Institui o Código Civil.

BRASIL. Secretaria Nacional do Consumidor – SENACON. Departamento de Proteção e Defesa do Consumidor – DPDC. LEMOS, Patrícia Faga Iglecias; SILVA, Juliana Pereira da; OLIVA, Amaury Martins (coord.). Consumo sustentável. Brasília: Ministério da Justiça, 2013. Caderno de investigações científicas. v. 3.

CASADO, Márcio Mello. Proteção do consumidor de crédito bancário e financeiro. 2. ed. São Paulo. Revista dos Tribunais, 2006. (Biblioteca de Direito do Consumidor). v. 15.

COELHO, Fábio Ulhoa. O empresário e os direitos do consumidor. São Paulo: Saraiva, 1994.

CORREIA, Luís Brito. Direito da comunicação social: direito de autor e da publicidade. Coimbra: Almedina, 2005. v. II.

CRIVELLARI, Júlio César Teixeira. A prática do greenwashing e o princípio da boa-fé nas relações de consumo. JUS: Revista da Associação Mineira do Ministério Público, Belo Horizonte, ano 43, n. 27, p. 99-108, 2012.

ECOLABEL INDEX. All ecolabels in Brazil. Disponível em: http://www.ecolabelindex.com/ecolabels/?st=country,br. Acesso em: 10 jan. 2020.

GARCIA, Leonardo Medeiros. Consumo sustentável: a proteção do meio ambiente no Código de Defesa do Consumidor. Salvador: Juspodivm, 2016.

KAMINSKI, Evelyse. Consumo: uma construção identitária cultural na sociedade contemporânea. Revista de estudos da Comunicação. v. 11, n. 24, p. 31-38, jan./abr. 2010.

LAVORENTI, Wilson; GENOFRE, Fabiano; SILVA, José Geraldo da. Leis penais especiais anotadas. 10. ed. Campinas: Millenium, 2008.

LEAL, Augusto Antônio Fontanive. Personalização, consumo e transtornos ambientais. Revista Prisma Jurídico. São Paulo, v. 18, n. 2, p. 189-207, jul./dez. 2019.

MANUAL de educação para o consumo sustentável. Brasília: Consumers International/MMA/MEC/IDEC, 2005.

MARKET ANALYSIS. Greenwashing no Brasil. 2015. Disponível em: http://marketanalysis.com.br/wp-content/uploads/2015/06/Greenwashing-no-Brasil_20151.pdf. Acesso em: 10 jan. 2020.

MÉO, Letícia Caroline. Greenwashing e o Direito do Consumidor: como prevenir (ou reprimir) o marketing ambiental ilícito. São Paulo: Thomson Reuters Brasil, 2019.

MILARÉ, Édis. Direito do Ambiente. 11. ed. São Paulo: Revista dos Tribunais, 2018.

MIRAGEM, Bruno. Curso de Direito do Consumidor. 8. ed. São Paulo: Revista dos Tribunais, 2019.

PAGOTTO, Érico Luciano. Greenwashing: os conflitos éticos da propaganda ambiental. Dissertação (Mestrado). Escola de Artes, Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo: São Paulo, 2013.

PAIVA, Teresa; PROENÇA, Reinaldo. Marketing verde. São Paulo: Almedina, 2011.

PARGUEL, Béatrice, BENOÎT-MOREAU, Florence; RUSSELL, Cristel Antonia. Can evoking nature in advertising mislead consumers? The power of ‘executional greenwashing’. International Journal of Advertising, v. 34, n. 1, p. 107-134. 2015.

PASQUAU LIAÑO, Miguel. Comentário Articulo 8. In: BERCOVITZ RODRÍGUEZ-CANO, Rodrigo; SALAS HERNÁNDEZ, Javier (coord.). Comentarios a la Ley General para la defensa de los consumidores y usuarios. Madrid: Civitas, 1992.

SANTAELLA LÓPEZ, Manuel. El delito publicitário: aspectos penales de la comunicación publicitaria. Madrid: Reus, 1981.

SILVA, Juliana Pereira da; OLIVA, Amaury Martins de (coord.). Manual de direito do consumidor. 4. ed. Brasília: Escola Nacional de Defesa do Consumidor, 2014.

SILVA, José Afonso. Direito Ambiental Constitucional. 11. ed. São Paulo: Malheiros, 2019.

TERRACHOICE. Sins of Greenwashing. 2010. Disponível em: https://www.ul.com/insights/sins-greenwashing. Acesso em: 10 jan. 2020.

THE GUARDIAN. The five: ads banned for greenwashing. Disponível em: https://www.theguardian.com/technology/2020/feb/09/the-five-ads-banned-for-greenwashing.Acesso em: 13 abr. 2020.

Published

2020-06-23

How to Cite

ALVES, Fabricio Germano. Greenwashing and its configuration as misleading and abusive advertising from the perspective of the consumer protection microsystem. Revista Thesis Juris, [S. l.], v. 9, n. 1, p. 104–120, 2020. DOI: 10.5585/rtj.v9i1.16974. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/thesisjuris/article/view/16974. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Articles