Inclusive teacher education in the light of Historical-Cultural Theory: an analysis of his academic production (2008-2018)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/cpg.v19n2.16774

Keywords:

Education, Teacher training, School inclusion, Historical-Cultural theory, Academic production.

Abstract

Discussions around teacher education from an Inclusive Education perspective have intensified in recent years among researchers, envisioned by the idea of promoting quality education, which guarantees access to the student, the target audience of Special Education and permanence in Brazilian schools. In this perspective, this chapter aims to approach Inclusive Education in the light of the Historical-Cultural Theory when thinking about teacher education from the perspective of inclusive education and contextualizing it from the construction of teachers' knowledge about this process. Thus, the objective of this chapter was to understand and identify how academic productions have approached teacher education for Inclusion in the light of Historical Cultural theory, in the corresponding period between (2008-2018). To this end, a bibliographic review and mapping of the theses and dissertations deposited in the Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD) between the years 2008 - 2018 was carried out. It is hoped that this article may contribute to the discussions around teacher education for school inclusion, considering the importance of reflecting on cultural, social aspects and personal experiences in the process of forming the teaching professional identity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Márcia Mendes de Lima, Instituto Federal de Rondônia

Mestre em Ciências Ambientais pela Universidade Federal de Rondônia – UNIR; professora do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico do IFRO - Campus Ariquemes

Luciana Aparecida de Araújo, Unesp - Campus Marília

Pós-doutorado pela Fundação Carlos Chagas. Doutora em Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, UNESP. Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação pela FFC Unesp Campus Marília e do curso de Pedagogia da FFC Unesp, Marília. Docente e chefe do Departamento de Didática FFC

Claudia Aparecida Prates, Instituto Federal de Rondônia

Mestre em Educação Escolar pela Universidade Federal de Rondônia – UNIR, pedagoga do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico do IFRO Campus Vilhena

Mauro Sergio Demício, Instituto Federal de Rondônia

Mestre em Letras pela Universidade Federal de Rondônia – UNIR, professor do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico do IFRO Campus São Miguel do Guaporé. Líder do Grupo de Pesquisa LINAHC (Linguagens, Artes e Humanidades em Educação na Contemporaneidade)/IFRO e membro do Grupo de Pesquisa Organizações e Democracia/UNESP

References

ALVES, L. M. A. A formação continuada de professores para uma escola inclusiva à luz do Materialismo Histórico-Dialético. In: OLIVEIRA, Ivanilde O. (et. al.). Epistemologia e Educação: Reflexões sobre temas educacionais. Belém: PPGED-UEPA, 2012.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.

BOGDAN, R.; BLIKEN, S. K. Investigação qualitativa em educação, uma introdução à teoria e aos métodos. Tradução: Maria João Álvares, Sara Bahia dos Santos, Telmo Mourinho Baptista. Porto: Porto Editora, 1994.

BRABO, G. M. B. Formação docente inicial e o ensino ao aluno com deficiência em classe comum na perspec-tiva da educação inclusiva. Tese (Doutorado) Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Facul-dade de Educação. Programa de Pós-Graduação em Educação. 2013. Disponível em: http://bdtd.ibict.br/vufind/Search/Results?filter%5B%5D=publishDate%3A%22%5B2008+TO+2018%5D%22&join=AND&bool0%5B%5D=AND&lookfor0%5B%5D=forma%C3%A7%C3%A3o+de+professores+inclusivos&lookfor0%5B%5D=Teoria+Hist%C3%B3rico+Cultural&type0%5B%5D=AllFields&type0%5B%5D=AllFields&page=2. Acesso abr. de 2019.

BRASIL. LDB: Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, nº 9394/96. Apresentação: Esther Grossi. 2. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 1999.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Secretaria Geral. Centro Nacional de Educação Especial. Plano Nacional de Educação Especial. 2008a.

BRASIL. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília: MEC/SEESP, 2008b.

CARDOSO, P. P. C. Formação continuada de professores: um estudo a partir das abordagens teóri-ca, normativa e prática. (2018). Dissertação (Mestrado em Educação) Faculdade de Filosofia e Ciências, UNESP – Marília, 2018.

DÍAZ, F.; BORDAS, M.; GALVÃO, N.; MIRANDA, T.; Educação inclusiva, deficiência e contexto social: questões contemporâneas/, organizadores; autores, Elias Souza dos Santos, et al. Salva-dor: EDUFBA, 354p. 2009.

ESCÓRCIO, D.C.M. A interação entre professor e aluno com deficiência intelectual em escola inclusiva: um estudo de caso. (2008). Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro de Ciências da Edu-cação, Universidade Federal do Piauí, Teresina, 2008 Disponível em: http://www.european-agency.org/sites/default/files/te4i-profile-of-inclusiveteachers_Profile-of-Inclusive-Teachers-PT.pdf. Acesso em jun. de 2018.

EUROPEAN. Formação de professores para a inclusão perfil de professores inclusivos. Formação de Professores para a Inclusão - Agência Europeia para o Desenvolvimento da Educação Especial. 2012. Disponível em: 12 http://www.european-agency.org/sites/default/files/te4i-profile-of-inclusiveteachers_Profile-of-Inclusive-Teachers-PT.pdf. Acesso em jun. de 2018.

LARA, P. T. Professor na área da deficiência Intelectual: análise da formação na perspectiva docente. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual Paulista (Unesp). Marília, 2017. Dis-ponível em: http://bdtd.ibict.br/vufind/Search/Results?filter%5B%5D=publishDate%3A%22%5B2008+TO+2018%5D%22&join=AND&bool0%5B%5D=AND&lookfor0%5B%5D=forma%C3%A7%C3%A3o+de+professores+inclusivos&lookfor0%5B%5D=Teoria+Hist%C3%B3rico+Cultural&type0%5B%5D=AllFields&type0%5B%5D=AllFields&page=2 . Acesso abr. de 2019.

LEONTIEV, A. O homem e a cultura. O Desenvolvimento do Psiquismo. Ed. Horizonte Univer-sitário, 1978.

LEONTIEV, A. N., Actividad, consciência e personalidad. Buenos Aires: Ciências del Hombre, 1983. Disponível: https://www.marxists.org/portugues/leontiev/1978/activ_person/index.htm (Versão traduzi-da) Acesso: 25 de mai. de 2019

LIMA, C. C. S. Não ser, eis a questão. A constituição da identidade do professor inclusivo. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo. 2010. Disponível em: http://bdtd.ibict.br/vufind/Search/Results?filter%5B%5D=publishDate%3A%22%5B2008+TO+2018%5D%22&join=AND&bool0%5B%5D=AND&lookfor0%5B%5D=forma%C3%A7%C3%A3o+de+professores+inclusivos&lookfor0%5B%5D=Teoria+Hist%C3%B3rico+Cultural&type0%5B%5D=AllFields&type0%5B%5D=AllFields&page=2. Acesso abr. de 2019.

LÜDKE, M; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. 5 ed. São Paulo: EPU, 1986.

MARCHESI, Á. Da linguagem da deficiência às escolas inclusivas. In: COLL, C.; MAR-CHES I, Á.; PALACIOS, J.; (org.). Desenvolvimento psicológico e educação. Trad. Fátima Murad, Porto Alegre: Artmed, 2004. Disponível em: http://srvd.grupoa.com.br/uploads/imagensExtra/legado/C/ COLL_Cesar/Desenvolvimento_Psicologico_Educacao_Vol3_2Ed/Liberado/Cap_01.pdf Acesso em abr. de 2019 .

MATISKEI, A. C. R. M. Políticas públicas de inclusão educacional: desafios e perspectivas. Educar em Revista. Curitiba, PR: Ed. UFPR, n.23, 2004. p. 185-202. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0104-40602004000100012&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em abr. de 2019.

MELLO, S. A.; LUGLE, Andreia Maria Cavaminami. Formação de Professores: Implicações Pedagógicas da Teoria Histórico-Cultural. Revista Contrapontos, v. 14, n. 2, p. 259-274, 2014.

MOURA, E. B.; CANAN, R. S. Políticas Públicas Educação Inclusiva: Avanços e receios a partir de documentos legais. ANPEDSUL. 2012. p.15. Disponível em: http://www.ucs.br/etc/conferencias/index.php/anpedsul/ 9anpedsul/paper/viewFile/173/181. Acesso em abr. de 2019 .

OLIVEIRA, M. de F. de. Formação continuada para atuação pedagógica inclusiva na educação infantil: um estudo no sistema municipal de ensino de Belém - Pará. Dissertação (Mestrado em Educa-ção) – Universidade Federal do Pará, Instituto de Ciências da Educação, Belém, Programa de Pós-Graduação em Educação. 2017.Disponível em: http://bdtd.ibict.br/vufind/Search/Results?filter%5B%5D=publishDate%3A%22%5B2008+TO+2018%5D%22&join=AND&bool0%5B%5D=AND&lookfor0%5B%5D=forma%C3%A7%C3%A3o+de+professores+inclusivos&lookfor0%5B%5D=Teoria+Hist%C3%B3rico+Cultural&type0%5B%5D=AllFields&type0%5B%5D=AllFields&page=2. Acesso abr. de 2019.

POKER, R. B.; MARTINS S. E. S. de O.; GIROTO, C. R. M.; Educação inclusiva: em foco a formação de professores / organizadores. – São Paulo: Cultura Acadêmica; Marília: Oficina Universitária, 2016.

PREZOTTO, M.; FERREIRA, L. H.; ARAGÃO, A. M. F. de. Sobre águas e meninos: forma-ção de professores numa perspectiva histórico-cultural. Laplage em Revista, [S.l.], v. 1, n. 3, p. p.20-33, dez. 2015. ISSN 2446-6220. Disponível em: http://www.laplageemrevista.ufscar.br/index.php/lpg/article/view/98. Acesso em: 26 jun. p.20-33. 2019.

RIBEIRO, E. B. V. Formação de professores de ciências e educação inclusiva em uma instituição de ensino superior em Jataí-Go. Dissertação (Mestrado em Matemática) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2011. Disponível em: http://bdtd.ibict.br/vufind/Search/Results?filter%5B%5D=publishDate%3A%22%5B2008+TO+2018%5D%22&join=AND&bool0%5B%5D=AND&lookfor0%5B%5D=forma%C3%A7%C3%A3o+de+professores+inclusivos&lookfor0%5B%5D=Teoria+Hist%C3%B3rico+Cultural&type0%5B%5D=AllFields&type0%5B%5D=AllFields&page=2. Acesso abr. de 2019.

SIEMS, M. E. R. A construção da identidade profissional do professor da educação especial em tempos de educação inclusiva. Dissertação (Mestrado em Educação) -Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) 2008.Disponível em: http://bdtd.ibict.br/vufind/Search/Results?filter%5B%5D=publishDate%3A%22%5B2008+TO+2018%5D%22&join=AND&bool0%5B%5D=AND&lookfor0%5B%5D=forma%C3%A7%C3%A3o+de+professores+inclusivos&lookfor0%5B%5D=Teoria+Hist%C3%B3rico+Cultural&type0%5B%5D=AllFields&type0%5B%5D=AllFields&page=2. Acesso abr. de 2019.

SUDRÉ, E. C. O ensino-aprendizagem de alunos surdos no ensino médio em classe de ensino regular. Dis-sertação (Mestrado em Linguística) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.Disponível em: http://bdtd.ibict.br/vufind/Search/Results?filter%5B%5D=publishDate%3A%22%5B2008+TO+2018%5D%22&join=AND&bool0%5B%5D=AND&lookfor0%5B%5D=forma%C3%A7%C3%A3o+de+professores+inclusivos&lookfor0%5B%5D=Teoria+Hist%C3%B3rico+Cultural&type0%5B%5D=AllFields&type0%5B%5D=AllFields&page=2. Acesso em: 2 abr. 2019.

VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

VYGOTSKY, L. S. Obras completas. Tomo cinco: Fundamentos de Defectologia. 5. ed. Havana: Editorial Pueblo Y Educación, 1997.

VYGOTSKY, L. S. Aprendizagem e Desenvolvimento Intelectual na Idade Escolar. In: VYGOTSKY, L. S.; LURIA, A.R.; LEONTIEV, A.N. Linguagem, Desenvolvimento e Aprendiza-gem. São Paulo: Ícone Editora LTDA, 2001a.

VYGOTSKI, L. S. A construção do Pensamento e da Linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2001b. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/2477794/mod_resource/content/1/A%20construcao%20do%20pensamento%20e%20da%20linguagem.pdf. Acesso 26 mai. de 2019

VYGOTSKY, L. S. Obras Escogidas. Vol IV. Madrid: Visor, parte 2, 2006. Disponível em https://kupdf.net/download/Vygotsky-obras-escogidas-tomo-5_58df0312dc0d60023d8970e8_pdf. Acesso em abr. de 2019.

Published

2020-12-17

How to Cite

LIMA, Márcia Mendes de; ARAÚJO, Luciana Aparecida de; PRATES, Claudia Aparecida; DEMÍCIO, Mauro Sergio. Inclusive teacher education in the light of Historical-Cultural Theory: an analysis of his academic production (2008-2018). Cadernos de Pós-graduação, [S. l.], v. 19, n. 2, p. 15–32, 2020. DOI: 10.5585/cpg.v19n2.16774. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/cadernosdepos/article/view/16774. Acesso em: 18 may. 2024.