Acquisition of learning in a playful way

the contributions of pedagogical workshops in the bra-zilian sign language (libras) for teacher training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/cpg.v22n2.23543

Keywords:

Libras; pedagogical workshops; pedagogical practice; didactic material

Abstract

This research aims to report the contributions of pedagogical workshops on didactics of teaching for the deaf, held with scholars and the external community in the city of Gurupi, state of Tocantins, Brazil. The research followed the qualitative approach, of exploratory type. The participants of the study were basic education and university students, teachers and administrative technicians of a higher education institution, besides the external community. Eight workshops were held throughout 2021 and 2022, dealing with theoretical, practical and didactic issues in The Brazilian Sign Language (LIBRAS) for deaf education. We found during the workshops that teachers, especially, find it difficult to train in Libras, precisely because of the lack of teacher training courses and similar actions that work with this theme, besides the lack of appropriate materials in Libras to work with students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Francisca Edivania Gadelha Dias, Universidade Federal do Tocantins – UFT

Mestra em Educação

 

Gustavo Cunha de Araújo, Universidade Federal do Norte do Tocantins – UFNT

Doutor em Educação

Bolsista de Produtividade em Pesquisa CNPq – PQ 2

 

References

BRASIL. Ministério da Educação; SALLES, Heloisa Maria Moreira Lima et al. Ensino de língua portuguesa para surdos: caminhos para a prática pedagógica.

MEC/SEESP, 2004.

BRASIL. Ministério da Educação: Declaração de Salamanca. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/salamanca.pdf. Acesso em: 20 nov. 2020.

BRASIL. Decreto Nº 5.626, de 22 de dezembro de 2005. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2005/decreto/d5626.htm. Acesso em: 20 nov. 2020.

BRASIL. Lei Nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2015/Lei/L13146.htm. Acesso em: 21 nov. 2020.

BRASIL. Estratégias para a educação de alunos com necessidades educacionais especiais. SEESP/MEC. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Especial, 2003.

DIAS, F. E. G. Oficinas pedagógicas em Libras: aquisição da aprendizagem de maneira lúdica. 81f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação) – Programa de Pós-Graduação Profissi-onal em Educação. Palmas: Universidade Federal do Tocantins, 2022.

FLICK, U. Introdução à pesquisa qualitativa. Tradução Joice Elias Costa. 3. ed. Porto Alegre: Ar-tmed, 2009.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2010.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2019.

GÓES, A. R.; BARBOSA, M. D. G. S.; COSTA, E. S. O uso da tecnologia assistiva no desen-volvimento linguístico-cognitivo do ensino de língua portuguesa para surdo: Uma revisão de literatura. In: Anais...Encontro Internacional de Formação de Professores e Fórum Permanente de Inovação Educacional, v. 10, n. 1, 2017.

LEI Nº 13.146, DE 6 DE JULHO DE 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Defi-ciência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm. Acesso em: 05 mar. 2022.

LOPES, J. M. C.; CURRA, L. C. D.; FERNANDES, C. L. C.; MATTOS, L. F. C. Manual

da oficina para capacitar preceptores em medicina de família e comunidade. Porto alegre: Socie-dade Brasileira de Medicina de Família e Comunidade, 2009.

MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Fundamentos de metodologia científica. São Paulo: Editora Atlas, 2010.

MINAYO, M. C. S. O desafio do conhecimento: Pesquisa Qualitativa em Saúde. (12ª edição). São Paulo: Hucitec-Abrasco, 2010.

OLIVEIRA JUNIOR, A. P.; SFORNI, M. S. F. Critérios e Formas de Adaptação Curricular para Alunos Com Deficiência Visual na Rede Regular de Ensino. Educação Em Foco, Belo Hori-zonte, v. 21, n. 34, p. 263-281, Maio./Ago. 2018. https://doi.org/10.24934/eef.v21i34.1332

SACKS, O. Vendo vozes: Uma Viagem ao Mundo dos Surdos. São Paulo: Cia das Letras, 2002.

SANTOS, S. A.; OLIVEIRA, M. A produção científica sobre Língua Brasileira de Sinais (Li-bras) presente nos currículos Lattes do CNPq. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizon-te, v.22, n.4, p.35-46, out./dez. 2017. https://doi.org/10.1590/1981-5344/2776

SANTOS, S. M. C.; PEREIRA, D. Libras e sua importância na formação de professores na educação de surdos. Revista Encantar - Educação, Cultura e Sociedade, Bom Jesus da Lapa, v. 1, n. 2, p. 139-158, maio/ago. 2019. https://doi.org/10.5935/encantar.v1.n2.009

SANTOS, R. B.; SANTOS, M. C. F. Eu, o outro e nós; oficinas pedagógicas para os anos iniciais: a contribuição de diferentes linguagens para a construção das noções de gênero, masculinidade e diferença. 51p. Dissertação (Mestrado Profissional) - PPGEB, Rio de Janeiro, 2020.

SILVA, S. S. Manual para estruturação de oficina Pedagógica. Universidade Federal do Pará, 2019.

SILVA, V. C. et al. Uma reflexão sobre o papel da Língua Brasileira de Sinais (LIBRAS) a partir de uma oficina nas turmas de 4º ano do Centro Educacional Municipal Padre Januário Campos na cidade de Iguatu/CE. Revista CONEDU, 2015. Disponível em: http://editorarealize.com.br/revistas/conedu/trabalhos/TRABALHO_EV073_MD1_SA1 1_ID2351_08092017115300.pdf. Acesso em: 01 fev. 2022.

VIEIRA, M. M. F.; ZOUAIN, D. M. Pesquisa qualitativa em administração-Teoria e prática. FGV Editora, 2005.

WINNICOTT, D. W. O brincar e a realidade. Trad. J. O. A. Abreu; NOBRE, V. Rio de Janeiro: Imago, 1975.

VIGOTSKI, L. Pensamento e linguagem. São Paulo: Ridendo Castigat Mores, 2001.

Published

2023-12-26

How to Cite

DIAS, Francisca Edivania Gadelha; ARAÚJO, Gustavo Cunha de. Acquisition of learning in a playful way: the contributions of pedagogical workshops in the bra-zilian sign language (libras) for teacher training. Cadernos de Pós-graduação, [S. l.], v. 22, n. 2, p. 241–256, 2023. DOI: 10.5585/cpg.v22n2.23543. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/cadernosdepos/article/view/23543. Acesso em: 17 jul. 2024.