Theory of developmental teaching and the organization of teaching of area and the perimeter concepts in the initial years of elementary school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n56.8832

Keywords:

Davýdov, Mathematics teaching, Organization of teaching, Theoretical thinking, Theory of Developmental Teaching

Abstract

The current article presents the doctorate research track which had as object the organization of Mathematics teaching. The focus issue of our investigation resulted in: what are the contributions of the Theory of Developmental Teaching to the organization of the teaching of area and the perimeter concepts in the initial years of Elementary School? The discussions are based in the Theory of Developmental Teaching, which support the development of a didactic experiment, with the proposition of an assignment of study, and the analysis of its results. The evaluation of the experiment outlines the formation process of analysis capabilities, planning and reflection, components of the theoretical thinking. It was found, in the analysis of the experiment, that the thinking in theoretical level can be implemented through the assignment of study, when the actions consider the thinking movements from concrete reduction to abstract and the rise from the abstract to the concrete.

 

 

Downloads

Author Biographies

Giselma Cecilia Serconek, Universidade Estadual de Maringá – UEM

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM).

Professora no Departamento de Teoria e Prática da Educação da Universiade Estadual de Maringá (UEM).

Pesquisadora do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Atividade de Ensino - GEPAE.

Marta Sueli de Faria Sforni, Universidade Estadual de Maringá – UEM

Pós-doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP).

Professora Associada no Departamento de Teoria e Prática da Educação e no Programa de Pós -Graduação em Educação na Universiade Estadual de Maringá (UEM).

Coordenadora do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Atividade de Ensino - GEPAE.

References

DAVÍDOV, Vasily Vassilyevich; MÁRKOVA, Aelita. El desarrollo del pensamiento en la edad escolar. In: SHUARE, Marta. (Comp.) La psicología evolutiva y pedagógica en la URSS - Antología. Moscú: Editorial Progreso, 1987.

DAVÍDOV, Vasily Vassilyevich. La enseãnza escolar y el desarrollo psiquico: investigación psicológica teórica y experimental. Moscu: Editorial Progreso, 1988.

DAVÍDOV, Vasily Vassilyevich; SLOBÓDCHIKOV, Víctor Ivanovitch. La enseñanza que desarrolla en la escuela del desarrollo. In: LIJMETS, J. L. La educación y la enseñanza: una mirada al futuro. Moscú: Progreso, 1991, p. 118-144.

DAVÍDOV, Vasily Vassilyevich. O que é a atividade de estudo. 9. При наличии диска CD-ROM с записями Каталога и текстов статей о развивающем обучении, пользователь защищен от утраты интересующей его информации. Номер статьи по Каталогу: Ст. 158. Revista Escola Inicial, nº7, ano 1999. Tradução: Ermelinda Prestes.

DAVÝDOV, Vasily Vassilyevich. Tipos de generalización en la enseñanza. La Habana: Pueblo y Educación, 1982.

ILIENKOV. Évald Vasílievich. The dialectics of the abstract and the concrete in Marx’s Capital. Moscow: Progress Publishers, 1982. Disponível em: <https://www.marxists.org/archive/ilyenkov/works/abstract/index.htm>.

ILYENKOV. Évald Vasílievich. Our schools must teach how to think. Journal of Russian and East European Psychology, vol. 45, no. 4, July–August 2007, pp. 9–49. Tradução em inglês do texto russo “Shkola dolzhna uchit’ myslit’!” in E.V. Ilyenkov, Shkola dolzhna uchit’ myslit’ (Moscow and Voronezh: Moskovskii psikhologo-sotsial’nyi institute and Izdatel’stvo IPO MODEK, 2002), pp. 6–55. Publicado com a permissão de Elena Evaldovna Illiesh.Traduzido por Stephen D. Shenfield.

KOPNIN, Pável Vassílievitch. A dialética como lógica e teoria do conhecimento. Rio de Janeiro: Editora Civilização Brasileira, 1978.

MENCHINSKAIA, Natalia Aleksandrovna. El pensamiento. In: LEONTIEV, Alexei Nikolaevich et al. Psicologia. México: Grijalbo, 1969.

MUNICÍPIO X. Secretaria Municipal de Educação - Currículo da Educação Infantil e Anos Iniciais do Ensino Fundamental. 2012.

ROSENTAL, Marc Moiseievich; STRAKS, G. M. Categorías del Materialismo Dialéctico. Tradução de Adolfo Sanchez Vazquez e Wenceslao Roces. México: Grijalbo, 1958.

RUBTSOV, Vitaly. A atividade de aprendizado e os problemas referentes à formação do pensamento teórico dos escolares. In: GARNIER, Catherine; BEDNARZ, Nadine; ULANOVSKAYA, Irina. Após Vygotsky e Piaget: perspectiva social e construtivista – Escolas Russa e ocidental. Porto Alegre: Artes Médicas, 2003.

SERCONEK, Giselma Cecilia. Teoria do Ensino Desenvolvimental e aprendizagem: um experimento com conceitos de área e de perímetro 191 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Maringá, 2018.

SFORNI, Marta Sueli de Faria. Aprendizagem conceitual e organização do ensino: contribuições da teoria da atividade. Araraquara: JM Editora, 2004.

TALIZINA, Nina Fiodorovna. Manual de psicologia pedagógica. San Luis Potosí, México: Editorial Universitaria Potosina, 2000.

VYGOTSKY, Lev Semionovich. Obras escogidas. Tomo III, Moscú: Editorial Pedagógica, 1931.

Published

2021-03-31

How to Cite

SERCONEK, Giselma Cecilia; SFORNI, Marta Sueli de Faria. Theory of developmental teaching and the organization of teaching of area and the perimeter concepts in the initial years of elementary school. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 56, p. e8832, 2021. DOI: 10.5585/eccos.n56.8832. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/8832. Acesso em: 22 may. 2025.

Issue

Section

Artigos
Views
  • Abstract 774
  • PDF (Português (Brasil)) 708