Neoliberalism in question: influences in the brazilian educational field and in the production of knowledge

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n56.10727

Keywords:

Education, Liberalism, Neoliberalism, Educational policies

Abstract

This article aims to discuss the historical course of the liberal and neoliberal economic perspective, as well as the possible influences on Brazilian education and the scarcity of academic production in this area. Having dialectical historical materialism as a reference, the methodological approach used was: a) systematic review of theoretical bases; b) search for studies published in the “Scielo” database between 2007-2017 with the descriptors “teacher work”, “precarization”, “teacher”, “educational policies” and “neoliberalism”. We found 358 studies, with “teacher” obtaining the largest amount of published research 157, “precarization” presented the lowest number 10, followed by the descriptor “neoliberalism” 37. It was verified that the educational research that relates the neoliberal perspective to the education, need more publications, since the neoliberal principles are historically linked in the formulation and execution of reformist public policies that affect the Brazilian educational system, focusing its efforts in the basic education in detriment of Higher Education, meeting the demands of the market and further aggravating social inequalities.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nádia da Silva Tessaro, Universidade Estadual de Maringá – UEM.

PROGRAMA DE PÓS GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO

ÁREA: POLÍTICAS PÚBLICAS 

Maria Luisa Furlan Costa, Universidade Estadual de Maringá – UEM

Possui graduação em História pela Universidade Estadual de Maringá (1990), mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (1997) e Doutorado em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Escolar da Universidade Paulista Julio de Mesquita Filho - UNESP/Araraquara - (2010). Atualmente é professora adjunta da Universidade Estadual de Maringá.

Vânia de Fátima Matias de Souza, Universidade Estadual de Maringá – UEM

Possui graduação em Pedagogia pela Faculdade Estadual de Educação Ciências e Letras de Paranavai (2000) e graduação em Educação Física pela Universidade Estadual de Londrina (2000).Mestrado em Educação Física pela Universidade Estadual de Maringá (2009). Doutorado em Educação pelo Programa de Pós- Graduação em Educação pela Universidade Estadual de Maringá-UEM (2014). Professora Adjunta do Departamento de Educação Física da Universidade Estadual de Maringá. Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Maringá. Professora do Mestrado Profissional - em Rede em Educação Física. 

References

ANTUNES, Ricardo. “A era da informatização e a época da informalização: riqueza e miséria do trabalho no Brasil”. In: Ricardo Antunes (org). Riqueza e Miséria do Trabalho no Brasil. São Paulo, SP. Boitempo, 2006.

BANCO MUNDIAL. Prioridade y estrategias para la educación.1996.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. 1996.

BOITO JR., Armando. As relações de classe na nova fase do neoliberalismo no Brasil. In: Sujetos sociales y nuevas formas de protesta en la historia reciente de América Latina. CLACSO, Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales. Buenos Aires, 2006.

BOURDIEU, Pierre. Contrafogos: táticas para enfrentar a invasão neoliberal. Rio de Janeiro: Zahar, 1998.

CORDEIRO, Alexander Magno ; OLIVEIRA, Glória Maria de; RENTERÍA, Juan Miguel; GUIMARÃES, Carlos Alberto. Revisão Sistemática: Uma Revisão Narrativa. Rev. Col. Bras. Cir. Vol. 34 - Nº 6, Nov. / Dez. 2007.

FILGUEIRAS, Luiz. O neoliberalismo no Brasil: estrutura, dinâmica e ajuste do modelo econômico. In: Neoliberalismo y sectores dominantes. Tendencias globales y experiencias nacionales. Basualdo, Eduardo M.; Arceo, Enrique. CLACSO, Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales, Buenos Aires. Agosto 2006. ISBN: 987-1183-56-9.

HYPOLITO. Alvaro Moreira; VIEIRA, Jarbas Santos; PIZZI, Laura Cristina Vieira. Reestruturação curricular e autointensificação do trabalho docente. Currículo sem Fronteiras, v.9, n.2, pp.100-112, Jul/Dez 2009.

JIMENEZ, Susana Vasconcelos; MENDES SEGUNDO, Maria das Dores Mendes. Erradicar a pobreza e reproduzir o capital: Notas críticas sobre as diretrizes para a educação do novo milênio. Pelotas, Editora da UFPEL, Ano 16, N. 28, Jan-Jun 2007, p. 119 – 138.

MASSINO, Lucas. Como Se Explica O Neoliberalismo No Brasil? Uma Análise Crítica Dos Artigos Publicados Na Revista Dados. Revista de Sociologia e Política. v. 21, Nº 47: 133-153 Set. 2013.

MENDONÇA, Camila Tecla Mortean. O estado do Conhecimento na educação superior a distancia e a intervenção dos organismos internacionais nas políticas públicas (2001-2014). 137 f. Dissertação (Mestrado Educação) – Universidade Estadual de Maringá. Orientadora: Profa. Dra. Maria Luisa Furlan Costa. Maringá, 2016.

MORAES, R.C. Liberalismo e Neoliberalismo - uma introdução comparativa. Campinas, São Paulo: IFCH/UNICAMP: Primeira Versão, nº 73, novembro/1997.

MORAES, R.C. Neoliberalismo: de onde vem, para onde vai? São Paulo: SENAC, 2001.

MORAES, R.C. Reformas neoliberais e políticas públicas: hegemonia ideológica e redefinição das relações Estado-sociedade. Educ. Soc., Campinas, vol. 23, n. 80, setembro/2002, p. 13-24.

OLIVEIRA, Dalila Andrade. A Reestruturação do trabalho docente: precarização e flexibilização. Educação e Sociedade, V. 25, N° 89, 2004.

ROMANOWSKI, Joana Paulin; ENS, Romilda Teodora. As Pesquisas Denominadas Do Tipo “Estado Da Arte” Em Educação. Diálogo Educ., Curitiba, v. 6, n.19, p.37-50, set./dez. 2006.

SANTOS, Boaventura de S. A Globalização e as Ciências Sociais. São Paulo : Cortez Editora, 2002.

SMITH, Adam. A riqueza das nações – investigação sobre sua natureza e causas. São Paulo: Abril Cultural, v. II, 1983.

VIANA, Nildo. Breve história do neoliberalismo. Revista Enfrentamento, n. 05, jul./dez. 2008.

Published

2021-03-31

How to Cite

TESSARO, Nádia da Silva; FURLAN COSTA, Maria Luisa; MATIAS DE SOUZA, Vânia de Fátima. Neoliberalism in question: influences in the brazilian educational field and in the production of knowledge. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 56, p. e10727, 2021. DOI: 10.5585/eccos.n56.10727. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/10727. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos