The way forward: life and learning stories in the social educator’s personal and professional formation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n58.11572

Keywords:

learning, social educator, social pedagogy, subjectivity

Abstract

This paper is about a partial cut of the Education doctoral thesis, in progress, that investigates the subjective constitution of social educators from their life stories and learning. In this reflexive effort, is it proposed to generate intelligibility on how social educator is constituted from his life stories and learning? From the inspiration in the methodology of Life History, we investigated the trajectories of a social educator and his relationships with professional and personal aspects, seeking to understand how the learning processes are part of his constitution as a teacher and social educator. The theoretical bases of the investigation refer to: Social Pedagogy, in a critical perspective; Theory of Subjectivity; Historical-cultural Psychology; and psycho pedagogical theories. The analysis of the empirical material was carried out from the Discursive Textual Analysis and the partial results are: a) the relation with his first teachers contributed significantly to the educator's constitution, as well as the relation with the African religion and the place that knowledge occupies in his worldview; b) negative experiences in school influenced his life learning processes – with family, friends, and social educators – to become central in the subjective constitution of him; c) the relationship with music and the role as a social educator had a strong participation in his personal constitution, as a person who learns and teaches.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Juliana dos Santos Rocha, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul - PUCRS

Psicopedagoga, Mestra e Doutoranda em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Bolsista CAPES. Pesquisadora do Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Aprendizagem e Processos Inclusivos (NEPAPI/PUCRS) e do Coletivo de Educação Popular e Pedagogia Social (CEPOPES/UFRGS).

Marlene Rozek, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

Pedagoga. Metre e Doutora em Educação. Professora Titular do Programa de Pós-grasuação em Educação da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Coordenadora do Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Aprendizagem e Processos Inclusivos (NEPAPI) e do Grupo de Pesquisa Formação Docente, Inclusão e Processos de Aprendizagem (FIPA).

Francisco Jose Del Pozo Serrano, Universidad Nacional de Educación a Distancia - UNED

Educador Social. Doutor en Ciências da Educação (Universidad de Granada). Professor e Investigador do Dpto. de Educación do Instituto de Estudios en Educación-IESE de la Universidad del Norte (Barranquilla/Colômbia). Presidente da Asociación colombiana de Pedagogía Social y Educación Social (ASOCOPESES). Coordenador do Núcleo de Pedagogía Social (UniNorte).

References

ARIÈS, Philippe. História social da criança e da família. Rio de Janeiro: LTC, 1981.

BERTAUX, Daniel. A vingança do curso de ação contra a ilusão científica. Civitas, Porto Alegre, v. 14, n. 2, p. 250-271, mai./ago. 2014. Disponível em http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/civitas/article/download/17147/11472. Acesso em: 2 set. 2021.

BERTAUX, Daniel. Le récit de vie. Paris: Nathan, 2009.

CARIDE, José Antonio. Las fronteras de la pedagogía social: perspectivas científica e histórica. Barcelona: Gedisa, 2005.

DEL POZO SERRANO, Francisco. Pedagogía Social en Colombia: entre la experiencia de la educación popular y el reto de la investigación-acción en la profesionalización socioeducativa de un país en posconflicto. Ensino & Pesquisa, v. 15, n. 2, p. 97-116, jul. 2017. Disponível em: http://periodicos.unespar.edu.br/index.php/ensinoepesquisa/article/view/1644. Acesso em: 2 set. 2021.

DIAS, Santiago P. Educadoras e educadores sociais de Porto Alegre em busca de reconhecimento. 2018. 262 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais) – Programa de Pós-graduação em Ciências Sociais, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2018.

DOMINICÉ, Pierre. A formação de adultos confrontada pelo imperativo biográfico. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 32, n. 2, p. 345-357, mai./ago. 2006. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/ep/article/view/28014. Acesso em: 2 set. 2021.

FERNÁNDEZ, Alícia. Os idiomas do aprendente: análise das modalidades ensinantes com famílias, escolas e meios de comunicação. Porto Alegre: Artmed, 2001.

FREIRE, Paulo. Pedagogía del oprimido. Montevideo: Tierra Nueva, 1985.

GONZÁLEZ REY, Fernando. A configuração subjetiva dos processos psíquicos: avançando na compreensão da aprendizagem como produção subjetiva. In: MITJÁNS MARTINEZ, A.; SCOZ, B. J. L.; CASTANHO, M. I. S. (Orgs.). Ensino e aprendizagem: a subjetividade em foco. Brasília: Liber Livro, 2012. p. 21-42.

GONZÁLEZ REY, Fernando. O valor heurístico da subjetividade na investigação em psicologia. In: GONZÁLEZ REY, F. Subjetividade, complexidade e pesquisa em psicologia. São Paulo: Thompson Learning, 2005. p. 27-51.

GONZÁLEZ REY, Fernando. Subjetividad, sujeto y construcción del conocimiento: el aprendizaje desde otra optica. Linhas Críticas, Brasília, v. 4, n. 7-8, p. 17-22, jul. 1998/jun. 1999.

GONZÁLEZ REY, Fernando. Sujeito e subjetividade: uma aproximação histórico-cultural. São Paulo: Thomson Learning, 2003.

GONZÁLEZ REY, Fernando; MITJÁNS MARTÍNEZ, Albertina. Subjetividade: teoria, epistemologia e método. Campinas: Alínea, 2017.

GONZÁLEZ REY, Fernando; QUEVEDO, Jorge Moncayo. Subjetividad, cultura e investigación cualitativa: los antecedentes desde la personalidad y el método clínico. Bogotá: Editorial Aula de Humanidades, 2017.

MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise textual discursiva. Ijuí: Editora Unijuí, 2011.

OUTEIRAL, José O.; CEREZER, Cleon S. Autoridade e mal-estar do educador. São Paulo: Zagodoni, 2011.

PAÍN, Sara. A função da ignorância. Porto Alegre: Artes Médicas, 1999.

PAÍN, Sara. Subjetividade e objetividade: relação entre desejo e conhecimento. São Paulo: CEVEC, 1996.

QUIROGA, Ana. Matrices de aprendizaje: constitución del sujeto en el proceso de conocimiento. Argentina: Editorial CINCO, 1996.

RIBAS MACHADO, Érico. Interfaces entre la educación popular de Paulo Freire y la Pedagogía Social en el contexto brasileño. In: DEL POZO SERRANO, F. J. Pedagogía Social en Iberoamérica: fundamentos, ámbitos y retos para la acción socioeducativa. Barranquilla: Universidad del Norte, 2018. p. 53-71.

ROCHA, Juliana dos Santos; DI FRANCO, Alice. A aprendizagem em contextos de vulnerabilidade social. In: ROZEK, M.; DOMINGUES, C. L. K. As dificuldades de aprendizagem e o processo de escolarização. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2017. p. 165-194.

ROCHA, Juliana dos Santos; ROZEK, Marlene. Quando aprender na escola é (im)possibilidade. RLCSNJ, Manizales, v. 16, n. 1, 2017, p. 361-373.

SCOZ, Beatriz; TACCA, Maria Carmen; CASTANHO, Marisa Irene. Subjetividade, ensino e aprendizagem: contribuições de pesquisas acadêmicas. In: MARTINEZ, A. M. SCOZ, B. J. L.; CASTANHO, M. I. S. (Orgs.). Ensino e aprendizagem: a subjetividade em foco. Brasília: Liber Livros, 2012. p. 131-156.

ÚCAR, Xavier. Pedagogía de la elección. Barcelona: UOC, 2016a.

ÚCAR, Xavier. Relaciones socioeducativas: la acción de los profesionales. Barcelona: UOC, 2016b.

VÉLEZ DE LA CALLE, Claudia. Pedagogía Social en Colômbia. Cali: Bonaventuriana, 2010.

Published

2021-09-30

How to Cite

DOS SANTOS ROCHA, Juliana; ROZEK, Marlene; DEL POZO SERRANO, Francisco Jose. The way forward: life and learning stories in the social educator’s personal and professional formation. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 58, p. e11572, 2021. DOI: 10.5585/eccos.n58.11572. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/11572. Acesso em: 16 jul. 2024.