The way forward: life and learning stories in the social educator’s personal and professional formation
DOI:
https://doi.org/10.5585/eccos.n58.11572Keywords:
learning, social educator, social pedagogy, subjectivityAbstract
This paper is about a partial cut of the Education doctoral thesis, in progress, that investigates the subjective constitution of social educators from their life stories and learning. In this reflexive effort, is it proposed to generate intelligibility on how social educator is constituted from his life stories and learning? From the inspiration in the methodology of Life History, we investigated the trajectories of a social educator and his relationships with professional and personal aspects, seeking to understand how the learning processes are part of his constitution as a teacher and social educator. The theoretical bases of the investigation refer to: Social Pedagogy, in a critical perspective; Theory of Subjectivity; Historical-cultural Psychology; and psycho pedagogical theories. The analysis of the empirical material was carried out from the Discursive Textual Analysis and the partial results are: a) the relation with his first teachers contributed significantly to the educator's constitution, as well as the relation with the African religion and the place that knowledge occupies in his worldview; b) negative experiences in school influenced his life learning processes – with family, friends, and social educators – to become central in the subjective constitution of him; c) the relationship with music and the role as a social educator had a strong participation in his personal constitution, as a person who learns and teaches.
Downloads
References
ARIÈS, Philippe. História social da criança e da família. Rio de Janeiro: LTC, 1981.
BERTAUX, Daniel. A vingança do curso de ação contra a ilusão científica. Civitas, Porto Alegre, v. 14, n. 2, p. 250-271, mai./ago. 2014. Disponível em http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/civitas/article/download/17147/11472. Acesso em: 2 set. 2021.
BERTAUX, Daniel. Le récit de vie. Paris: Nathan, 2009.
CARIDE, José Antonio. Las fronteras de la pedagogía social: perspectivas científica e histórica. Barcelona: Gedisa, 2005.
DEL POZO SERRANO, Francisco. Pedagogía Social en Colombia: entre la experiencia de la educación popular y el reto de la investigación-acción en la profesionalización socioeducativa de un país en posconflicto. Ensino & Pesquisa, v. 15, n. 2, p. 97-116, jul. 2017. Disponível em: http://periodicos.unespar.edu.br/index.php/ensinoepesquisa/article/view/1644. Acesso em: 2 set. 2021.
DIAS, Santiago P. Educadoras e educadores sociais de Porto Alegre em busca de reconhecimento. 2018. 262 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais) – Programa de Pós-graduação em Ciências Sociais, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2018.
DOMINICÉ, Pierre. A formação de adultos confrontada pelo imperativo biográfico. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 32, n. 2, p. 345-357, mai./ago. 2006. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/ep/article/view/28014. Acesso em: 2 set. 2021.
FERNÁNDEZ, Alícia. Os idiomas do aprendente: análise das modalidades ensinantes com famílias, escolas e meios de comunicação. Porto Alegre: Artmed, 2001.
FREIRE, Paulo. Pedagogía del oprimido. Montevideo: Tierra Nueva, 1985.
GONZÁLEZ REY, Fernando. A configuração subjetiva dos processos psíquicos: avançando na compreensão da aprendizagem como produção subjetiva. In: MITJÁNS MARTINEZ, A.; SCOZ, B. J. L.; CASTANHO, M. I. S. (Orgs.). Ensino e aprendizagem: a subjetividade em foco. Brasília: Liber Livro, 2012. p. 21-42.
GONZÁLEZ REY, Fernando. O valor heurístico da subjetividade na investigação em psicologia. In: GONZÁLEZ REY, F. Subjetividade, complexidade e pesquisa em psicologia. São Paulo: Thompson Learning, 2005. p. 27-51.
GONZÁLEZ REY, Fernando. Subjetividad, sujeto y construcción del conocimiento: el aprendizaje desde otra optica. Linhas Críticas, Brasília, v. 4, n. 7-8, p. 17-22, jul. 1998/jun. 1999.
GONZÁLEZ REY, Fernando. Sujeito e subjetividade: uma aproximação histórico-cultural. São Paulo: Thomson Learning, 2003.
GONZÁLEZ REY, Fernando; MITJÁNS MARTÍNEZ, Albertina. Subjetividade: teoria, epistemologia e método. Campinas: Alínea, 2017.
GONZÁLEZ REY, Fernando; QUEVEDO, Jorge Moncayo. Subjetividad, cultura e investigación cualitativa: los antecedentes desde la personalidad y el método clínico. Bogotá: Editorial Aula de Humanidades, 2017.
MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise textual discursiva. Ijuí: Editora Unijuí, 2011.
OUTEIRAL, José O.; CEREZER, Cleon S. Autoridade e mal-estar do educador. São Paulo: Zagodoni, 2011.
PAÍN, Sara. A função da ignorância. Porto Alegre: Artes Médicas, 1999.
PAÍN, Sara. Subjetividade e objetividade: relação entre desejo e conhecimento. São Paulo: CEVEC, 1996.
QUIROGA, Ana. Matrices de aprendizaje: constitución del sujeto en el proceso de conocimiento. Argentina: Editorial CINCO, 1996.
RIBAS MACHADO, Érico. Interfaces entre la educación popular de Paulo Freire y la Pedagogía Social en el contexto brasileño. In: DEL POZO SERRANO, F. J. Pedagogía Social en Iberoamérica: fundamentos, ámbitos y retos para la acción socioeducativa. Barranquilla: Universidad del Norte, 2018. p. 53-71.
ROCHA, Juliana dos Santos; DI FRANCO, Alice. A aprendizagem em contextos de vulnerabilidade social. In: ROZEK, M.; DOMINGUES, C. L. K. As dificuldades de aprendizagem e o processo de escolarização. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2017. p. 165-194.
ROCHA, Juliana dos Santos; ROZEK, Marlene. Quando aprender na escola é (im)possibilidade. RLCSNJ, Manizales, v. 16, n. 1, 2017, p. 361-373.
SCOZ, Beatriz; TACCA, Maria Carmen; CASTANHO, Marisa Irene. Subjetividade, ensino e aprendizagem: contribuições de pesquisas acadêmicas. In: MARTINEZ, A. M. SCOZ, B. J. L.; CASTANHO, M. I. S. (Orgs.). Ensino e aprendizagem: a subjetividade em foco. Brasília: Liber Livros, 2012. p. 131-156.
ÚCAR, Xavier. Pedagogía de la elección. Barcelona: UOC, 2016a.
ÚCAR, Xavier. Relaciones socioeducativas: la acción de los profesionales. Barcelona: UOC, 2016b.
VÉLEZ DE LA CALLE, Claudia. Pedagogía Social en Colômbia. Cali: Bonaventuriana, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 EccoS- Revista Científica
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
O(s) autor(es) autoriza(m) a publicação do texto na da revista;
O(s) autor(es) garantem que a contribuição é original e inédita e que não está em processo de avaliação em outra(s) revista(s);
A revista não se responsabiliza pelas opiniões, idéias e conceitos emitidos nos textos, por serem de inteira responsabilidade de seu(s) autor(es);
É reservado aos editores o direito de proceder a ajustes textuais e de adequação às normas da publicação.
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Esta obra está licenciada sob uma Licença Creative Commons Attribution 4.0 que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).