Articulated Action Plan (PAR): teachers 'speeches on field school in bragança-PA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n58.15976

Keywords:

articulated action plan, field education, quality of teaching and learning

Abstract

This paper analyzes the discourses of four teachers in two rural schools, considering the Articulated Action Plan (PAR) in Bragança-PA. The research methodology is qualitative. Data collection was done through a questionnaire and semi-structured interview, with a sample consisting of four teachers who work in two rural schools. The collected data were organized, tabulated and interpreted from the Discourse Analysis (AD), with the total or partial transcription of the discourses, considered more expressive. It is a fact that PAR investments for the Municipality of Bragança-PA present as a factor of transformation in the infrastructure of some schools of the field, however, this policy needs to adapt the specificities of the peasant communities and consider the opinions of the professionals who work. directly in these spaces, since infrastructure is an important factor that contributes to the quality of teaching and learning of students in the field in Bragança-PA.

 

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Author Biographies

Raquel Amorim dos Santos, Universidade Federal do Pará – UFPA

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Pará (UFPA), Linha de Pesquisa: Educação: Currículo, Epistemologia e História, Mestre em Educação (UFPA), Linha de Pesquisa: Currículo e Formação de Professores. Professora Adjunta A da Universidade Federal do Pará, Campus Universitário de Bragança, Faculdade de Educação. Coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Linguagens e Saberes na Amazônia (PPLSA). Professora do PPLSA, Linha de Pesquisa: Educação, Cultura e Sociedade. Pesquisadora do Núcleo de Estudos e Pesquisa sobre Formação de Professores e Relações Étnico-Raciais (GERA/UFPA). Diretora das Áreas Acadêmicas da Associação Brasileira de Pesquisadores Negros - ABPN (2017-2018). Associada a ANPED - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação, ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação e ABPN. Graduada em Pedagogia pela Universidade da Amazônia (UNAMA). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Relações Étnico-Raciais, Currículo, Formação de Professores, atuando principalmente nos seguintes temas: Cultura e Educação; Relações Étnico-Raciais; Currículo, Formação de Professores; Ensino de História da África e da Cultura Afro-­‐Brasileira.Comunidades Quilombolas, Costeiras, Campo e Urbano e suas representações nas territorialidades amazônicas; Política de Ação Afirmativa ; Legislação antirracista; movimentos sociais e educação, com ênfase na atuação do movimento negro brasileiro.

Rogerio Andrade Maciel, Universidade Federal do Pará – UFPA

Professor da Universidade Federal do Pará/Campus Universitário de Bragança. Doutor em Educação pelo Programa de Pós- Graduação em Educação, na linha de Educação, Cultura e Sociedade (PPGED/ICED/UFPA/2019). Líder do Núcleo Interdisciplinar de Pesquisa em História da Educação e Currículo na Amazônia (NIPHECA). Atualmente dialoga na área de Educação com ênfase em Cultura Material e Representações de Educação nos múltiplos contextos sociais (contextos escolares e não-escolares). Saberes Tradicionais e Currículo Escolar. História da Educação de Jovens e Adultos na Amazônia Paraense no século XX e XXI

Erica Neiza Ramos Souza, Universidade Federal do Pará – UFPA

Graduada em Licenciatura em Pedagogia. Atualmente está cursando Pós-Graduação em Gestão da Educação pela Universidade da Amazõnia (UNAMA); Técnica em Edificações pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará (IFPA) sob registro nacional CREA PA: 1517506174. Experiência profissional como Assistente Administrativa pela Prefeitura Municipal de Bragança e em assuntos relacionados a construção civil, em específico atuando com planilhas orcamentárias e processos construtivos, bem como compra de materiais e etc. Desse modo, Coloco-me a disposição da empresa para o cargo que me for proposto, atuando com responsabilidade, assiduidade e compromisso.

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Published

2021-09-30

How to Cite

AMORIM DOS SANTOS, Raquel; ANDRADE MACIEL, Rogerio; RAMOS SOUZA, Erica Neiza. Articulated Action Plan (PAR): teachers ’speeches on field school in bragança-PA. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 58, p. e15976, 2021. DOI: 10.5585/eccos.n58.15976. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/15976. Acesso em: 17 jul. 2024.