Accessibility Analysis: Application of Partial Sicogea Model in a Training Center of a Federal Institution of Education

Authors

  • Karla Edite Freitas Universidade Federal de Santa Catarina
  • Elisete Dahmer Pfitscher Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC, Santa Catarina (Brasil)
  • Andressa Bregalda Belan Universitária pela Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC, Santa Catarina (Brasil).

DOI:

https://doi.org/10.5585/geas.v5i3.394

Keywords:

Accessibility. Institutions of Higher Education Federal Santa Catarina . Special Needs.

Abstract

This article has the general objective to verify the accessibility of academics with a disability or reduced mobility in a teaching center of a Federal Public University of Santa Catarina. To meet this goal, there are this specific objectives: Check for people with disabilities or reduced mobility; Verify the sustainability of accessibility with a disabled and propose a summary management plan - 5W2H for the deficit issues. The 5W2H is an objective management tool and consists of seven questions to answer to the deficit issues. It is noteworthy that can be used for decision making about issues found after the calculation of sustainability. The methodology of the aims is considered descriptive and exploratory. With regard to the technical procedures this is a case study. The approach to the problem is characterized as qualitative. In the end it was concluded that the overall sustainability of the accessibility obtained the 48.8% rate, considered "regular", "only serves legislation". Thus, it is understood that people according to the law in Brazil have the right to study and all institutions need to provide access and use of environments for people with disabilities or reduced mobility. As a process of continuous improvement the 5W2H suggests as one of the actions: increasing the number of restrooms for accessibility within what the law provides. The study covers analysis of the ten dimensions for evaluation of courses by INEP.

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Author Biographies

Karla Edite Freitas, Universidade Federal de Santa Catarina

Este artigo tem como objetivo geral verificar a acessibilidade aos acadêmicos com algum tipo de deficiência ou com mobilidade reduzida em um Centro de Ensino de uma Universidade Pública Federal Catarinense. Para atender a este objetivo têm-se os seguintes objetivos específicos: verificar a existência de portadores de alguma deficiência ou com mobilidade reduzida; verificar a sustentabilidade sobre a acessibilidade com um (a) portador (a) de deficiência e propor A análise estudada abrange uma das dez dimensões para avaliação de cursos pelo INEP.um plano resumido de gestão – 5W2H, para as questões deficitárias. O 5W2H é uma ferramenta de gestão objetiva e consiste na resposta de sete perguntas para as questões deficitárias. Ressalta-se que pode ser utilizada para a tomada de decisão quanto à problemática encontrada após o cálculo de sustentabilidade. A metodologia quanto aos objetivos considera-se descritiva e exploratória. No que se refere aos procedimentos técnicos trata-se de estudo de caso. A abordagem do problema caracteriza-se como qualitativa. No final conclui-se que a sustentabilidade global sobre a acessibilidade obteve o índice de 48,8%, considerada “regular”, ou seja, “atende somente a legislação”. Assim, entende-se que as pessoas, de acordo com a legislação no Brasil, têm direito a estudar e todas as instituições precisam proporcionar condições de acesso e utilização dos ambientes para pessoas portadoras de deficiência ou mobilidade reduzida. Como um processo de melhoria contínua, no 5W2H sugere-se como uma das ações: ampliação do número de banheiros para acessibilidade dentro do que prevê a legislação.   

Elisete Dahmer Pfitscher, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC, Santa Catarina (Brasil)

Doutora em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC, Santa Catarina (Brasil).

Andressa Bregalda Belan, Universitária pela Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC, Santa Catarina (Brasil).

Mestre em Administração Universitária pela Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC, Santa Catarina (Brasil).

Published

2016-12-01

How to Cite

Freitas, K. E., Pfitscher, E. D., & Belan, A. B. (2016). Accessibility Analysis: Application of Partial Sicogea Model in a Training Center of a Federal Institution of Education. Revista De Gestão Ambiental E Sustentabilidade, 5(3), 120–134. https://doi.org/10.5585/geas.v5i3.394
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