Motivational values in organizations: a study with different working groups of public education servants

Paulo Roberto Borghi Moreira, Aridelmo Teixeira, Octavio Locatelli

Abstract


Objective: This research aimed to identify the Motivational Values that stand out in the perception of employees of a Public Educational Institution.

Methodology: The instrument applied was the electronic questionnaire on demographic characteristics and the basic value structure model using the Schwartz (1992), Portrait Value Questionnaire (PVQ) scale. Data collection was carried out at all campuses and rectory of the Federal Institute of Espírito Santo (IFES), whose sample was composed by 549 servers, and analyzed through descriptive statistics and multiple regression.

Main results: The results suggest that there are different perceptions about the motivational values perceived in the institution. As for the working group of Professors, it can be considered that they give more importance to transmit knowledge to future generations, prioritizing care with the preservation of the planet and relationships. As for the Administrative Technicians group, it can be highlighted that they appreciate the security of relationships and the continuity of processes.

Keywords


Motivational values; Work groups; Public education servers.

References


Abessolo, M., Rossier, J., & Hirschi, A. (2017). Basic values, career orientations, and career anchors: Empirical investigation of relationships. Frontiers in psychology, 8, 1556.

Bilsky, W., Janik, M., & Schwartz, S. H. (2011). The structural organization of human values – Evidence from three rounds of the European Social Survey (ESS). Journal of Cross-Cultural Psychology, 42(5): 759-776. DOI: 10.1177/0022022110362757 jccp.sagepub.com.

Brown, A. et al. Strategic talent retention: using measurement to keep the best. Strategic HR Review, v. 2, n. 4, p. 22-27, 2003.

Calvosa, M. V. D., Serra, F. A. R., & Almeida, M. I. R. (2011). Quais são as prioridades axiológicas dos líderes empresariais? Análise dos seus valores pessoais a partir do inventário de valores SVS de Schwartz. Anais do Encontro de Gestão de Pessoas e Relações de Trabalho - EnGPR, João Pessoa, PB, Brasil, 3.

Carrara, Tânia M. P., Nunes, Simone C., & Sarsur, Amyra M. Fatores de retenção, permanência e desligamento de talentos e de performers. RACE, Revista de Administração, Contabilidade e Economia, Joaçaba: Ed. Unoesc, v. 13, n. 3, p. 1119-1148, set./dez. 2014.

Davidov, E., Schmidt, P., & Schwartz, S. H. Bringing values back in: the adequacy of the European Social Survey to measure values in 20 countries. Public Opinion Quarterly, 72(3): 420-445, 2008. DOI: https://doi.org/10.1093/poq/nfn035

Dutra, J. S. Gestão de pessoas: modelo, processos, tendências e perspectivas. São Paulo: Atlas, 2011.

Ferreira, A., Fuerth, L. R., & Esteves, R. C. P. M. Fatores de motivação no trabalho: o que pensam os líderes. Anais do Encontro da ANPAD - EnANPAD, Salvador, BA, Brasil, 30.

Gorski, A. D., Tomazzoni, G. C., dos Santos, A. S., Tonin, S., & Costa, V. M. F. (2015). Participação dos técnico-administrativos em educação nas ações de educação formal e do impacto do treinamento no trabalho. Revista Pensamento e Realidade, PUCSP, 30(1).

Gouveia, V. V. (2003). A natureza motivacional dos valores humanos: evidências acerca de uma nova tipologia. Estudos de Psicologia, 8(3): 431-443. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-294X2003000300010.

Hair Jr., J. F., Black, W.C., Babin, B.J., Anderson, R.E., & Tatham, R.L. (2005). Análise multivariada de dados. 5.ed. Porto Alegre: Bookman, 2005.

Hair Jr., J. F., Babin, B.J., Money, A.H., & Phillip, S. (2009). Fundamentos e métodos de pesquisa em administração. Porto Alegre: Bookman.

Holtom, B. et al. Turnover and retention research: a glance at the past, a closer review of the present, and a venture into the future. The Academy of Management Annals, New York, v. 2, n. 1, p. 231-274, 2008.

Houston, D. J. (2000, out.). Public-service motivation: a multivariate test. Journal of Public Administration Research & Theory (Transaction), 10(4): 713-727.

Lombardi, M. F. S., Araujo, B. F. V. B. De, & Teixeira, M. L. M. (2010, nov./dez.). Implicações dos valores básicos de estudantes no ensino de administração: um estudo em dois cursos de graduação em administração na cidade de São Paulo. Administração: Ensino e Pesquisa. RAEP, Rio de Janeiro, 11(4): 527-550. DOI: 10.13058/raep.2010.v11n4.128.

Marras, J. P. (2011). Administração de recursos humanos: do operacional ao estratégico. 14. ed. São Paulo: Saraiva.

Mitchell, T. R. et al. Why people stay: using job embeddedness to predict voluntary turnover. Academy of Management Journal, n. 44, p. 1102-1122, 2001.

Oliveira, R. R., Limongi-França, A. C., Nomelini, Q. S. S., Castro, D. S. P., Alves, L. R., & Zatta, F. N. (2015). A qualidade de vida no trabalho dos professores da Rede Federal de Educação Profissional e Tecnológica: percepções com a metodologia BPSO alinhado à qualidade da educação. Anais do Encontro de Gestão de Pessoas e Relações de Trabalho - EnGPR, Salvador, BA, Brasil, 5.

Pacheco, E. (org). (2011). Institutos Federais: uma revolução na educação profissional e tecnológica. São Paulo: Moderna, 2011.

Pogorzelski, S., Harriott, J., & Hardy, D. Finding keepers: novas estratégias para contratar e reter talentos. Porto Alegre: Bookman, 2011.

Relatório de Gestão. (2015). Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo. Vitória: Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo. Recuperado em 28 janeiro, 2016, de http://prodi.ifes.edu.br//prodi/relatorio_gestao/Relatorio_de_Gestao_2015.pdf.

Robbins, S.P., Judge, T. A., & Sobral, F. (2011). Comportamento organizacional: teoria e prática no contexto brasileiro. 14. ed. São Paulo: Pearson Prentice Hall.

Ros, M. (2006). Psicologia social dos valores: uma perspectiva histórica. In: Ros, M., & Gouveia, V. V. (Org.). Psicologia social dos valores humanos. São Paulo: Senac, 23-53.

Sagiv, L., & Schwartz, S. H. (2000). Value priorities and subjective well-being: Direct relations and congruity effects. European Journal of Social Psychology, 30: 177-198. DOI: 10.1002/(SICI)1099-0992(200003/04)30:2<177::AID-EJSP982>3.0.CO;2-Z.

Sambiase-Lombardi, M. F. S., Teixeira, M. L. M., Bilsky, W., Araujo, B. F. V. B., & Domenico, S. M. R. (2010). Confrontando Estruturas de Valores: Um Estudo Comparativo entre PVQ-40 e PVQ-21. Anais do Encontro de Estudos Organizacionais da ANPAD (EnEO), Florianópolis, SC, Brasil, 6.

Saraiva, L. A. S. (2002, jan./abr.). Cultura organizacional em ambiente burocrático. RAC, 6(1), 187-207. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S1415-65552002000100011.

Schwartz, S. H. (1992). Universals in the content and structure of values: theoretical advances and empirical tests in 20 countries. In: ZANNA, M. (Ed.). Advances in experimental social psychology, New York: Academic Press, 25: 1-65.

Schwartz, S. H. (1994). Are there universal aspects in the structure and contents of human values? Journal of Social Issues, 50(4): 19-45. DOI: 10.1111/j.1540-4560.1994.tb01196.x.

Schwartz, S. H., & Ros, M. (1995). Values in the West: a theoretical and empirical challenge to the Individualism–Collectivism cultural dimension. World Psychology, 1: 99–122.

Schwartz, S. H, & Bardi, A. (1997). Influences of adaptation to communist rule on value priorities in Eastern Europe. Political Psychology, 18(2): 385-410. DOI: 10.1111/0162-895X.00062.

Schwartz, S. H., Verkasalo, M., Antonovsky, A., & Sagiv, L. (1997). Value priorities and social desirability: Much substance, some style. British Journal of Social Psychology, 36: 3-18, 1997. DOI: 10.1111/j.2044-8309.1997.tb01115.x

Schwartz, S. H. (1999). A theory of cultural values and some implications for work. Applied psychology: international review, 48(1): 23–47. DOI: 10.1111/j.1464-0597.1999.tb00047.x.

Schwartz, S. H. (2001). Value hierarchies across cultures: taking a similarities perspective. Journal of Cross-Cultural Psychology, 32: 268-290.

Schwartz, S. H., Melech, G., Lehmann, A., Burgess, S., Harris, M., & Owens, V. (2001). Extending the cross-cultural validity of the theory of basic human values with a different method of measurement. Journal of Cross-Cultural Psychology, 32(5): 519-542.

Schwartz, S. H., & Boehnke, K. (2004). Evaluating the structure of human values with confirmatory factor analysis. Journal of Research in Personality, 38: 230-255. DOI: https://doi.org/10.1016/S0092-6566(03)00069-2.

Schwartz, S. H. (2005). Valores humanos básicos: seu contexto e estrutura intercultural. In: Tamayo, A.; Porto, J. B. (Orgs). Valores e comportamentos nas organizações, Petrópolis, RJ: Vozes, 21-55.

Schwartz, S. H. (2006). Value orientations: Measurement, antecedents and consequences across nations. In Jowell, R., Roberts, C., Fitzgerald, R., & Eva, G. (Eds.) Measuring attitudes cross-nationally - lessons from the European Social Survey, 169-203.

Schwartz, S. H. (2012). An overview of the Schwartz theory of basic values. Online Readings in Psychology and Culture, 2(1): 1-20. DOI: http://dx.doi.org/10.9707/2307-0919.1116.

Schwartz, S. H., Cieciuch, J., Vecchione, M., Davidov, E., Fischer, R., Beierlein, C., ... & Dirilen-Gumus, O. (2012). Refining the theory of basic individual values. Journal of Personality and Social Psychology, 103(4): 663-688. DOI: http://dx.doi.org/10.1037/a0029393.

Smith, P. B., & Schwartz, S. H. (Eds.). (1997). Handbook of cross-cultural psychology, 77-118.

Tamayo, A. (1994). Hierarquia de valores transculturais e brasileiros. Psicologia: teoria e pesquisa, Brasília, 10(2): 269-286.

Tamayo, A., & Paschoal, T. (2003, out./dez.). A relação da motivação para o trabalho com as metas do trabalhador. RAC, 7(4): 33-54. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S1415-65552003000400003.

Tamayo, A., & Porto, J. B. (Orgs). (2005). Valores e comportamentos nas organizações. Petrópolis, RJ: Vozes.

Tamayo, A., & Paschoal, T. (2007). Contribuições ao estudo dos valores pessoais, laborais e organizacionais. Psicologia: teoria e pesquisa, Brasília, 23(especial): 17-24.

Tamayo, A., & Porto, J. B. (2009, jul-set.). Validação do questionário de perfis de valores (QPV) no Brasil. Psicologia: teoria e pesquisa, Brasília, 25(3): 369-376.

Tavares, M. G. (2012). Evolução da Rede Federal de Educação Profissional e Tecnológica: as etapas históricas da educação profissional no Brasil. Anais do Seminário de Pesquisa em Educação da Região Sul – ANPED, Rio Grande do Sul, RS, Brasil, 6.




DOI: https://doi.org/10.5585/riae.v19i3.14745

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Iberoamerican Journal of Strategic Management

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Iberoamerican Journal of Strategic Management (IJSM)
Revista Ibero-Americana de Estratégia (RIAE)
e-ISSN: 2176-0756
https://periodicos.uninove.br/index.php?journal=riae

Iberoamerican Journal of Strategic Management (IJSM) © 2021 All rights reserved.

Is this work licensed with a License
Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional