Networks of Brazilian Franchises Internationalized: Evolution of Method of Entry Abroad

Autores/as

  • Helder de Souza Aguiar Doutorando em Administração pela FEA-USP
  • Flavia Luciane Consoni Professora do Programa de Mestrado e Doutorado em Política Científica e Tecnológica do Instituto de Geociências da Unicamp (DPCT- UNICAMP), Brasil.
  • Roberto Carlos Bernardes Professor do Programa de Pós-Graduação em Administração da Fundação Educacional Inaciana Padre Saboia de Medeiros (FEI-SP) e Professor da Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM-SP), Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.5585/ijsm.v13i1.1985

Palabras clave:

Franchising, Internationalization of Franchising, Franchising and foreign Market Entry, Input Methods for Franchises Abroad.

Resumen

This study examines the methods of entry of Brazilian franchises during the decision of internationalization of operations. Based on a multi-case study in 2012, face-to-face interviews were conducted with 21 internationalized franchise chains. The results suggest that Brazilian franchise chains have modified the method of entry into international markets in recent years. The predominant strategy from 2008 was franchising activities from Brazil. The role of the foreign agent has been essential to lead the Brazilian franching brand abroad.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Biografía del autor/a

Helder de Souza Aguiar, Doutorando em Administração pela FEA-USP

Doutorando em Administração pela FEA-USPMestre em Administração pelo Centro Universitário da FEI.

Flavia Luciane Consoni, Professora do Programa de Mestrado e Doutorado em Política Científica e Tecnológica do Instituto de Geociências da Unicamp (DPCT- UNICAMP), Brasil.

Doutora em Política Científica e Tecnológica pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp), Pós-Doutora em Sociologia pela Universidade de São Paulo (USP-SP), Brasil.

Roberto Carlos Bernardes, Professor do Programa de Pós-Graduação em Administração da Fundação Educacional Inaciana Padre Saboia de Medeiros (FEI-SP) e Professor da Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM-SP), Brasil.

Doutor em Sociologia pela Universidade de São Paulo (USP-SP), Brasil.

Publicado

2014-03-01

Cómo citar

Aguiar, H. de S., Consoni, F. L., & Bernardes, R. C. (2014). Networks of Brazilian Franchises Internationalized: Evolution of Method of Entry Abroad. Revista Ibero-Americana De Estratégia, 13(1), 34–48. https://doi.org/10.5585/ijsm.v13i1.1985

Número

Sección

Articles