The territory of management, territorial management: interpretation of nar-ratives after student occupation in Sorocaba-SP
DOI:
https://doi.org/10.5585/cpg.v18n1.11418Keywords:
Território, Gestão Escolar, Identidade, SorocabaAbstract
The last student occupations in 2015 brought with them a broad discussion about the territorialities of the São Paulo school, producing questions about the democracy of school management. In this context, through the conception of territory of Rogé-rio Haesbaert, we elaborate a case study looking for the identities that constitute this phenomenon. We chose a school in the outskirts of Sorocaba, which was under threat of closure in the "reorganization of the state schools in São Paulo", for the empirical deepening of the research. The study was based on the categories: identity, territory and school management, so that a critical and interdisciplinary analysis could be completed. Fieldwork was carried out at the school and at meetings of stu-dent movements, with the objective of deepening the qualitative analysis. We iden-tified with the study the presence of multiterritorialities as an important factor in the construction of authoritarian continuities, and that occupations were possible rup-tures as the modus operandi of management as a whole.Downloads
References
ABREU, M. A. A. A relação entre lei e poder em Hannah Arendt. Leviathan, São Paulo, v. 1, n. 1, p. 253-262, jun. 2004. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/leviathan/article/view/132253. Acesso em: 10 mar. 2019.
ALUNA A. [Entrevista cedida ao] Michael Cristtofer da Silva. 2018.
ALUNO B. [Entrevista cedida ao] Michael Cristtofer da Silva. 2018.
APPLE, M. W. Ideologia e currículo. Porto Alegre: Artmed, 2006.
ARENDT, H. Sobre a Violência. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2010.
BOURDIEU. P.; PASSERON, J. C. A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. Petrópolis: Vozes, 2014.
CARVALHO, M. A construção das identidades no espaço escolar. Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 20, n. 1, p. 211-218, jan./jun. 2012. Disponível em: https://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/article/view/2161. Acesso em: 10 mar. 2019.
CATINI, C. R.; MELLO, G. M. C. Escolas de luta, educação política. Educação e Sociedade, Campinas, v. 37, n. 137, p. 1177-1202, out./dez. 2016. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0101-73302016000401177&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 10 mar. 2019.
CORTI, A. P. et al. “Ocupar e resistir”: a insurreição dos estudantes paulis-tas. Educação e Sociedade, Campinas, v. 37, n. 137, p. 1159-1176, dez. 2016. Disponí-vel em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0101-73302016000401159&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 10 mar. 2019.
DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia. Rio de Janeiro: Editora 34, 1995.
DIRETOR. [Entrevista cedida ao] Michael Cristtofer da Silva. 2018.
FERRARO, A. R.; MACHADO, N. C. F. Da universalização do acesso à escola no Brasil. Educação e Sociedade, Campinas, v. 23, n. 79, p. 213-241, ago. 2002. Disponí-vel em: http://www.scielo.br/pdf/es/v23n79/10855.pdf. Acesso em: 10 mar. 2019.
FORQUIN, J. C. Escola e cultura. Porto Alegre: Artes Médicas, 1993.
FREIRE, P. Política e Educação: ensaios. São Paulo: Cortez, 1997.
GALINA, I. F.; CARBELLO, S. R. C. Gestão democrática e instâncias colegiadas. In: CARVALHO, E. J. G. et al. (org.). Gestão Escolar. Maringá: Secretaria de Estado da Educação do Paraná: Universidade Estadual de Maringá, 2008.
GENTILI, P. A. A; SILVA, T. T. Neoliberalismo, qualidade total e educação. Petrópo-lis: Vozes, 1996.
GIROTTO, E. D. A dimensão espacial da escola pública: leituras sobre a reorgani-zação da rede estadual de São Paulo. Educação e Sociedade, Campinas, v. 37, n. 137, p. 1121-1141, dez. 2016. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0101-73302016000401121&lng=en&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 10 mar. 2019.
GIROTTO, E. D. et al. A geografia da reorganização escolar: uma análise espacial a partir da cidade de São Paulo. ETD- Educação Temática Digital, Campinas, v. 19, p. 134-158 jan./mar, 2017. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8647805/15187. Acesso em: 10 mar. 2019.
GORKI, P. 2018. [Discurso no Congresso dos Estudantes Secundaristas de Soroca-ba-SP em 2018].
HAESBAERT, R.; BRUCE. G. A desterritorialização na obra de Deleuze e Guattari. Revista GEOgraphia, Niteroi. v. 4, n. 7, p. 7-22, jan./abr. 2002. Disponível em: http://periodicos.uff.br/geographia/issue/view/824. Acesso em: 10 mar. 2019.
HALL, S. A identidade cultural na pós-modernidade. São Paulo: DPEA, 2006.
JORNAL CRUZEIRO DO SUL. 2015. Disponível em: https://www.jornalcruzeiro.com.br/materia/650775/sorocaba-tera-cinco-escolas-publicas-estaduais-fechadas. Acesso em: 26 jan. 2019.
LEITE, C. M. C. O Lugar e a Construção da Identidade: os significados construídos por professores de Geografia do Ensino Fundamental. 2012. 239f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de Brasília, Brasília, 2012. Dis-ponível em: http://repositorio.unb.br/bitstream/10482/11250/1/2012_CristinaMariaCostaLeite.pdf Acesso em: 27 jan. 2019.
LUNA, L. A. Representação e produção do espaço: duas conceituações analisadas por Henri Lefebvre. Diaphonía, Toledo, v. 3, n. 1, p. 20-30, 2017. Disponível em: http://e-revista.unioeste.br/index.php/diaphonia/article/view/17197. Acesso em: 27 jan. 2019.
MARTINS, G. A. Estudo de caso: uma estratégia de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2008.
MARTINS, M. F. et al. As ocupações das escolas estaduais da região de Soroca-ba/SP: falam os estudantes secundaristas - Entrevista. Crítica Educativa, Sorocaba, v. 2, n. 1, p. 227-260, jan./jun. 2016. Disponível em: http://www.criticaeducativa.ufscar.br/index.php/criticaeducativa/article/view/76. Acesso em: 10 mar. 2019.
MORAES, C. S. V.; XIMENES, S. B. Políticas educacionais e a resistência estu-dantil. Educação e Sociedade, Campinas, v. 37, n. 137, p. 1079-1087, out./dez. 2016. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302016000401079. Acesso em: 10 mar. 2019.
MORAES, R. S; RODRIGUES, U. B. O conceito de poder em Michel Foucault e Hannah Arendt, como instrumento de definição da categoria território. Revista Geo-Norte, Manaus, v. 7, n. 1, p. 197-214, jun. 2013. Disponível em: http://www.periodicos.ufam.edu.br/revista-geonorte/article/view/1161. Acesso em: 10 mar. 2019.
NASCIMENTO, T. F.; COSTA, B. P. Fenomenologia e geografia: teorias e refle-xões. Geografia, Ensino & Pesquisa, Santa Maria, v. 20, n. 3, p. 43-50, set./dez. 2016. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/geografia/article/view/20152. Acesso em: 10 mar. 2019.
OLIVEIRA, L. N. Espaços contemporâneos de consagração e disseminação da literatura brasi-leira. 2006. 272f. Tese (Doutorado em Letras) – Faculdade de Letras, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2006. Disponível em: http://www.bibliotecadigital.ufmg.br/dspace/bitstream/handle/1843/ALDR-6WEPEF/leni.pdf?sequence=1. Acesso em: 27 jan. 2019.
PIOLLI, E. et al. A proposta de reorganização escolar do governo paulista e o mo-vimento estudantil secundarista. Crítica Educativa, Sorocaba, v. 2, n. 1, p. 21-35, jan./jun. 2016. Disponível em: http://www.criticaeducativa.ufscar.br/index.php/criticaeducativa/article/view/71. Acesso em: 10 mar. 2019.
PROFESSORA A. [Entrevista cedida ao] Michael Cristtofer da Silva. 2018.
PROFESSORA B. [Entrevista cedida ao] Michael Cristtofer da Silva. 2018.
SEABRA, O. C. L. A insurreição do uso. In: MARTINS, J. S. (org.). Henri Lefebvre e o retorno à dialética. São Paulo: Hucitec, 1996.
SOARES, M. Grupo se concentro em praça e percorreu ruas do centro. São Paulo: Sorocaba, 2015. Fotografia color. Disponível em: http://g1.globo.com/sao-paulo/sorocaba-jundiai/noticia/2015/11/grupo-faz-protesto-em-sorocaba-contra-reorganizacao-escolar.html. Acesso em: 26 jan. 2019.
SOUZA, M. J. L. O Território: sobre espaço e poder, autonomia e desenvolvimento. In: CASTRO, I. E. et al. (org.). Geografia: conceitos e Temas. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2006.
VIÑAO-FRAGO, A. Culturas escolares, reformas e innovaciones: entre la tradición y el cambio. In: JORNADAS ESTATALES DEL FORUM EUROPEO DE AD-MINISTRADORES DE LA EDUCACIÓN, 8., 2009, Murcia, Anais [...]. Forum Europeo de Administradores de la Educación de la Región de Murcia, 2009. p. 69. Disponível em: http://www.oei.org.ar/edumedia/pdfs/T05_Docu3_Sistemaseducativosculturasescolares_Vinao.pdf. Acesso em: 27. jan. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Cadernos de Pós-graduação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Abstract 423
- PDF (Português (Brasil)) 212