Young people in Brazil are never taken seriously
DOI:
https://doi.org/10.5585/cpg.v20n2.19968Keywords:
youth, violence, education, social exclusionAbstract
This article aims to analyze the social category of youth in the current Brazilian context. To this end, it seeks to understand - in a conceptual way - what it is to be young and what it is to be young in a violent school context - covering the role of the school in face of this issue. The main authors who helped to base the discussion were: Castro (2002), Groppo (2004), D’Agostini; Nogara Junior; Marcassa (2017, 2019), Andrade; Farah Neto (2007) and Ponce (2000). To answer the objectives, an exploratory bibliographic research was carried out, according to the concepts of the authors Severino (2007) and Gil (2008). At the end of the article, it was possible to understand that society should not compare young people today with the youth of the past, that the violence that young people are subjected to in the peripheral areas is still a challenge to be overcome and that the school must seek ways of not reproducing violence and that it also has a fundamental role in the development of the youth as protagonist and able for social experience.
Downloads
References
ABRAMO, Helena; SOUTO, Anna Luiza Saller; FACCHINI, Regina; NASCIMENTO, Erica. Relatório nacional Brasil: pesquisa sobre juventudes no Brasil. Instituto Brasileiro de Análises Sociais e Econômicas (iBase)/Instituto de Estudos, Formação e Assessoria em Políticas Sociais (Pólis), 2009. Disponível em: https://www.ibase.br/userimages/Brasil_ultimarev.pdf. Acesso em: 10 jan. 2021.
ANDRADE, Eliane Ribeiro; FARAH NETO, Miguel. Juventudes e Trajetórias Escolares: conquistando o direito à educação. In: ABRAMOVAY, Miriam; ANDRADE, Eliane Ribeiro; ESTEVES, Luiz Carlos Gil (Orgs.). Juventudes: outros olhares sobre a diversidade. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade; Unesco, 2007. p. 55-78. Disponível em: https://bibliotecadigital.mdh.gov.br/jspui/bitstream/192/160/1/MECUNESCO_juventudesoutrosolharessobreadiversidade_2007.pdf. Acesso em: 8 jan. 2021.
BARBER-MADDEN, Rosemary; SABER, Bruno Abe. A situação dos jovens no mundo. In: BARBER-MADDEN, Rosemary.; SANTOS, Taís de Freitas. (Orgs.) A juventude brasileira em contexto atual e em cenário futuro. UNFPA – Fundo de População das Nações Unidas; Caixa Seguros; Secretaria Nacional de Juventude; Universidade de Brasília, 2016. p. 17-39. Disponível em: http://www.unfpa.org.br/Arquivos/livro_juventude.pdf. Acesso em: 26 maio 2020.
CARRANO, Paulo. Juventudes: as identidades são múltiplas. Movimento: Revista da Faculdade de Educação da UFF. RJ: DP&A Editora, n. 1, maio 2000. p. 1-8. Disponível em: https://periodicos.uff.br/revistamovimento/article/view/32415. Acesso em: 10 jun. 2020. DOI: https://doi.org/10.22409/mov.v0i01.189
CASTRO, Mary Garcia. Violências, juventudes e educação: notas sobre o estado do conhecimento. Revista Brasileira de Estudos de População, Castro, v. 19, n. 1, jan./jun. 2002. p. 5-28. Disponível em: https://www.rebep.org.br/revista/article/view/328. Acesso em: 10 jun. 2020.
CHORÃO; CHAMPIGNON; PELADO; NEGRA LI. Não é sério. In: Nadando com os tubarões. Intérprete: Charlie Brown Jr e Negra Li. São Paulo: Virgin Records, c2000. 1CD. Faixa 3 (4 min 50).
D’AGOSTINI, Adriana; NOGARA JUNIOR, Gilberto; MARCASSA, Luciana Pedrosa. Juven-tude e periferias urbanas: Perfil, cultura e outros aspectos da vida social e afetiva. Revista Peda-gógica (Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação da Unochapecó), v. 19, n. 41, p. 137-153, maio/ago. 2017. Disponível em: https://bell.unochapeco.edu.br/revistas/index.php/pedagogica/article/view/3785. Acesso em: 4 jan. 2021. DOI: https://doi.org/10.22196/rp.v19i41.3785
D’AGOSTINI, Adriana; NOGARA JUNIOR, Gilberto; MARCASSA, Luciana Pedrosa. Cultura e vida social e afetiva subsumida à lógica de produção e reprodução do capital: o caso da juventude pobre do maciço do Morro da Cruz. In: MARCASSA, Luciana Pedrosa; CONDE, Soraya Franzoni; DALMAGRO, Sandra Luciana (Org.). Juventude pobre e escolarização: trabalho, cultura e perspectiva de futuro nos territórios do maciço do Morro da Cruz – Florianópolis. Florianópolis: Editora Em Debate, 2019. p. 427-448. Disponível em: https://editoriaemdebate.ufsc.br/catalogo/wp-content/uploads/LUCIANA-MORRO-DA-CRUZ-E-BOOK.pdf. Acesso em: 29 jun. 2021.
GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
GROPPO, Luís Antônio. Dialética das Juventudes modernas e contemporâneas. Revista de Educação do COGEIME, v. 13, n. 25, p. 9-22, 2004. Disponível em: https://www.metodista.br/revistas/revistas-cogeime/index.php/COGEIME/article/view/629. Acesso em: 21 abr. 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.15599/0104-4834/cogeime.v13n25p9-22
MARTÍN, Elena; DEL BARRIO, Cristina; MONTERO, Ignacio; FERNÁNDEZ, Ignacio; GUTIÉRREZ, H.; OCHAÍTA, Esperanza. A violência na escola. In: MARCHESI, Álvaro; GIL, Carlos Hernández. (Orgs.) Fracasso escolar: uma perspectiva multicultural. Porto Alegre: ArtMed, 2004. p. 111-123.
PONCE, Branca Jurema. Um olhar sobre a ética e o compromisso. Revista do projeto Salto para o Futuro - Um olhar sobre a escola. BRASIL. vol. 12. Ministério da Educação. Secretaria Especial de Educação a Distância. Brasília: SEED, 2000. p. 89-96.
SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. 23. ed. rev. e atual. São Paulo: Cortez, 2007.
ZALUAR, Alba; LEAL, Maria Cristina. Violência extra e intramuros. Revista Brasileira de Ciências Sociais (RBCS), São Paulo, v. 16, n. 45, p. 145-164, fev. 2001. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbcsoc/v16n45/4335.pdf. Acesso em: 3 abr. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Cadernos de Pós-graduação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Abstract 1533
- PDF (Português (Brasil)) 353