Perceptions of integrated-high-school dropouts in the municipality of São Paulo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/cpg.v21n1.20931

Keywords:

integrated high school, dropout, public education, education

Abstract

This article aims to present the students perspective on reasons why they dropped out of Technical Education Integrated to High School at a public school in São Paulo. They are dropouts of courses on Management, Electronics, Logistics, Secretarial, and Occupational Safety 2015 through 2019. From a qualitative standpoint, bibliographic research was performed and information collected through a questionnaire. Literature review incorporates the complexity of school dropout, indicating intra-school factors – infrastructure, school space, school processes and practices –, and extra-school factors – change of residence or job, lack of interest. Based on analysis categories, the reasons for leaving school are presented from the students’ viewpoint. The study covered 111 dropouts, 11 of which provided feedbacks. The main findings are: a) dropout was influenced by internal and external factors; b) 64% of students dropped out in the 1st grade; and c) the decision was affected by high workload, bullying and financial difficulties.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcio de Paula Evangelista, Universidade Cidade de São Paulo – Unicid

Mestrado Profissional em Formação de Gestores Educacionais

 

Maria do Carmo Meirelles Toledo Cruz, Universidade Cidade de São Paulo – Unicid

Doutorado em Administração Pública e Governo

 

Julio Gomes Almeida, Secretaria Municipal de Educação – SME

Doutorado em Educação

 

References

ABRAMOVAY, Miriam; CASTRO, Mary Garcia. Ensino médio: Múltiplas vozes. Brasília: MEC, 2003. Disponível em: http://www.dominiopublico.gov.br/download/texto/me002825.pdf. Acesso em: 5 jun. 2018.

BENETI, Marcelo; BOAS, Lucia Vilas. A evasão escolar na educação profissionalizante técni-ca. Cadernos de Pós-graduação, São Paulo, v. 17, n. 1, p. 157-168, jan./jun. 2018. Doi: 10.5585/cpg.v17n1.7491.

BOGDAN, Robert C.; BIKLEN, Sari Knopp. Investigação qualitativa em educação: Uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto, 1994.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil, de 5 de outubro de 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 25 jun. 2020.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educa-ção nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 25 jun. 2020.

BRASIL. Lei n. 11.741, de 16 de julho de 2008. Altera dispositivos da Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para redimensio-nar, institucionalizar e integrar as ações da educação profissional técnica de nível médio, da educação de jovens e adultos e da educação profissional e tecnológica. Disponível em: L11741 (planalto.gov.br). Acesso em: 31 jan. 2021.

BRASIL. Lei n. 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Altera as Leis n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, e n. 11.494, de 20 de junho 2007, que regulamenta o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação, a Consolidação das Leis do Trabalho (CLT), apro-vada pelo Decreto-Lei n. 5.452, de 1o de maio de 1943, e o Decreto-Lei n. 236, de 28 de feve-reiro de 1967; revoga a Lei n. 11.161, de 5 de agosto de 2005; e institui a Política de Fomento à Implementação de Escolas de Ensino Médio em Tempo Integral. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2017/Lei/L13415.htm. Acesso em: 17 nov. 2020.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP n. 1, de 5 de janeiro de 2021. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais para a Educação Profissional e Tecnológica. Disponível em: https://www.in.gov.br/web/dou/-/resolucao-cne/cp-n-1-de-5-de-janeiro-de-2021-297767578. Acesso em: 27 set. 2021.

DORE, Rosemary; LUSCHER, Ana Zuleima. Permanência e evasão na educação técnica de nível médio em Minas Gerais. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 41, n.144, p.770-789, dez.2011. Doi: 10.1590/S0100-15742011000300007.

FIGUEIREDO, Natália Gomes da Silva; SALLES, Denise Medeiros Ribeiro. Educação profis-sional e evasão escolar em contexto: Motivos e reflexões. Ensaio: Avaliação das políticas pú-blicas educacionais, Rio de Janeiro, v. 25, n. 95, p. 356-392, abr./jun. 2017. Doi: 10.1590/S0104-40362017002500397.

FUNDO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A INFÂNCIA (UNICEF). Enfrentamento da cultura do fracasso escolar: Reprovação, abandono, distorção idade-série. Unicef, 2021. Disponível em: https://www.unicef.org/brazil/media/12566/file/enfrentamento-da-cultura-do-fracasso-escolar.pdf. Acesso em: 26 set. 2021.

GATTI, Bernadete Angelina. A construção metodológica da pesquisa em educação: Desafi-os. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, Brasília, v. 28, n. 1, abr. 2012. Doi: 10.21573/vol28n12012.36066.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS ANÍSIO TEIXEIRA (Inep). No-tícias. Inep, 1998. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/artigo/-/asset_publisher/B4AQV9zFY7Bv/content/informe-estatistico-do-mec-revela-melhoria-do-rendimento-esco-lar/21206#:~:text=No%20ensino%20m%C3%A9dio%2C%20a%20redu%C3%A7%C3%A3o,volta%20mais%20para%20o%20sistema. Acesso em: 1o fev. 2021.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS ANÍSIO TEIXEIRA (Inep). Si-nopses estatísticas da educação básica. Disponível em: http://inep.gov.br/sinopses-estatisticas-da-educacao-basica. Acesso em: 1o fev. 2021.

MARCOLINO, Emanuella de Castro; CAVALCANTI, Alessandro Leite; PADILHA, Wilton Wilney Nascimento; MIRANDA, Francisco Arnoldo Nunes de e CLEMENTINO, Francisco de Sales. Bullying: prevalência e fatores associados à vitimização e à agressão no cotidiano es-colar. Texto & Contexto – Enfermagem, Florianópolis, v. 27, n. 1, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/tce/v27n1/0104-0707-tce-27-01-e5500016.pdf. Acesso em: 20 jan. 2020.

MORAES, Francisco de; KULLER, José Antônio. Currículos integrados no ensino médio e na educa-ção profissional: Desafios, experiências e propostas. São Paulo: Senac São Paulo, 2016.

OLIVEIRA-MENEGOTTO, Lisiane Machado de; PASINI, Audri Inês; LEVANDOWSKI, Gabriel. O bullying escolar no Brasil: Uma revisão de artigos científicos. Psicologia: Teoria e Prá-tica, São Paulo, v.15, n. 2, p. 203-215, ago. 2013. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-36872013000200016&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 1o out. 2020.

SÃO PAULO (estado). Centro Paula Souza. Banco de dados da Cetec. Disponível em: http://www.cpscetec.com.br/bdcetec/index.php. Acesso em: 8 ago. 2020.

SILVA, Monica Ribeiro da; PELISSARI, Lucas Barbosa; STAIMBACH, Allan Andrei. Juven-tude, escola e trabalho: Permanência e abandono na educação profissional técnica de nível mé-dio. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 39, n. 2, p. 403-417, abr./jun. 2013. Doi: 10.1590/S1517-97022012005000022.

SOARES, Tufi Machado; FERNANDES, Neimar da Silva; NÓBREGA, Mariana Calife; NI-COLELLA, Alexandre C. Fatores associados ao abandono escolar no ensino médio público de Minas Gerais. Educação e Pesquisa, n. 41, v. 3, p. 757-772, 2015. Doi: 10.1590/S1517-9702201507138589.

SPOSATI, Aldaíza. Exclusão social e fracasso escolar. Em aberto, Brasília, v.17, n. 71, p. 21-32, 2000. Doi: https://doi.org/10.24109/2176-6673.emaberto.17i71.2099.

VIEGAS, Lygia de Sousa; SOUZA, Marilene Proença Rebello de. A progressão continuada no estado de São Paulo: Considerações a partir da perspectiva de educadores. Psicologia Escolar e Educacional [on-line], v.10, n. 2, p. 247-262, 2006.

YOKOTA, Meire Satiko Fukusawa. Evasão no ensino técnico e técnico integrado ao ensino médio: Um estudo de caso nos cursos técnicos em eletrônica, informática e mecatrônica da Etec Jorge Street do Centro Paula Souza. 2015. 95 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Gestão e Ava-liação da Educação Pública) - Faculdade de Educação, Universidade Federal de Juiz de Fora.

Published

2022-06-30

How to Cite

EVANGELISTA, Marcio de Paula; CRUZ, Maria do Carmo Meirelles Toledo; ALMEIDA, Julio Gomes. Perceptions of integrated-high-school dropouts in the municipality of São Paulo. Cadernos de Pós-graduação, [S. l.], v. 21, n. 1, p. 38–50, 2022. DOI: 10.5585/cpg.v21n1.20931. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/cadernosdepos/article/view/20931. Acesso em: 10 mar. 2025.
Views
  • Abstract 386
  • PDF (Português (Brasil)) 437