The methodological “arting” through the affirmation of memory spaces

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/cpg.v21n1.21487

Keywords:

participatory rural diagnosis, methodology, research in education

Abstract

This text presents the main points of the methodology used on an investigation in Education and Diversity, which had as a characteristic the social engagement through epistemological Freirean presuppositions that emanate from multidimensional objects and formative emancipatory procedures. Finding a methodology that dialogues with the study object and answers the initial questions requires social and theoretical sensibility. The Participatory Rural Diagnostic has shown itself as capable of embracing a reality and comprehending social processes that appeared in social interactions, in other words, it was born in communities to serve communities. By proposing this methodology, the memory spaces through manifested narratives are assured, strengthening the political and cultural involvement, empowerment and ancestry.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Edicarla Correia de Sá, Instituto Psicopedagógico de Bonfim – IPPB

Mestre em Educação e Diversidade

Maria José Souza Pinho, Universidade do Estado da Bahia – Uneb

Doutora em Educação

References

ALBERGONI, L.; PELAEZ, V. Da Revolução Verde à agrobiotecnologia: ruptura ou conti-nuidade de paradigmas? Revista de Economia, Curitiba, v. 33, n. 1 (ano 31), p. 31-53, jan./jun. 2007.

BALSAN, R. Impactos decorrentes da modernização da agricultura brasileira. Campoterritório: Revista de Geografia Agrária, v. 1, n. 2, p. 123-151, ago. 2006.

BRASIL. Ministério de Desenvolvimento Agrário. Diagnóstico Rural Participativo. 2011. Disponí-vel em: http://www.mda.gov.br/sitemda/sites/sitemda/files/user_arquivos_64/Guia_DRP_Parte_1.pdf. Acesso em: 3 set. 2018.

CIAVATTA, M. A formação integrada a escola e o trabalho como lugares de memória e de identidade. Trabalho Necessário, Niterói, ano 3, n. 3, p. 1-20, 2005. DOI: https://doi.org/10.22409/tn.3i3.p6122

DUARTE, R. Pesquisa qualitativa: reflexões sobre o trabalho de campo. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 115, p. 139-154, mar. 2002. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742002000100005

FAVACHO, F. S. Desafios pedagógicos da integração disciplinar na cultura de caprinos e ovinos. 131 f. 2010. Dissertação (Mestrado em Educação Agrícola) – Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Seropédica. Disponível em: https://tede.ufrrj.br/jspui/bitstream/jspui/4401/2/2010%20-%20Fernando%20Sarmento%20Favacho.pdf. Acesso em: 9 de jun. 2021.

FREIRE, P. Extensão ou comunicação?. Tradução Rosisca Darcy de Oliveira. 7. ed. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1983.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1974.

FRIGOTTO, G. O enfoque da dialética materialista histórica na pesquisa educacional. In: FA-ZENDA, I. (org.). Metodologia da pesquisa educacional. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2004. p. 69-90. (Biblioteca da Educação, Série I, Escola; v. 11).

FRIGOTTO, G.; CIAVATTA, M. Educação Básica no Brasil na década de 1990: subordina-ção ativa e consentida à lógica do mercado. Educação & Sociedade, Campinas, v. 24, n. 82, p. 93-130, abr. 2003. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302003000100005

GADOTTI, M. Concepção dialética da educação: um estudo introdutório. 15. ed. São Paulo: Cortez, 2006.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MELLO, T. A. Resenha: Epistemologia e pesquisa em educação – Professor Dr. Silvio Sanchez Gamboa. Campinas: Unicamp, abr. 2005. Disponível em: http://www.geocities.ws/grupoepisteduc/arquivos/Telma.pdf. Acesso em: 30 maio 2022.

MEYER, M. Participando en el cambio: una evaluación del diagnóstico rural participativo. Santa Cruz, Bolívia: Dirección de Programas de Investigación y Desarrollo (DPID)/Universidade NUR, 1993.

MINAYO, M. C. de S. (org.). Pesquisa Social. Teoria, método e criatividade. 18. ed. Petrópolis: Vozes, 2001.

ORLIKOWSKI, W.; BAROUDI, J. Studying information technology in organizations: research approaches and assumptions. Information Systems Research, v. 2, n. 1, p. 1-28, mar. 1991.

SÁ, E. C. de. O Artear de si e do outro: lugares de memória como prática colaborativa em educa-ção: Museu Quilombola de Cazumba. 2021. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação e Diversidade) – Universidade do Estado da Bahia, Jacobina, 2021.

SACCOL, A. Z. Um retorno ao básico: compreendendo os paradigmas de pesquisa e sua apli-cação na pesquisa em administração. Revista de Administração da UFSM, Santa Maria, v. 2, n. 2, p. 250-269, maio/ago. 2009. DOI: https://doi.org/10.5902/198346591555

SANTOMÉ, J. T. Globalização e interdisciplinaridade: o currículo integrado. Porto Alegre: Editora Artes Médicas Sul Ltda., 1998.

SAVIANI, D. Sobre a concepção de politecnia. Rio de Janeiro: FIOCRUZ, Politécnico da Saúde Joaquim Venâncio, 1987.

SAVIANI, D. O trabalho como princípio educativo frente às novas tecnologias. In: FERRET-TI, C. J. et al. (org.). Novas tecnologias, trabalho e educação: um debate multidisciplinar. Rio de Ja-neiro: Vozes, 1996. p. 151-166.

SAVIANI, D. Trabalho e educação: fundamentos ontológicos e históricos. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 12, n. 34, p. 152-165, 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782007000100012

WALSHAM, G. Interpreting information systems in organisations. West Sussex: John Wiley & Sons, 1993.

Published

2022-06-30

How to Cite

DE SÁ, Edicarla Correia; PINHO, Maria José Souza. The methodological “arting” through the affirmation of memory spaces. Cadernos de Pós-graduação, [S. l.], v. 21, n. 1, p. 18–37, 2022. DOI: 10.5585/cpg.v21n1.21487. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/cadernosdepos/article/view/21487. Acesso em: 26 sep. 2024.