The interactive digital book and children's subjectivity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/cpg.v22n2.22592

Keywords:

digital book; children's literature; multiliteracies; subjectivity; writing

Abstract

This paper presents a study on the children's interactive digital books or eBooks. My objective is to analyze the relations between interactive digital reading and children's subjectivity. This article is a bibliographic review and for this debate it was analyzed the proposals of the following authors: Lev Semenovich Vigotsky, Roger Chartier and Roxane Rojo. Vigotsky ponders the relation of subjectivity and children's thinking, Chartier presents the book's history and the relation between reading and Western society and Rojo discusses regarding reading on the screen and proposes a pedagogy of multiliteracies. The results obtained show that children interact in different ways with the eBook that goes beyond reading and writing and that it is a possible resource to be used in school in the process of literacy and initial reading instruction.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Débora Necochea, Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo – FEUSP

Mestranda em Educação

 

References

BARBIER, Frédéric. História do livro. São Paulo: Paulistana, 2008. 474 p.

BELINTANE, Claudemir. Oralidade e alfabetização: uma nova abordagem da alfabetização e do letra-mento. São Paulo: Cortez, 2013.223p.

BOTO, Carlota. A liturgia escolar na idade moderna. Campinas, Papirus, 2017. 319 p.

CARRASCO, Bruno. O que é subjetividade? Ex-isto. 8 fev. 2021. Disponível em: https://www.ex-isto.com/2021/02/subjetividade.html. Acesso em 19 jul. 2021.

CARRIÉRE, Jean-Claude; ECO, Umberto. Não contem com o fim do livro. Rio de Janeiro, Record, 2010. 269 p.

CAVALLO, Guglielmo; CHARTIER, Roger (orgs.). História da leitura no mundo ocidental. volume I. São Paulo: Ática, 1998. 232 p.

CAVALLO, Guglielmo; CHARTIER, Roger (orgs.). História da leitura no mundo ocidental. volume II. São Paulo: Ática, 1999. 248 p.

CHARTIER, Roger. A aventura do livro: do leitor ao navegador. São Paulo: UNESP, 1998. 160 p.

EXPLOT. APPS for kids wellness and education. Histórias infantis Truth and Tales. Disponível em: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.explot.gouda&hl=pt_BR&gl=US. Data de acesso: 01.jul.2022.

FERRACIOLI, Laercio. Aprendizagem, desenvolvimento e conhecimento na obra de Jean Piaget: uma análise do processo de ensino-aprendizagem em Ciências. RBEP. v. 80 n. 194, 1999. Disponível em: https://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.80i194.1001. Acesso em 01 jul 2022.

FLATSCHART, Fábio. 2014. Livro Digital etc. [Digital Kobo]. Rio de Janeiro: Brasport. Não pag.

FREITAS, Maria Teresa. Letramento digital e formação de professores. Educação em Revista, Belo Horizonte, v.26, n.03, p.335-352, dez. 2010. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0102-46982010000300017. Acesso em 18 jul. 2022.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 7 ed. Barueri: Atlas. 186 p.

LACAN, J. (1976 a). Joyce, o Sintoma. In: Outros Escritos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editora, 2003. 608 p.

LEMKE, Jay L. Letramento metamidiático: transformando significados e mídias. Trab.Ling.Aplic., Cam-pinas, 49(2), Jul./Dez. 2010. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0103-18132010000200009. Acesso em 18 jul. 2022.

LORENZI, Gislaine C. Correr; PÁDUA, Tainá – Rekã W. de. In: ALMEIDA, Eduardo; RO-JO, Roxane (orgs). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola, 2012. Cap. 2, p. 35-53.

LUKIANCHUKI, Cláudia. Dialogismo: a linguagem verbal como exercício do social. In: RI

OLFI, Claudia Rosa. Linguagem e Pensamento. Curitiba, PR: IESDE Brasil, 2006.p.71-72. 132 p.

RIOLFI, Claudia Rosa. Linguagem e Pensamento. Curitiba, PR: IESDE Brasil, 2006.132p.

ROJO, Roxane. Pedagogia dos multiletramentos. In: ALMEIDA, Eduardo; ROJO, Roxane (orgs). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola, 2012. Cap. 1, p.11-31.

SANTOS, Gislene A Silva. O livro: a solução do problema. Cadernos de Pós-Graduação – Educa-ção, São Paulo, v. 7, p. 133-138, 2008. Disponível em: https://doi.org/10.5585/cpg.v7n0.1917. Acesso em 01 jul. 2022.

SOARES, M. Alfaletrar: toda criança pode aprender a ler e a escrever. São Paulo: Contexto, 2020. 352 p.

SOARES, Magda. Novas práticas de leitura e escrita: letramento na cibercultura. Educ. Soc., Campi-nas, vol. 23, n. 81, p. 143-160, dez. 2002. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0101-73302002008100008. Acesso em 02 jul. 2022.

TRUTH AND TALES - Sabedoria Real no mundo digital. Disponível em: https://truthandtales.app/pt/ acesso em 11 de julho de 2022.

VIGOTSKY, Lev Semenovich. As raízes genéticas do pensamento e da linguagem. In: A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo, Martins Fontes, 2000. 496 p.

WEIL, Pierre; TOMPAKOW, Roland. O corpo fala: a linguagem silenciosa da comunicação não verbal. 74. ed. Petrópolis: Vozes, 2015. 288 p.

Published

2023-12-26

How to Cite

NECOCHEA, Débora. The interactive digital book and children’s subjectivity . Cadernos de Pós-graduação, [S. l.], v. 22, n. 2, p. 285–298, 2023. DOI: 10.5585/cpg.v22n2.22592. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/cadernosdepos/article/view/22592. Acesso em: 17 jul. 2024.