Teachers and young training in compliance with socio-educational measure: literacy, life project and young protagonism

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/cpg.v22n1.23023

Keywords:

Education and Human Rights, teaching, socio-educational system

Abstract

This article proposes i: to reflect about the formation of young people in the socio-educational system and interactions with teachers working in literacy projects and specifically, ii: to describe a literacy project developed in a unit of the Socio-educational System of São Paulo city and its repercussions on the adolescent's life project; and, finally, iii ) relate the teaching action in the socio-educational system to the formation of young groups that may become conscious leaders in their institutional actions. METHOD: This is the report of a literacy project of teachers working in the socio-educational system with adolescents in compliance with a socio-educational measure. In the discipline "Project of Life", in conversation wheels, the condition of the adolescent was discussed, making him aware of the social amplitude and the conflicts and contradictions resulting from his subjective formation. Our debate contributed to teacher training, pedagogical coordination, and identity training of students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cristina Miyuki Hashizume, Universidade Estadual da Paraíba, UEPB Universidade Metodista de São Paulo, UMESP

Doutora em Psicologia, UMESP/ UEPB

 

Andrea Guerra Pedrosa, Fundação CASA - SP

Pedagoga, Especialista em Educação e Direitos Humanos

References

AFONSO, M. L. M. (Org.) Oficinas em dinâmica de grupo: um método de intervenção psicossocial. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2002.

BONIN, LFR. Educação, consciência e cidadania. SILVEIRA, AF., et al., org. Cidadania e par-ticipação social [online]. Rio de Janeiro: Centro Edelstein de Pesquisas Sociais, 2008. pp. 92-104.

BRASIL. Constituição Federal. 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm Acesso em 13/04/2022.

BRASIL. Lei Federal nº 8.069, de 13 de julho de 1990. Estatuto da Criança e do Adolescente - ECA. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8069.htm Acesso em 13/04/2022.

BRASIL. Lei Federal nº 12.594, de 18 de janeiro de 2012. Sistema Nacional de Atendimento Soci-oeducativo - SINASE. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12594.htm Acesso em 13/04/2022

CERQUEIRA, D.; LIMA, R. S. de; BUENO, S. et al. Atlas da violência 2017. Rio deJaneiro: IPEA-FBSP, 2017.

FEIGEL, Z. Educação de jovens ε adultos ε construção da cidadania. In: ESCOLA POLITÉC

NICA DE SAÚDE JOAQUIM VENÂNCIO., org. Formação de pessoal de nível médio para a saúde: desafios e perspectivas [online]. Rio de Janeiro: Editora FIOCRUZ, 1996. 224 p.

GOMES, Nilma Lino. LABORNE, Ana Amélia de Paula. Pedagogia da Crueldade: Racismo e Extermínio da Juventude Negra. In: Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 34, 2018. Disponí-vel em: https://www.scielo.br/j/edur/a/yyLS3jZvjjzrvqQXQc6Lp9k/abstract/?lang=pt Acesso em: 24/05/2022.

HASHIZUME, C.M. A cartografia como método de investigação e intervenção em realidades da educação e saúde: reflexões sobre pesquisas qualitativas. REVASF, vol. 10, n.21, p. 245-258, Petrolina, maio/junho/julho/agosto, 2020.

NASCIMENTO et al. Psicologia e oficinas de grupo na formação de educadores. Cadernos de Psicologia, Belo Horizonte, v. 6, n. 9, p.24-32, dez, 1999.

WELLER, V. Grupos de discussão na pesquisa com adolescentes e jovens: aportes teórico-metodológicos e análise de uma experiência com o método. Educação e Pesquisa. São Paulo, v.32, n.2, p.241 – 260. Maio/ago. 2006.

Published

2023-06-29

How to Cite

HASHIZUME, Cristina Miyuki; PEDROSA, Andrea Guerra. Teachers and young training in compliance with socio-educational measure: literacy, life project and young protagonism. Cadernos de Pós-graduação, [S. l.], v. 22, n. 1, p. 90–102, 2023. DOI: 10.5585/cpg.v22n1.23023. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/cadernosdepos/article/view/23023. Acesso em: 31 aug. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático: Juventudes e Ação Política