Appropriation of written language

A study on pedagogical intervention in the development of children in early childhood education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/cpg.v22n2.23586

Keywords:

writing; historical and cultural perspective; pedagogical intervention

Abstract

The present work has the phases of a research that aimed to investigate how the development of the acquisition of early childhood education between 03 and 04 years of age. For that, bibliographic research, based on the Cultural Historical Theory, as well as bibliographic field research. As for the form of data collection, the study population consisted of children aged 3 to 4 years, in a Child Education Center in the municipal network of a city in the south of the state of Paraná.  The study's empirical data collection instrument was based on pedagogical interventions, offering reading proposals, together with the respective questions as they were, later for discussion. Was verified that the contribution of pedagogical intervention allied to a theoretical foundation in addition to pragma, is fundamental for the support of pedagogical practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Thais Danielle Camargo, Universidade Estadual do Paraná -UNESPAR

Graduada em Pedagogia

Claudia Maria Petchak Zanlorenzi, Universidade Estadual do Paraná -UNESPAR

Doutora em Educação

 

References

BORDIGNON, Lorita Helena Campanholo. PAIM, Marilane Maria Wolff. O processo de aquisi-ção da escrita pela criança: dialogando com Alexander Romanovich Luria. Educere, 2015. Sítio eletrônico disponível em: https://www.academia.edu/77965852/O_Processo_De_Aquisi%C3%A7%C3%A3o_Da_Escrita_Pela_Crian%C3%A7a_Dialogando_Com_Alexander_Romanovich_Luria Acesso em 25 mar. 2019.

CEREZUELA, Cristina. MORI, Nerli Nonato Ribeiro. A educação escolar e a Teoria Histórico-Cultural. Educere, 2015. Sítio eletrônico disponível em: https://docplayer.com.br/42682112-A-educacao-escolar-e-a-teoria-historico-cultural.html Acesso em 10 jun. 2019.

Camargo, T. D., & Zanlorenzi, C. M. P. (2019). APROPRIAÇÃO DA LINGUAGEM ESCRI-TA: AÇÕES PEDAGÓGICAS PARA ATUAR NA ÁREA DE DESENVOLVIMENTO IMINENTE DE CRIANÇAS DA EDUCAÇÃO INFANTIL. Anais Simpósio De Pesquisa E Seminário De Iniciação Científica, 1(4).

LURIA, Alexander Romanovich. O Desenvolvimento da. Escrita na Criança In. VIGOTSKI, Lev Semenovich. LURIA, Alexander Romanovich. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. 11ª ed. São Paulo: Ícone, 2010.

MENDES, Angelita. Implicações da cultura grafocêntrica na apropriação da escrita e da leitura em dois diferentes contextos. 2009. Tese (Doutorado) Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2009.

MARTINS, Lígia Márcia. MARSIGLIA, Ana Carolina Galvão. As perspectivas construtivistas e histórico crítica sobre ao desenvolvimento da escrita. Campinas, Autores Associados, 2015.

Published

2023-12-26

How to Cite

CAMARGO, Thais Danielle; ZANLORENZI, Claudia Maria Petchak. Appropriation of written language: A study on pedagogical intervention in the development of children in early childhood education. Cadernos de Pós-graduação, [S. l.], v. 22, n. 2, p. 227–240, 2023. DOI: 10.5585/cpg.v22n2.23586. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/cadernosdepos/article/view/23586. Acesso em: 17 jul. 2024.

Most read articles by the same author(s)