Classes integrais at colégio estadual do Paraná
the teaching of the english language
DOI:
https://doi.org/10.5585/cpg.v23n1.24003Keywords:
classes integrais; Colégio Estadual do Paraná; english teachingAbstract
This article, whose content is part of a master’s thesis, exposes the result of documental research on the teaching of English in Classes Integrais – an alternative teaching proposal for secondary education at Colégio Estadual do Paraná, in the 60s. Because it was a historically and politically important time, it is interesting to observe how the teaching of this language was structured. Thus, in this research, we analyzed language teaching in the following aspects: which languages were offered, which content was worked on, and how teaching was performed; highlighting the preference for the English language to the detriment of others. Therefore, this historical analysis has as its source not only the bibliographical research but also the official reports of the teachers who worked at that school.
Downloads
References
BOCCA, S; CORRÊA, R. L. T. Língua inglesa nas Classes Integrais nos anos 1960: um estudo no Colé-gio Estadual do Paraná. In: Cadernos de História da Educação, v.21, p.1-17, e135, 2022. Dispo-nível em: https://doi.org/10.14393/che-v21-2022-135
BRASIL. Lei 4.024, de 20 de dezembro de 1961. Fixa as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Disponível em: http://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1960-1969/lei-4024-20-dezembro-1961-353722-publicacaooriginal-1-pl.html. Acesso em 10 de julho de 2018.
CHAVES JUNIOR, S R. As inovações pedagógicas do Ensino Secundário brasileiro nos anos 1950/1960: apontamentos sobre as classes integrais do Colégio Estadual do Paraná. In: Cadernos de História da Educação, v.15, n.2, p. 520-539, maio-ago. 2016. Disponível em: https://doi.org/10.14393/che-v15n2-2016-4
CHAVES JUNIOR, S R. A inspiração nos trabalhos dos grandes centros de estudos pedagógicos: considerações sobre as classes integrais do Colégio Estadual do Paraná (1960-1967). História da educação, v. 22, p. 81-100, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1590/2236-3459/80457
CHARTIER, Roger. A história cultural: entre práticas e representações. Trad. Maria Manuela Galhar-do. 2.ed. Difel, p.13-28, 2002.
CHERVEL, A. História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. Teoria & Edu-cação, Porto Alegre, v. 2, p. 177-229, 1990. Disponível: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/3986904/mod_folder/content/0/Chervel.pdf
COLÉGIO ESTADUAL DO PARANÁ (CEP). Relatório anual. Classes Integrais. Curitiba. 1961-1966. Acervo do Centro de Memória do Colégio Estadual do Paraná.
DALLABRIDA, N. Circuitos e usos de modelos pedagógicos renovadores no ensino secundário brasileiro na década de 1950. Hist. Educ., Santa Maria, v. 22, n. 55, p. 101-115, ago. 2018. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/2236-3459/80587
PROJETO POLÍTICO PEDAGÓGICO do Colégio Estadual do Paraná. 2017. Disponível em: http://www.cep.pr.gov.br/arquivos/File/2018/Divisao_Educacional/PPP_2017_FINAL_MARCO2018.pdf Acesso em: 20 de julho de 2018.
STRAUBE, E C. Do Licêo de Coritiba ao Colégio Estadual do Paraná 1846-1993. Curitiba, PR: Fundepar.1993.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Cadernos de Pós-graduação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Abstract 111
- PDF (Português (Brasil)) 76