The role of the teacher in literature with early early education children in the school context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/cpg.v22n2.24149

Keywords:

children's literature, reading, pedagogical practice

Abstract

This article addresses the second chapter of my master's thesis, which deals with the teacher's mediation with children's literature for young children in Early Childhood Education. It presents the importance of reading in the first years of life in the family context; the school library as an important source of reading and discoveries; literature as a social function of information and knowledge; reading and counting; the didactic nature of the book; the relationships between text and image and the importance of Afro-Brazilian and African history and culture in the school context. Based on concepts proposed by Abramovich (1995), Parreiras (2012), Fonseca (2012), Lajolo (2006), Munanga (2005), Debus (2017), BNCC (Brazil, 2017), among others, a discussion is elaborated about the relevance of children's literature being worked with young children, based on mediation and teaching practice, referenced by important authors who write on this topic.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Simone Eliane dos Santos Pessanha, Universidade Nove de Julho - UNINOVE

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE)

Maurício Pedro da Silva, Universidade Nove de Julho - UNINOVE

Doutor pela Universidade de São Paulo (USP) e Professor Doutor no Programa de Pós- Graduação em Educação (PPGE)

References

ABRAMOVICH, F. Literatura infantil: gostosuras e bobices. 5. ed. São Paulo: Scipione, 1995.

BETTELHEIM, B. A psicanálise dos contos de fadas. 3. ed. Tradução de Arlene Caetano. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1980.

BIAZETTO, C. As cores na ilustração do livro infantil e juvenil. In: OLIVEIRA, I. de (org.). O que é qualidade em ilustração no livro infantil e juvenil: com a palavra o ilustrador. São Paulo: DCL, 2008. p. 74-91.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular (BNCC): A Educação é a Ba-se. Brasília, DF, 2017. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=79611-anexo-texto-bncc-aprovado-em-15-12-17-pdf&category_slug=dezembro-2017-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 22 fev. 2023.

BRASIL. Presidência da República. Lei nº 10.639, de 09 de janeiro de 2003. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira”, e dá outras providências. Brasília, DF, 2003. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm. Acesso em: 22 fev. 2023.

DEBUS, E. A temática da cultura africana e afro-brasileira na literatura para crianças e jovens. São Pau-lo: Cortez, 2017.

FITTIPALDI, C. O que é uma imagem narrativa? In: OLIVEIRA, I. de (org.). O que é qualidade em ilustração no livro infantil e juvenil: com a palavra o ilustrador. São Paulo: DCL, 2008. p. 92-121.

FONSECA, E. Interações: com olhos de ler, apontamentos sobre a leitura para a prática do pro-fessor da educação infantil. Coordenação de Josca Ailine Baroukh. Organização de Maria Cris-tina Carapeto Lavrador Alves. São Paulo: Blucher, 2012. (Coleção InterAções).

FREIRE, P. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 23. ed. São Paulo: Autores Associados: Cortez, 1989.

GALVÃO, C. de S. L. Existe uma literatura para bebês? 2016. 274 f. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Hori-zonte, 2016.

HAMPEL, L. C. dos S. M. Os bebês, a professora e os livros de literatura: reflexões sobre a mediação da leitura no Berçário. 2016. 147 f. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2016.

LAGO, A. [Depoimento]. In: OLIVEIRA, I. de (org.). O que é qualidade em ilustração no livro infan-til e juvenil: com a palavra o ilustrador. São Paulo: DCL, 2008. p. 172-173.

LAJOLO, M. Do mundo da leitura para a leitura do mundo. 6. ed. São Paulo: Ática, 2006.

LIMA, T. [Depoimento]. In: OLIVEIRA, I. de (org.). O que é qualidade em ilustração no livro infan-til e juvenil: com a palavra o ilustrador. São Paulo: DCL, 2008. p. 198-201.

MUNANGA, K. Superando o Racismo na escola. 2. ed. rev. Brasília, DF: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2005. Disponível em: por-tal.mec.gov.br/secad/arquivos/pdf/racismo_escola.pdf. Acesso em: 20 fev. 2023.

OLIVEIRA, R. de. Breve histórico da ilustração no livro infantil e juvenil. In: OLIVEIRA, I. de (org.). O que é qualidade em ilustração no livro infantil e juvenil: com a palavra o ilustrador. São Paulo: DCL, 2008. p. 12-47.

PARREIRAS, N. Do ventre ao colo, do som a literatura: livros para bebês e crianças. Belo Horizon-te: RHJ, 2012.

PINTO, M. L. A. Interação de bebês com livros literários. 2018. 148 f. Dissertação (Mestrado) – Pro-grama de Pós-Graduação em Educação, Universidade de Caxias do Sul, Caxias do Sul, 2018.

SANTAELLA, L. Leitura de imagens. São Paulo: Melhoramentos, 2012.

TERRA, A. [Depoimento]. In: OLIVEIRA, I. de (org.). O que é qualidade em ilustração no livro infantil e juvenil: com a palavra o ilustrador. São Paulo: DCL, 2008. p. 166-167.

Published

2023-12-26

How to Cite

PESSANHA, Simone Eliane dos Santos; SILVA, Maurício Pedro da. The role of the teacher in literature with early early education children in the school context. Cadernos de Pós-graduação, [S. l.], v. 22, n. 2, p. 185–205, 2023. DOI: 10.5585/cpg.v22n2.24149. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/cadernosdepos/article/view/24149. Acesso em: 17 jul. 2024.