The integral training proposals of the Federal Institute of São Paulo: from the 2007 base document to the 2019 reference curricula

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/cpg.v22n2.24573

Keywords:

comprehensive training, middle-level professional education, base document, reference resumes, Federal Institute of Education of São Paulo

Abstract

Since the 1990s, different proposals for curriculum reform have been proposed and implemented with the aim of preparing young people for the job market, with emphasis on reforms that were guided by the pedagogy of competences. It is in this context of reforms and guidelines that the educational institutions responsible for offering secondary and professional education have sought to organize their curricula, trajectories and courses. Our objective in this text is to present how the Federal Institute of Education of São Paulo (IFSP) elaborates its reference curricula in the midst of this reformist process. From the documents that support the curricular reorganization of the courses, it was decided to analyze the curriculum proposed by the IFSP in a macro way, to illustrate some assumptions contained in the documents, verifying the main characteristics of the educational policy instituted through the reference curricula in education mid-level professional.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Celso do Prado Ferraz de Carvalho, Universidade Nove de Julho – UNINOVE

Doutor em Educação: História, Política e Sociedade

 

Layla Crist Lima, Universidade Nove de Julho – UNINOVE

Mestra em Educação

 

References

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em 20/02/2023.

BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. CÂMARA DE EDUCAÇÃO BÁSICA. Resolução nº 6, de 20 de setembro de 2012. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Profissional Técnica de Nível Médio.

BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. Resolução nº 163/2017, DE 28 DE NOVEMBRO DE Aprova diretrizes para os Cursos Téc-nicos de Nível Médio na forma Integrada ao Ensino Médio do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo.

BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CI-ÊNCIA E TECNOLOGIA DE SÃO PAULO. Resolução n° 62, de 7 de agosto de 2018. Mo-difica a resolução n° 859/2013 e aprova a Organização Didática da Educação Básica do IFSP. São Paulo, SP, 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Resolução CNE/CEB nº 6, de 20 de setembro de 2012 . Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Profissional Técnica de Nível Mé-dio, com fundamento no Parecer CNE/CEB nº 11/2012. Disponível em: https://www.gov.br/mec/pt-br/media/seb-1/pdf/leis/resolucoes_cne/rceb006_12.pdf. Aces-so em 12/03/2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Profissional e Tecnológica. Educa-ção Profissional Técnica de Nível Médio integrada ao Ensino Médio. Documento Base, 2007.

BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO/INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CI-ÊNCIA E TECNOLOGIA DE SÃO PAULO. Normas e Legislação / Manuais e Orientações. Currícu-los de Referência. Disponível em: https://www.ifsp.edu.br/component/content/article/42-assuntos/ensino/157-normas-e-legisla-cao#:~:text=A%20Instru%C3%A7%C3%A3o%20Normativa%20N%C2%BA%20002,todos%20os%20curso%20do%20IFSP. Acesso em 20/01/ 2023.

BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Subchefia para Assuntos Jurídicos. Lei nº 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/l13415.htm. Acesso em 31/03/2023.

DALCIM, Maria Glaucy Fequetia. O Currículo integrado e o trabalho docente: um estudo sobre documentos orientadores do Instituto Federal de São Paulo. (Tese de doutorado). Faculdade de Ciências e Letras (FCLAR) - Araraquara UNESP. 2021.

HEREEN, Marcelo Velloso. A Construção Político e Normativa do IFSP: A Garantia do Direi-to Constitucional à Educação Básica e o Conflito com a Reforma do Ensino Médio de 2017. (Tese de doutorado). Faculdade de Ciências e Letras (FCLAR) - Araraquara - UNESP, 2019.

Published

2023-12-26

How to Cite

CARVALHO, Celso do Prado Ferraz de; LIMA, Layla Crist. The integral training proposals of the Federal Institute of São Paulo: from the 2007 base document to the 2019 reference curricula. Cadernos de Pós-graduação, [S. l.], v. 22, n. 2, p. 171–184, 2023. DOI: 10.5585/cpg.v22n2.24573. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/cadernosdepos/article/view/24573. Acesso em: 17 jul. 2024.

Most read articles by the same author(s)