World Bank and neoliberal education: analysis of the “Educação: Um tesouro a descobrir” (Brazil, 2010)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/cpg.v23n2.26583

Keywords:

World Bank, neoliberalism, education, Unesco

Abstract

From the analysis of the report Education: A treasure to be discovered (Delors, 1990), this article reflect whereby the World Bank influences the implementation and regulation of education statecrafts in Brazil. The record produced by Jacques Delords and others intellectuals affirms the sociometabolic logic of capital, and consequently, this document symbolizes the central conceptions of the XXI century by laying the theoretical foundations that would be the foundation of model of education supported by international companies. So, the education is seen as part of a global agenda and is perceived by its functionality in forging a generation of workers adjusted to the context of productive restructuring. The proposed reflections are directed at the critique model neoliberal, reproductive, unequal and alienate school.

CROSSMARK_Color_horizontal.svg

 

Downloads

Author Biography

Lavínia de Sousa Almeida Mendes, Federal University of Goiás

Mestranda em Ensino-Aprendizagem em Geografia

References

ALTMANN, Helena. Influências do Banco Mundial no projeto educacional brasileiro. Educação e Pesquisa. São Paulo, v. 28, n.1, 2002. Pp. 77-89

BIANCHETTI, Roberto G. O modelo neoliberal. Modelo neoliberal e políticas educacionais. Campi-nas: Autores Associados, 1997. Pp. 70-118

CZERNISZ, Eliane C. da S.; PERRUDE, Marleide R. da S.; SILVA, Ana Lucia F. da. Orienta-ções da UNESCO para a educação brasileira: educar para o consenso? Disponível em http://www.estudosdotrabalho.org/texto/gt1/orientacoes_da_unesco.pdf. Acesso em: 15/09/2017

DELORS, Jacques (Presidente). Um tesouro a descobrir: Relatório para a Unesco da Comissão Internacional sobre Educação para o século XIX. Tradução: Guilherme João de Freitas Teixei-ra. Brasília, Julho de 2010

GADOTTI, Moacir. A questão da educação formal/não-formal. Institut International Des Droits De L’enfant (IDE). Sion (Suisse), 2005. Pp. 1-11

GOHN, Maria da Glória. Parte 1: Redes de mobilizações no Brasil contemporâneo – A conjun-tura e as categorias que se destacam / Parte 2: Mapeando a cena: movimentos sociais e associa-ções civis. Movimentos Sociais e Redes de Mobilizações Civis no Brasil Contemporâneo. 6ª ed. Petrópolis – RJ: Vozes, 2013. Pp. 15-74

JIMENEZ, S. V. e MENDES SEGUNDO. M. D. Erradicar a pobreza e reproduzir o capital: Notas críticas sobre as diretrizes para a educação do novo milênio. Cadernos de Educação. Pelo-tas, FAE/PPGE/UFPEL, n.28, p. 119 – 137, Jan/Jun. 2007

KUENZER, Acacia Zeneida. A educação profissional nos anos 2000: a dimensão subordinada das políticas de inclusão. Educ. Soc., Campinas, vol. 27, n. 96, 2006. Pp. 887-910

LEHER, R. Da Ideologia do Desenvolvimento à Ideologia da Globalização: a educação como estratégia do Banco Mundial para o “alívio” da pobreza. 1998. 267f. Tese (doutorado). USP. São Paulo, SP.

LIBÂNEO, José Carlos. O dualismo perverso da escola pública brasileira: escola do conheci-mento para os ricos, escola do acolhimento social para os pobres. Educação e Pesquisa. São Paulo, v. 38, n. 1, pp. 13-28, 2012

Relatório Jaques Delords – Cortez Editora. Brasília-DF. Impresso no Brasil. Janeiro de 1998 - http://www.dominiopublico.gov.br/. Acesso em 15/09/2017

SILVA, Camila C. A concepção do Banco Mundial sobre desenvolvimento e educação. In.: HADDAD, Sérgio (Org.). Banco Mundial, OMC e FMI: o impacto nas políticas educacionais. São Paulo: Cortez, 2008. Pp. 17-28

SILVA, Lenildes R. da. Globalização e mundialização dos discursos educacionais para a tole-rância. O discurso moderno sobre tolerância, diversidade e educação: os documentos da UNESCO e a crítica de Marcuse. 2011. 176 f. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Estadual de Campinas – Faculdade de educação. Pp. 95-118

SILVA, Lenildes R. da. Unesco: os quatro pilares da “educação pós-moderna”. Inter-Ação: Rev. Fac. Educ. UFG, 33 (2), 359-378, jul/dez 2008

SILVA, Maria Abádia da. Política Educacional do Banco Mundial entre 1970 e 1996. Intervenção e consentimento: A política educacional do Banco Mundial. FAPESP: Editora Autores Associa-dos, 2002. Pp. 49-113

Published

2024-12-23

How to Cite

MENDES, Lavínia de Sousa Almeida. World Bank and neoliberal education: analysis of the “Educação: Um tesouro a descobrir” (Brazil, 2010). Cadernos de Pós-graduação, [S. l.], v. 23, n. 2, p. 165–176, 2024. DOI: 10.5585/cpg.v23n2.26583. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/cadernosdepos/article/view/26583. Acesso em: 18 may. 2025.
Views
  • Abstract 226
  • PDF (Português (Brasil)) 79