Temporary hiring of teachers in basic education under the influence of neoliberalism
DOI:
https://doi.org/10.5585/2025.27642Keywords:
capitalismo neoliberal, Precarização, trabalho docente, contratação temporáriaAbstract
The article examines the historical relationship between work and education, highlighting how industrial capitalism and, later, neoliberalism, transformed these spheres into mechanisms of subsistence and control. Originally sources of critical development, work and education have been reduced into commodities, especially affecting the education sector. The analysis focuses on the precariousness of temporary contracts for teachers in Basic Education, revealing how neoliberal flexibilization has worsened inequalities, generating uncertain working conditions, the absence of a career plan and low incomes. The study emphasizes that teacher turnover harms pedagogical continuity and student learning, also affecting teachers' subjectivity. To face this reality, the article defends a review of public policies, proposing solid investments in education to promote the comprehensive training of teachers and guarantee quality and emancipatory education, capable of reinforcing the devaluation and alienation resulting from neoliberal logic.
Downloads
References
BERNARDES, A. T. A precarização do trabalho docente na rede pública estadual paulista: possibilidades de uma análise territorial. 2019. 123 p. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Geografia Humana), Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo (USP), São Paulo. Disponível em: https://teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8136/tde-23072019-154906/pt-br.php.
FERREIRA, G. R. Educação: Políticas, Estrutura e Organização. Belo Horizonte: Atena Editora, 2019.
MARX, K. O Capital: crítica da economia política – Livro I – O Processo de Produção do Capital. Tradução: Rubens Enderle. São Paulo: Boitempo, 2013. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/2547757/mod_resource/content/1/MARX%2C%20Karl.%20O%20Capital.%20vol%20I.%20Boitempo..pdf.
MAZZINI, M. C. C. A PRECARIZAÇÃO DO TRABALHO DAS PROFESSORAS
DA REDE MUNICIPAL DE EDUCAÇÃO DE MARÍLIA/SP. 2017. 144 p. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Educação), Faculdade de Filosofia e Ciências, da Universidade Estadual Paulista (UNESP), Marília. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/150464.
OLIVEIRA, J. H. F. Professoras e professores temporários: a precarização do trabalho docente. In: 39ª Reunião Nacional ANPEd. Niterói: Universidade Federal Fluminense, 2019. Disponível em: http://39.reuniao.anped.org.br/wp-content/uploads/sites/3/trabalhos/5291-TEXTO_PROPOSTA_COMPLETO.pdf.
SAVIANI, D. Trabalho e educação: fundamentos ontológicos e históricos. Revista Brasileira de Educação, vol. 12, n. 34, p. 152-180, 2007. ISSN 1806-9649.
VERÍSSIMO, P. M. D. A FLEXIBILIZAÇÃO DAS FORMAS DE CONTRATO DOCENTE NA EDUCAÇÃO BÁSICA DA REDE PÚBLICA DA BAHIA. 2020. 106 p. Dissertação (Programa de Pós-graduação em Políticas Sociais e Cidadania), Universidade Católica do Salvador, Salvador. Disponível em: http://ri.ucsal.br:8080/jspui/handle/prefix/4405
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Anderson Claytom Ferreira Brettas, Michele Fuzatto de Oliveira Terra

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Abstract 80
- PDF (Português (Brasil)) 45