The continued teaching training for ethnic-racial relations in Rio de Janeiro: the experience of the PENESB / UFF course

Authors

  • Vitor Leandro de Souza Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro
  • Tiago Dionísio da Silva Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro
  • Tatiane Pacheco de Mattos Municipal de Mesquita e Estadual do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.5585/cpg.v17n2.8456

Keywords:

Continuing Education. Ethnic-Racial Relations. PENESB/UFF

Abstract

After 15 years of the approval of Law number 10.639 / 2003, on the compulsory teaching of Afro-Brazilian Culture and History, we realized that are a large number of obstacles to the total implementation of that program, among them, the teaching training. In this article, we reflect about the legal frameworks for continuing education, which later developed into the Education of Ethnic-Racial Relations and, finally, the theoretical-methodological experi-ences of the specialization course in Education and Racial Relations of PENESB / UFF. This experience is original and differentiated in comparison to other courses in the Rio de Janeiro state, because besides having as a central objective the intervention and transfor-mation of reality of the classroom, also takes into consideration the factors that prevent the Basic Education teachers to invest in their studies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vitor Leandro de Souza, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro

Doutorando em História Social da Cultura pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Professor do Colégio Stella Maris. Rio de Janeiro – RJ – Brasil

Tiago Dionísio da Silva, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro

Mestre em Educação pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro. Formador da área de Ciências Humanas da Secretaria Estadual de Educação do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro – RJ – Brasil

Tatiane Pacheco de Mattos, Municipal de Mesquita e Estadual do Rio de Janeiro

Mestre em Educação pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro. Professora das Redes Municipal de Mesquita e Estadual do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro – RJ – Brasil

Published

2018-12-19

How to Cite

DE SOUZA, Vitor Leandro; DA SILVA, Tiago Dionísio; DE MATTOS, Tatiane Pacheco. The continued teaching training for ethnic-racial relations in Rio de Janeiro: the experience of the PENESB / UFF course. Cadernos de Pós-graduação, [S. l.], v. 17, n. 2, p. 75–97, 2018. DOI: 10.5585/cpg.v17n2.8456. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/cadernosdepos/article/view/8456. Acesso em: 11 dec. 2024.

Issue

Section

Educação Quilombola e das Relações Étnico-Raciais, História da África e Cultura Afro-Brasileira e sua presença na BNCC