DISCUSSION ABOUT VIOLENCE AND RACISM FROM A PROPOSAL OF LIBERATING EDUCATION WITH CHILDREN AND ADOLESCENTS IN SCHOOL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/cpg.v18n1.8843

Keywords:

Violence, Schools, Decoloniality, Colonialities

Abstract

The article presents the results of a research carried out by students belonging to or subject to "Hashtag fora Bullying". This is the goal of a pedagogical intervention with participating students of the Mais Educação Program of a State School located in the Metropolitan Re-gion of the Grande Florianópolis / SC. From the analysis of two questionnaires applied with 215 crianças / adolescents, we materialize the dice found in graphics that traçam that corpos são afetados fenômeno Bullying within the school. Refletimos, embasados us em studies decoloniais, supressão do conceito de violência from importação do termo "Bul-lying" for a school. As results we find high index of crianças, mainly black meninas, vítimas of violências inside da escola; or phenomenon "Bullying" appears as a conceitual import that hides the motivations of violent aoes. For fim, trouxemos for compor as discussões: SANTOS (2010), PASSOS (2014), CRENSHAW (2002), SCHUCMAN (2012), CANDAU (2007), FREIRE (2013; 1983), RAMOS (1957) and QUIJANO (2010).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Pamela Cristina Santos, Universidade Federal de Santa Catarina

Pedagoga. Mestranda Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade Federal de Santa Catarina

References

CANDAU, Vera Maria. “Construir ecossistemas educativos – reinventar a escola”. 5. Ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2007.

CRENSHAW, Kimbelé. Documento para o encontro de especialistas em aspectos da discri-minação racial relativos ao gênero. Estudos Feministas 1711/2002.

IBGE. Censo Demográfico, 2010. Disponível em www.ibge.gov.br

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 4 ed. Rio de Janeiro, Paz & Terra, 2006.

____________. A Pedagogia do Oprimido.14ª ed. Rio de Janeiro, Paz & Terra, 1983.

LONGO, Monique Marques. “Professora, Fala Alguma Coisa Boa Da Educação Pra Gente, Por Favor”: O Impacto Da Violência Escolar No Cotidiano E Na Formação Docen-te.37ª Reunião Nacional da ANPEd – 04 a 08 de outubro de 2015, UFSC – Floria-nópolis.

LUCINDA, Maria da Consolação, NASCIMENTO, Maria dasGraças; CANDAU, Vera Maria. Escola e violência.. Rio de Janeiro: DP&A, 2001.

PAULA E SILVA, Joyce Mary Adam de e SALLES, Leila Maria Ferreira. A Violên-cia no Âmbito Escolar: Considerações Sobre Violência da e na Escola. 2008. 31ª Reunião Anual da Anped.

PASSOS, Joana Célia dos. As Relações Étnico-raciais Nas Licenciaturas: O Que Dizem Os Currículos Anunciados. Poiésis, Tubarão. V.8, n.13, p. 172 - 188, Jan/Jun, 2014.

PEREIRA, Ana Carolina Reis.Violência, Cidadania e Formação de Professores em Direitos Humanos: Uma Articulação Possível?. 37ª Reunião Nacional da ANPEd – 04 a 08 de outubro de 2015, UFSC – Florianópolis.

RAMOS, Alberto Guerreiro. A introdução Crítica à Sociologia Brasileira. Rio de Janeiro. Andes, 1957.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Para Além do Pensamento Abissal: Das Linhas Globais a uma ecologia dos Saberes. In : SANTOS, Boaventura de Sousa; MENESES, Maria Paula (Ors). Epistemologias do Sul. São Paulo. Cortez. 2010, p. 23-72.

SCHUCMAN, Lia Vainer. Entre o “encardido” o “branco” e o “branquíssimo”: raça, hierar-quia e poder na construção da branquitude paulistana. Tese (Doutorado - Programa de Pós Graduação em Psicologia. Área de Construção: Psicologia Social). Instituto de Psico-logia da Universidade de São Paulo. São Paulo, 2012.

SILVA, Marilda da. SCARLATTO, Elaine Cristina. Violência Em Meio Escolar No Bra-sil: Uma Alternativa Formativa Para Professores E Futuros Professores. Rev. Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, SP, Brasil.148

QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do Poder e Classificação Social. In: SANTOS, B. de S.; MENESES, M. P. (Orgs). Epistemologias do Sul. São Paulo. Cortez. 2010. (P. 73-118).

SOUSA, Ana Maria B. Violências, diferença e alteridade: a gestão do cuidado às crianças. Congresso Internacional Multicultural, Núcleo MOVER, 2003.

Published

2019-06-24

How to Cite

SANTOS, Pamela Cristina. DISCUSSION ABOUT VIOLENCE AND RACISM FROM A PROPOSAL OF LIBERATING EDUCATION WITH CHILDREN AND ADOLESCENTS IN SCHOOL. Cadernos de Pós-graduação, [S. l.], v. 18, n. 1, p. 148–163, 2019. DOI: 10.5585/cpg.v18n1.8843. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/cadernosdepos/article/view/8843. Acesso em: 8 sep. 2024.