High school reform in Brazil: capital, labor and neoliberalism in theses and dissertations (2017-2023)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/2025.28544

Keywords:

secondary education reform, neoliberalism, educational dualism, privatization of education, technical and professional training

Abstract

The article is part of the research project “The implementation of the technical and professional training itinerary in regular high school education under Law 13.415/2017 in the states of São Paulo and Piauí,” funded by CNPq, under process number: 420124/2022-5. It involves an analysis of theses and dissertations produced between 2017 and 2023, conducted using the Capes journal database. Based on the research topic, we selected 17 (seventeen) dissertations and 08 (eight) theses for in-depth reading. For the analysis, we adopted content analysis techniques and category construction (Bardin, 1977). The theses and dissertations were organized into five categories: High School Reform and the reproduction of dualism in education; The counter-reform of High School and the BNCC from the perspective of Historical-Dialectical Materialism; The influence of the business sector on the High School reform in Brazil; Neoliberal appropriations of theories on the unified school and integral education; High School Reform from the perspective of Critical Theory.

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Gisiley Paulim Zucco Piolli, Universidade Estadual de Campinas, UNICAMP, Brasil

Doutora, junto ao programa de pós-graduação em Educação no Grupo de Pesquisa HISTEDBR - " História, Sociedade e Educação do Brasil" da Faculdade de Educação na Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP, desde 2016. Mestrado, junto ao Grupo de Estudos e Pesquisas em Políticas Públicas e Educação (GPPE), do Departamento de Ciências Sociais e Educação da UNICAMP, em 2006. Com graduação em Ciências Sociais pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1994). No segundo semestre de 2000, conclusão de curso de especialização, na Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, sobre "Reforma do Estado e Educação". Durante o doutorado estagiou através do Programa Estágio Docente (PED) da Unicamp, nos semestres de Ago/2012 a Dez/2012 e Ago/2013 a dez/2013. De 03/09/2007 a 14/12/2007 lecionou como substituta no Curso de Filosofia da Educação do Ensino Superior, junto a H.C. Organização Educacional, em Vinhedo/SP. De julho de 2019 a Dez de 2019 como substituta, lecionou aulas no curso de licenciatura em Geografia e nas turmas do Ensino Médio, junto ao Instituto Federal de Poços de Caldas/MG. Atualmente, participa do Grupo de Estudos do Trabalho, Saúde e Subjetividade (NETSS) , do Grupo de Pesquisa História das Políticas Educacionais e do Grupo de Pesquisa "História, Sociedade e Educação no Brasil" (HISTEDBR).

Mara Regina Martins Jacomelli, Universidade Estadual de Campinas, UNICAMP, Brasil

Doutorado em Educação na área de Concentração: Filosofia e História da Educação, pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) participa do grupo de estudos;História, Sociedade e Educação no Brasil; (HISTEDBR).Mestre em Educação na área de concentração: História e Historiografia da Educação,pela Universidade Federal do Paraná (UFPR).Especialista em Organização do Trabalho Pedagógico e Ciência Política pela (UFPR) ;graduada em pedagogia pela mesma instituição.Professora de História da Educação do Centro Universitário Internacional Uninter ,com experiência na área de Educação, com ênfase em História da Educação. Atuando nos seguintes temas: história das instituições escolares, história do ensino profissional, reflexões sobre a pesquisa e prática pedagógica. Atualmente coordena o setor de Pesquisa e publicações acadêmicas e o Comitê de Ética da Uninter , também é coordenadora Institucional do Programa de Iniciação a docência da UNINTER - na graduação atua com os fundamentos da educação : História da Educação Metodologia da pesquisa científica , Políticas Educacionais.Pertence as seguintes associações acadêmicas : Sociedade Brasileira de História da Educação - SBHE ,Associação Nacional de História - ANPUH, Associação Nacional de Pós-Graduação em Educação - ANPED, Sociedade Brasileira para o Progresso da Ciência - SBPC

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Published

2025-06-30

How to Cite

PIOLLI, Gisiley Paulim Zucco; JACOMELLI, Mara Regina Martins. High school reform in Brazil: capital, labor and neoliberalism in theses and dissertations (2017-2023). Cadernos de Pós-graduação, [S. l.], v. 24, n. 1, p. 146–163, 2025. DOI: 10.5585/2025.28544. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/cadernosdepos/article/view/28544. Acesso em: 22 aug. 2025.
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