The power of freirean pedagogy in the context of authoritarianism in brazilian education
DOI:
https://doi.org/10.5585/eccos.n58.15685Keywords:
authoritarianism, dialogicity, brazilian education, freirean pedagogyAbstract
This article aims to reflect on the power of Freirean education in face of the authoritarian conservative impetus of contemporary Brazil, exposing the rise of the reactionary movement underway in Brazil. To this end, it points out how the history of Brazil is marked by the authoritarianism, in which the death of thousands of native peoples took place; the process of slavery, which humiliated and vilipended hundreds of other people; the dictatorships and the deep social inequality embedded in the country. Methodologically, there is an exploratory study that provides a reflection on the legacy of the work of Paulo Freire in front of the statement of plural and democratic values, necessary to realize a dialogic and problematizing education. It also presents authoritarian elements that are already placed in the Brazilian educational context under the shadowy spectrum of totalitarian danger. In this sense, this study was anchored in the light of Arendtian thought about the totalitarian system, referring to a time of freedom limitations, rigorous political persecution, and social injustice. However, it is by indignation that the world is moved, without losing hope of being able to enjoy it in the beauty that the pedagogical construction, politically assumed, leads to freedom. Thus, when the roots of education are stuck in the horizon of equity, lovingness to people, and full citizenship, education becomes humanizing. With this, the liberating education, under the egis of the thought of Paulo Freire, can anchor itself, no doubt, on ethical principles to achieve the highest degrees of the human development scale.
Downloads
References
ABRUCIO, Fernando. Contra escola sem sentido. In: AÇÃO Educativa Assessoria, Pesquisa e Informação (org.). A ideologia do movimento Escola sem Partido: 20 autores desmontam o discurso. São Paulo: Ação Educativa, 2016. p. 59-64.
ANSART, Pierre. Hannah Arendt: a obscuridade dos ódios públicos. In: DUARTE, André; LOPREATO, Cristina; MAGALHÃES, Marion Brepohl de (orgs.). A banalização da violência: a atualidade do pensamento de Hannah Arendt. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2004. p. 17-33.
ARAÚJO, Maria do Socorro Sousa de; CARVALHO, Alba Maria Pinho de. Autoritarismo no Brasil do presente: bolsonarismo nos circuitos do ultraliberalismo, militarismo e reacionarismo. Katálysis, Florianópolis, v. 24, n. 1, p. 146-156, jan./abr. 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1982-0259.2021.e75280 Acesso em: 20 abr. 2021.
ARENDT, Hannah. O sistema totalitário. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1978. (Universidade Moderna; 60).
ARENDT, Hannah. Entre o passado e o futuro. 3. ed. São Paulo: Perspectiva, 1992.
ASSY, Bethania. Ética, responsabilidade e juízo em Hannah Arendt. São Paulo: Perspectiva; Instituto Norberto Bobbio, 2015. (Estudos; 334).
ÁVILA, Humberto. Constituição, liberdade e interpretação. São Paulo: Malheiros, 2019.
BIGNOTTO, Newton. O Totalitarismo hoje? In: AGUIAR, Odílio Alves [et. al.] (orgs.). Origens do Totalitarismo: 50 anos depois. Rio de Janeiro: Relume Dumará; Fortaleza: Secretaria da Cultura e Desporto, 2001. p. 37-46. (Outros Diálogos; 7).
BUELLA, Laura. ¿Qué significa pensar políticamente? In: BIRULÉS, Fina (comp.). Hannah Arendt: el orgullo de pensar. Barcelona: Editorial Gedisa, 2006. p. 177-234.
CARA, Daniel. O Programa “Escola sem Partido” quer uma escola sem educação. In: AÇÃO Educativa Assessoria, Pesquisa e Informação (org.). A ideologia do movimento Escola sem Partido: 20 autores desmontam o discurso. São Paulo: Ação Educativa, 2016. p. 43-48.
CÁSSIO, Fernando (org.). Educação contra a barbárie: por escolas democráticas e pela liberdade de ensinar. São Paulo: Boitempo, 2019. (Tinta Vermelha).
CATANI, Carolina. Educação e empreendorismo da barbárie. In: CÁSSIO, Fernando (org.). Educação contra a barbárie: por escolas democráticas e pela liberdade de ensinar. São Paulo: Boitempo, 2019. p. 33-39. (Tinta Vermelha).
CHAUI, Marilena. Cultura Popular e Autoritarismo – Uma sociedade autoritária. In: CHAUI, Marilena. Manifestações ideológicas do autoritarismo brasileiro. Belo Horizonte: Autêntica; São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2014.
CASTELLS, Manuel. “Brasil já não é democracia”, diz o sociólogo Manuel Castells. [Entrevista concedida à Helena Celestino]. Valor Econômico, São Paulo, 1º maio 2021. Eu & Notícia. Disponível em: https://valor.globo.com/eu-e/noticia/2021/05/01/brasil-ja-nao-e-democracia-diz-o-sociologo-manuelcastells.ghtml. Acesso em: 1º maio 2021.
CORREIA, Adriano. O significado político da natalidade: Arendt e Agostinho. In: CORREIA, Adriano; NASCIMENTO, Mariangela (orgs.). Hannah Arendt: entre o passado e o futuro. Juiz de Fora, MG: Ed. UFJF, 2008. p. 15-34.
CORTINA, Adela. Aporofobia, el rechazo al pobre: un desafío para la democracia. Barcelona: Paidós, 2017. (Paidós Estado y Sociedad).
CUSTÓDIO, Tulio. Ninguém viu, ninguém vê: comentários sobre o estado da violência na atual democracia (de poucos). In: PINHEIRO-MACHADO, Rosana; FREIXO, Adriano de (orgs.). Brasil em transe: Bolsonarismo, Nova Direita e Desdemocratização. Rio de Janeiro: Oficina Raquel, 2019. p. 120-143. (Pensar Político).
DIAS, Antonio Francisco Lopes. A democracia como vítima do golpe tragicômico de 2016 no Brasil. Argumentos, Fortaleza, ano 10, n. 19, jan./jun. 2018.
EMCKE, Carolin. Contra o ódio. [S.l.]: Âyiné, 2020. (Biblioteca).
FERNANDES, Florestan. A Revolução Burguesa no Brasil. Rio de Janeiro: Zahar, 1975.
FREIRE, Paulo. Educação como Prática de Liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 28. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2003a.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 37. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2003b.
GADOTTI, Moacir. A escola cidadã frente ao “Escola Sem Partido”. In: AÇÃO Educativa Assessoria, Pesquisa e Informação (org.). A ideologia do movimento Escola sem Partido: 20 autores desmontam o discurso. São Paulo: Ação Educativa, 2016. p. 149-160.
KORYBKO, Andrew. Guerras híbridas: das revoluções aos golpes. São Paulo: Expressão Popular, 2018.
LEVITSKY, Steven; ZIBLATT, Daniel. Como as democracias morrem. Rio de Janeiro: Zahar, 2018.
MOUNK, Yascha. O povo contra a democracia: por que nossa liberdade corre perigo e como salvá-la. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
SCHWARCZ, Lilia Moritz. Sobre o autoritarismo brasileiro. 3. reimp. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
SILVA, Ederson Duda. As bases da nova direita: estudo de caso do Movimento Brasil Livre na cidade de São Paulo. Conversas & Controvérsias, Porto Alegre, v. 5, n. 1, p. 75-95, jan.-jun. 2018.
SOUKI, Nádia. Hannah Arendt e banalidade do mal. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2006. (Humanitas).
SOUZA, Jessé. A elite do atraso: da escravidão à Lava Jato. São Paulo: Leya, 2017.
VALLÉE, Catherine. Hannah Arendt: Sócrates e a questão do totalitarismo. Lisboa: Instituto Piaget, 2003. (Pensamento e Filosofia; 97).
XIMENES, Salomão. O que o direito à educação tem a dizer sobre “escola sem partido”? In: AÇÃO Educativa Assessoria, Pesquisa e Informação (org.). A ideologia do movimento Escola sem Partido: 20 autores desmontam o discurso. São Paulo: Ação Educativa, 2016. p. 49-58.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 EccoS - Revista Científica

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
10.36704/sciaseducomtec.v6i1.7823
- Abstract 649
- PDF (Português (Brasil)) 431