Teaching proposals for early childhood education: the triad play, creativity and language
DOI:
https://doi.org/10.5585/eccos.n65.22350Keywords:
just kidding, creativity, language, Historical-Cultural Theory, Childhood Education.Abstract
The present text is the result of a master’s degree in education research at the University of Uberaba (Uniube) linked to the line of research Professional Development, Teaching Work and Teaching-Learning Process. We seek through research to defend a space for Early Childhood Education with didactic proposals that consider play, creativity, and language. When delving into the theme, we understand that it is necessary to break with the duality of becoming and assistentialism, recognizing the child as a "subject of rights", considering the child's conditions and the particularities of the psyche. In this way, the present text aims to highlight the importance of play, of language and of creativity in the context of Early Childhood Education, with a theoretical contribution from the Historical-Cultural perspective. The bibliographic and documental research sought to organize charts, tables, summaries, personal notes through reading records and thus establish relationships between the triad: language, play, creativity and contribute with didactic proposals for Early Childhood Education considering the current legislation. We conclude that the principles of the Historical-Cultural Theory contribute to an intentional practice that values childhood in its different languages, recognizing an interventionist action and respect for singularities.
Downloads
References
BOZHOVICH, Lídia Ilinitchna. La personalidad y su formación en la edad infantil. Ciudad de la Habana - Cuba: Pueblo y Educación, 1987.
BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: [Ministério da Educação e do Desporto], 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm. Acesso em: 14 jun. 2020.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução no. 5 de 17 de dezembro de 2009. Fixa as Diretrizes Curriculares Nacionais (DCNs) para a Educação Infantil. Brasília, DF: Diário Oficial da União, 18 dez. 2009. Disponível em: http://www.seduc.ro.gov.br/portal/legislacao/RESCNE005_2009.pdf. Acesso em: 06 fev. 2021.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a base. Brasília: MEC/CONSED/UNDIME, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 06 fev. 2021.
DAVIDOV, V. Problemas del desarrollo psiquico de los niños. In: DAVIDOV, V. La enseñanza escolar e el desarrollo psíquico: Investigación psicológica, teórica y
experimental. Moscou: Editorial Progresso, 1988.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 11. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra. 1996.
LEONTIEV, A. O desenvolvimento do psiquismo. Lisboa: Livros Horizonte, 1978.
MARTINS, Débora Borges. Propostas didáticas para a educação infantil: A tríade
brincadeira, criatividade e linguagem. 2021. 166f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade de Uberaba, Uberaba-MG. 2021. Disponível em: https://dspace.uniube.br/bitstream/123456789/2266/1/D%C3%89BORA%20BORGES%20MARTINS.pdf. Acesso em: dez. 2021.
VYGOTSKY, L. S. Pensamento e linguagem. São Paulo: Ed. Martins Fontes, 1987.
VIGOTSKI, L. S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 4. ed. São Paulo: Ed. Martins Fontes, 1991.
VYGOTSKI, L. S. Obras escogidas II. Madrid: Centro de Publicaciones del M.E.C. y Visor Distribuciones, 1993.
VIGOTSKI, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Ed. Martins Fontes, 2001.
VIGOTSKI, L. S. Psicologia pedagógica. São Paulo: Ed. Martins Fontes, 2003.
VIGOTSKI, L. S. A brincadeira e o seu papel no desenvolvimento psíquico da criança. Revista Virtual de Gestão de Iniciativas Sociais, p.23-36, jun. 2008. Disponível em: https://atividart.files.wordpress.com/2016/05/a-brincadeira-e-seu-papel-no-desenvolvimento-psiquico-da-crianc3a7a.pdf. Acesso em: fev.2021.
VYGOTSKI, L. S. A imaginação e a arte na infância. Madrid: Akal, 2009.
VYGOTSKY, L. S. Imaginação e criatividade na infância. Ensaio de Psicologia. Tradução de João Pedro Fróis. Lisboa, Portugal: Dinalivro, 2012. Coleção Razões de Sobra no. 3.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Dos autores

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Abstract 886
- PDF (Português (Brasil)) 576