Teaching proposals for early childhood education: the triad play, creativity and language

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n65.22350

Keywords:

just kidding, creativity, language, Historical-Cultural Theory, Childhood Education.

Abstract

The present text is the result of a master’s degree in education research at the University of Uberaba (Uniube) linked to the line of research Professional Development, Teaching Work and Teaching-Learning Process. We seek through research to defend a space for Early Childhood Education with didactic proposals that consider play, creativity, and language. When delving into the theme, we understand that it is necessary to break with the duality of becoming and assistentialism, recognizing the child as a "subject of rights", considering the child's conditions and the particularities of the psyche. In this way, the present text aims to highlight the importance of play, of language and of creativity in the context of Early Childhood Education, with a theoretical contribution from the Historical-Cultural perspective. The bibliographic and documental research sought to organize charts, tables, summaries, personal notes through reading records and thus establish relationships between the triad: language, play, creativity and contribute with didactic proposals for Early Childhood Education considering the current legislation. We conclude that the principles of the Historical-Cultural Theory contribute to an intentional practice that values childhood in its different languages, recognizing an interventionist action and respect for singularities.

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Author Biographies

Débora Borges Martins, Universidade de Uberaba (UNIUBE)

Mestranda em Educação da Universidade de Uberaba. Diretora de Escola na Prefeitura Municipal de Igarapava/SP.

Adriana Rodrigues, Universidade de Uberaba (Uniube).

Mestre e Doutora em Educação pela Universidade Federal de Uberlândia - UFU. Especialista em Formação de Professores em EaD pela Universidade Federal do Paraná e Especialista em Gerenciamento de Redes de Computadores pela Universidade de Uberaba - Uniube. Licenciada em Pedagogia pela Universidade Federal de São Carlos - Ufscar. Graduada em Tecnologia em Processamento de Dados pela Universidade de Uberaba, Licenciada em Ciências Físicas e Biológicas e Licenciada em Matemática. Atualmente é professora do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade de Uberaba (UNIUBE). É pesquisadora do GEPIDE - Grupo de Estudos e Pesquisas em Instrução, Desenvolvimento e Educação. É membro da REED/ Rede (Internacional) de Estudos sobre Educação. Pesquisa e escreve sobre os processos de ensino-aprendizagem e desenvolvimento, Didática, Formação e desenvolvimento profissional de professores em todos os segmentos educacionais.

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Published

2023-05-15

How to Cite

BORGES MARTINS, Débora; RODRIGUES, Adriana. Teaching proposals for early childhood education: the triad play, creativity and language. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 65, p. e22350, 2023. DOI: 10.5585/eccos.n65.22350. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/22350. Acesso em: 19 jun. 2025.
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