Supervised internship: developments for public students in special education
DOI:
https://doi.org/10.5585/eccos.n64.22352Keywords:
special education, supervised internship, initial training.Abstract
The supervised internship has great relevance in undergraduate courses in Brazil, so that the future teacher can express in practice the knowledge acquired, it is salutary that the initial training offers a solid theoretical basis in different areas of school education, among them the knowledge about the Public of Special Education (PEE). In this sense, this article had as its main objective to deepen the knowledge about the initial formation of teachers and the practice of supervised internship and as specific objectives: i) to verify and analyze the curricular matrices of the disciplines of supervised internship of Pedagogy courses regarding Special Education; ii) to investigate how were the experiences of the undergraduate students during the internships with the public students of Special Education; and iii) to characterize the profile of the undergraduate students. The research was exploratory and descriptive with 118 Pedagogy undergraduate students, and a questionnaire was applied to collect data. The results were: a) the curricular loads demonstrated that the universities present the class hours established by law; b) most of the undergraduates mentioned positive experience with public students of Special Education, however, they pointed out difficulties and weaknesses when acting; and c) the undergraduates were young women in their first graduation and who worked while studying.
Downloads
References
ALARCÃO, I.; ROLDÃO, M. Supervisão. Um contexto de Desenvolvimento Profissional. Edições Pedago, 95 p., 2008.
ANDRÉ, M. Formação de professores no Brasil, 1990–1998. Brasília: MEC/INEP/Comped, 2002. Disponível em: http://estadoconhecimento.inep.gov.br/ojs3/index.php/estadoconhecimento/issue/view/415.
Acesso em: 05 mar. 2022.
BIESTA, G. The Ignorant Citizen: Mouffe, Rancière and the Subject of Democratic Education. Studies in Philosophy and Education, v. 30, n. 2, p.141-153, 2011. Disponível em: https://philpapers.org/rec/BIETIC. Acesso em: 01 jan. 2023.
BRASIL. Lei n.9.394/96, de 20.12.1996. Estabelece as diretrizes e bases para a educação nacional. Diário Oficial da União. Brasília: Gráfica do Senado, v. 134, n.1.248, p.27.83327.841, 23 dez. 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htmAcesso em: 10 fev. 2020.
BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Graduação em Pedagogia – Resolução CNE/CP Nº1, de 15 de maio de 2006. Diário Oficial da União, Brasília, 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rcp01_06.pdf . Acesso em: 05 mar. 2020.
BRASIL. Política Nacional de Educação Especial na perspectiva da Educação Inclusiva. MEC; SEEP; 2008. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/politicaeducespecial.pdf. Acesso em: 01 fev. 2020.
BRASIL. Lei nº 11.788, de 25 de setembro de 2008. Dispõe sobre o estágio de estudantes;
altera a redação do art. 428 da Consolidação das Leis do Trabalho (CLT). Diário Oficial da
União, Brasília, DF, 26 set. 2008a. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11788.htm. Acesso em: 01 fev. 2020.
BUENO, S. G. J; MARIN, J. A. Crianças com necessidades educativas especiais, a política educacional e a formação de professores: dez anos depois. In: BAPTISTA, R. C; CAIADO, M. R. K; JESUS, D. M. D. (Orgs.). Professores e educação especial. Porto Alegre: Mediação,v. 2. 2011. p.111-130.
CARDOSO, R.; SAMPAIO, H. Estudantes universitários e o trabalho. In: Revista Brasileira de Ciências Sociais, cad.26, 1994. Disponível em: http://anpocs.com/images/stories/RBCS/26/rbcs26_03.pdf. Acesso em: 20 fev. 2022.
FUMEGALLI, R. C. A. Inclusão Escolar: O desafio de uma educação para todos? 2012. 50f. Monografia de conclusão de curso. Programa de Pós-Graduação Lato Sensu Educação Especial: Deficiência mental e transtornos e dificuldades de aprendizagem, Ijuí: UNIJUÍ-RS, 2012. Disponível em: http://bibliodigital.unijui.edu.br:8080/xmlui/bitstream/handle/123456789/716/ritamonografia.pdf?sequence=1. Acesso em: 10 mai. 2020.
GUTIERRES, J. D. et al. O perfil dos alunos do curso de Pedagogia da FURG. In: IX ANPED Sul: Seminários de Pesquisa em Educação da Região Sul, 2012. Disponível em: http://www.ucs.br/etc/conferencias/index.php/anpedsul/9anpedsul/paper/viewFile/1112/541. Acesso em: 20 jan. 2020.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDO E PESQUISAS EDUCACIONAIS (INEP/MEC). ENADE 2014, Exame Nacional dos Estudantes, Relatório de área, Pedagogia (Licenciatura). Brasília: INEP, 2014. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/enade/relatorio-sintese-2014. Acesso em: 10 abr. 2020.
LEITE, C.; FERNANDES, P. Desafios aos professores na construção de mudanças educacionais e curriculares: que possibilidades e que constrangimentos? Revista Educação, v. 33, n. 3, p. 198-204, set./dez., 2010. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/8076/5723. Acesso em: 01 jan. 2023.
LYRA, J. C. Concepção dos profissionais do Núcleo de Atividades de Altas Habilidades/Superdotação sobre as características dos estudantes com altas habilidades/superdotação. Revista Cocar, V.13. N. 26. Mai./Ago., p. 90-106, 2019. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/2500. Acesso em: 20 mar. 2022.
MACIEL, E. M. O estágio supervisionado na formação docente: Espaço de desafios, possibilidades e aprendizagens de futuros professores. In: XVI Encontro ENDIPE – Encontro Nacional de Didática e Práticas de Ensino. UNICAMP, Campinas, 2012. Disponível em: http://www.infoteca.inf.br/endipe/smarty/templates/arquivos_template/upload_arquivos/acervo/docs/3290d.pdf . Acesso em: 01 fev. 2020.
MACEDO, N. N. Formação de Professores para a Educação Inclusiva nos cursos de Pedagogia das Universidades Públicas Paulistas. 2010.141f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2010. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/3066?show=full. Acesso em: 01 mar. 2020.
MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Fundamentos de metodologia científica. São Paulo: Atlas, 5. Ed., 2003. p. 200-300.
MELO, G. F. Estágio na formação inicial de professores: aguçando o olhar, desenvolvendo a escuta sensível. In: SILVA, C. L.; MIRANDA, M.I. (Orgs.) Estágio supervisionado e prática de ensino: desafio e possibilidades. Araraquara, SP: Junqueira&Marin: Belo Horizonte, MG: Fapemig, 2008. p. 50-65.
MIRANDA, J. R.; SOUSA, M. S. B. A Formação inicial de professores: uma análise entre o PIBID e o estágio curricular supervisionado no curso de Pedagogia. Revista Cocar, V.15 N.33/2021 p.1-25. 2021.
MOREIRA, C. A., et al. A difícil tarefa de acadêmicos de curso noturno em conciliar trabalho e estudo. Interdisciplinar: Revista Eletrônica da UNIVAR, nº.6, 2011. Disponível em: http://revista.univar.edu.br/downloads/adificil-tarefa-dos-academicos.pdf. Acesso em: 17 mai. 2020.
PAPI, S. O. G. Professores: formação e profissionalização. Junqueira&Marin: Araraquara, 2005. 100 p.
PIMENTA, S. G.; LIMA, M. S. L. Estágio e Docência. São Paulo: Cortez, 2004. 296p.
SILVA, K. Currículo, gênero e identidade na formação de professores/as. 2011. 195f. Dissertação (Mestrado em Educação). Juiz de Fora: Universidade Federal de Juiz de Fora, 2011. Disponível em:http://www.ufjf.br/ppge/files/2011/07/Curr%C3%ADculo-g%C3%AAnero-e-identidade-na-forma%C3%A7%C3%A3o-de-Professores-as.pdf. Acesso em: 12 mai. 2020.
SILVA, M.; SGOBBI, I. V. Curso de pedagogia da Faculdade de Educação da Universidade de Salamanca/Espanha (2010): Uma chave para reflexões. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 9, n. 2, p. 263–273, 2014. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/7034. Acesso em: 14 mar. 2022.
SOUZA, A. R. Formação de Pedagogos para a Atuação com Pessoas Dotadas e Talentosas. 2017. 162f. Dissertação (Mestrado em Educação Especial) Universidade Federal de São Carlos, 2017. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/bitstream/handle/ufscar/8785/DissARS.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 20 set. 2022.
STAIMBACK S.; STAIMBACK W. Inclusão: Um guia para Educadores. Porto Alegre, Artmed, 1999. p.230-260, 456p.
TAVARES, E. M. et al. Ensino superior noturno: a Pedagogia e as trabalhadoras/estudantes. In: X ANPED SUL, Florianópolis, 2014. Disponível em: http://xanpedsul.faed.udesc.br/arq_pdf/1841-0.pdf. Acesso em: 01 jan. 2020.
TRAVAIN, A. L. S.; GARCIA, D. I. B. Políticas Públicas na Perspectiva da Educação Inclusiva e Tendências em Curso. Revista Cocar, V.15 N.33/2021 p.1-19, 2021. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/4529. Acesso em: 05 mar. 2022.
UNESCO. O perfil dos professores brasileiros: o que fazem, o que pensam, o que almejam. São Paulo: Moderna, 2004. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000134925. Acesso em: 10 mar.2021
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Dos autores

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Abstract 499
- PDF (Português (Brasil)) 440