Lives that cross in the insult pedagogy: an analysis of lgbtqia people's school living

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n57.11337

Keywords:

sexual diversity, school, genre, LGBTQIAphobia.

Abstract

The insult pedagogy affects many LGBTQIA students - Lesbian, Gay, Bisexual, Transvestite, Transgender, Queer, Questioner, Intersex, Undecided, Asexual and Allied, and represents strategies that (re)produce prejudice, discrimination, violence and withdrawal of rights elementary In this sense, we ask ourselves: in what way does it manifest itself in school experiences, in disregard of what society has agreed as a norm? In order to respond to the problem proposed, we aim to analyze the reports of the school experiences of 118 participants who recognize themselves as LGBTQIA people. To do so, we use content analysis under the bias of the following categories: prohibitions of sexual diversity; de / contextualizing LGBTQIAphobia; re/de/constructing gender stereotypes, which we discussed on the basis of Cultural Studies, gender studies and the order of discourse. We conclude that the standards adopted by the school exclude those considered as different, directly impacting the sphere of feelings, dignity and school performance.

 

 

 

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Author Biographies

Isaias Batista de Oliveira Júnior, Universidade Estadual de Maringá -UEM.

Professor Adjunto na Universidade Estadual de Maringá - UEM. Pós-doutor em Educação pela Universidade Estadual de Maringá. Doutor em Educação na Universidade Estadual Paulista Júlio Mesquita Filho. Mestre em Educação pelo Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade Estadual de Maringá. Pós Graduado em Psicopedagogia Clínica e Institucional. Pós Graduado em Neuropedagogia na Educação. Pós Graduado em Gestão Escolar. Licenciado em Pedagogia. Licenciado em Educação Física pela Universidade Estadual de Londrina. Graduado em Nutrição.

Diego Raone Ferreira, Universidade Estadual de Maringá -UEM

Mestre em Enfermagem
Universidade Estadual de Maringá -UEM.
Maringá, PR, Brasil.

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Published

2021-06-03

How to Cite

OLIVEIRA JÚNIOR, Isaias Batista de; FERREIRA, Diego Raone. Lives that cross in the insult pedagogy: an analysis of lgbtqia people’s school living. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 57, p. e11337, 2021. DOI: 10.5585/eccos.n57.11337. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/11337. Acesso em: 31 aug. 2024.