A perspective on babies’ adaptation to a child education center and the use of transitional objects

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n50.13320

Keywords:

Child Education Center, Transitional Objects, Adaptation Period

Abstract

Adaptation period in education centers for 0-3-year-old children is always challenging, since all people involved in this process get immersed into impressions and expectations about children’s insertion into the school environment. This academic article presents results from a master’s degree research based on an action-research project whose data collection included observations during the adaptation period to a public child education center in São Paulo city, a semi-structured interview, and two culture circles led by four teachers of nursery II classes. Research goal was to analyze the children’s adaptation period and how the use of transitional objects helped infants and toddlers in this process. Research questions that guided the study were as follows: How was the adaptation process of infants and toddlers to the education center? Did teachers allow children to use transitional objects during the adaptation period? What were the transitional objects used by children? What feelings did children experience while using transitional objects? This study was based on literature on Critical Pedagogy and Psychoanalysis. Research results showed that, when children would start crying, teachers would try hard to calm them down. Infants and toddlers who used any transitional object were more likely to calm down more quickly, to sleep before the others, and to adapt themselves to the educational center routine more easily, indicating that they would feel safe and comfortable.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ligia de Carvalho Abões Vercelli, Universidade Nove de Julho - UNINOVE. São Paulo, SP

Doutora em Educação pelo Programa de Mestrado e Doutorado em Educação (PPGE/Uninove). Professora do Programa de Mestrado em Gestão e Práticas Educacionais (Progepe) na mesma universidade.

Tatiane Peres Alves Negrão, Prefeitura de São Paulo

Mestra em Educação pelo Programa de Mestrado em Gestão e Práticas Educacionais da Universidade Nove de Julho (Progepe/Uninove). Docente em um Centro de Educação Infantil (CEI) na prefeitura de São Paulo.

References

BOSSI, T. J. et al. Adaptação à creche e o processo de separação-individuação: reações dos bebês e sentimentos parentais. Psicologia PUC-RS, Porto Alegre, Rio Grande do Sul, v. 45, n. 2, p. 250-260, abr./jun. 2014.

BOWLBY, J. Apego e perda: 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1984.

______. Formação e rompimento dos laços afetivos. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1990.

______. Apego e perda: separação, angústia e raiva. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 1988. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/ldb.pdf>. Acesso em: 12 out. 2016.

______. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil / Secretaria de Educação Básica. – Brasília: MEC, SEB, 2010. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=9769-diretrizescurriculares-2012&category_slug=janeiro-2012-pdf&Itemid=30192>. Acesso em: 3 nov. 2016.

______. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Estatuto da Criança e do Adolescente. Lei nº 8.069 de 13 de julho, 1990. Disponível em: <https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L8069.htm>. Acesso em: 13 out. 2016.

______. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (LDB). Lei nº 9394 / 96. Brasília, 1996. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/ldb.pdf>. Acesso em: 12 out. 2016.

______. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Referenciais para formação de Professores. MEC, Brasília: SEF, 1999. Disponível em: <http://www.dominiopublico.gov.br/download/texto/me002179.pdf>. Acesso em: 30 set. 2016.

______. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil / Ministério da Educação e do Desporto, Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/rcnei_vol1.pdf>. Acesso em: 10 out. 2016.

______. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Base Nacional Comum Curricular. Ministério da Educação e do Desporto, Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 2018. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase>. Acesso em: 8 mar. 2019.

DIAS, S. I.; CONCEIÇÃO, S. O objeto de transição: um estudo em contexto de creche. Revista Zero-a-seis, Florianópolis, v. 16, n. 30, p. 203-216, jul./dez. 2014.

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. 27. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2003.

LAPLANCHE. J.; PONTALIS, J. B. Vocabulário de psicanálise. 5 ed. Santos/SP: Martins Fontes, 1970.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. A pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MALHEIROS, B. T. Metodologia da pesquisa em educação. Rio de Janeiro: LTC, 2011.

MARTINS, G. F. D.; et al. Fatores Associados à não adaptação do bebê na creche: da gestação ao ingresso na instituição. Psicologia: teoria e pesquisa, Rio Grande do Sul, v. 30, n. 3, p. 241-250, jul./set. 2014.

MINAYO, M.C.S. O conceito de representações sociais dentro da sociologia clássica. In: GUARESCHI, P. ; JOVCHELOVITCH, S. (Orgs). Textos em representações sociais. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 1995, p. 89-111.

ORTIZ, C.; CARVALHO, M. T. V. de. Interações: ser professor de bebês – cuidar, educar e brincar uma única ação. São Paulo: Blucher, 2012.

PANTALENA, E. S. O ingresso da criança na creche e os vínculos iniciais. Dissertação (Mestrado em Educação, área de concentração em Psicologia). Centro de Pós-Graduação da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2010.

ROSSETTI-FERREIRA, M. C. et al. Os fazeres na Educação Infantil. 12. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

WINNICOTT, D W. O brincar e a realidade. 2. ed. Rio de Janeiro: Imago,1971.

______. A criança e o seu mundo. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

Published

2019-09-30

How to Cite

VERCELLI, Ligia de Carvalho Abões; NEGRÃO, Tatiane Peres Alves. A perspective on babies’ adaptation to a child education center and the use of transitional objects. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 50, p. e13320, 2019. DOI: 10.5585/eccos.n50.13320. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/13320. Acesso em: 1 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê 50 - Educação Infantil e suas Infâncias