The digital media in the pre-school: an analysis from the common National Curricular Base (BNCC)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n56.13436

Keywords:

Cyberculture, Basic education, Childhood.

Abstract

The article argues that the preschool approach the inclinations and opportunities intrinsic to digital media. The objective is to analyze if attempts at the Base Nacional Comum Curricular (BNCC) corroborate this approximate movement. For this, a reflexive movement is discussed about the 'general competences', the 'learning and development rights' and the 'field experiences' defined in the BNCC, in order to perceive possible approximations between Early Childhood Education (EI) and context of digital media. There is a paradoxical relationship in BNCC between what general competences recommend about digital media for all Basic Education and what is proposed in the national base itself, specifically, for IE. Paradoxes in this sense only further strengthen the gap between preschool and digital media in their opportunities and inclinations. With this, it is concluded that a movement of approximation between preschool and digital media demands investigative efforts that oppose the distance that persists in contemporaneity.

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Author Biographies

Jonathas Fontes Santos, Universidade Tiradentes

Mestre em Educação - UNIT, especialista em Mídias na Educação - UFPE. É professor de Educação Básica da Escola Sesc em Sergipe, com atuação na Educação Infantil e Ensino Fundamental. Membro do Grupo de Pesquisa Educação, Tecnologia da Informação e Cibercultura (GETIC/UNIT/CNPq).

Cristiane de Magalhães Porto, Universidade Tiradentes

Doutora Multidisciplinar em Cultura e Sociedade – UFBA. Mestrado em Letras e Linguística – UFBA. Pesquisadora do Instituto de Tecnologia e Pesquisa – ITP. Bolsista em Produtividade em Pesquisa do CNPq – Nível 2. Pós-doutorado em Educação – UERJ. Coordenadora do Programa de Estímulo a Mobilidade e ao Aumento da Cooperação Acadêmica da Pós-Graduação (PROMOB-FAPITEC/CAPES – UNIT/UERJ/UFSC). É professora do Curso de Comunicação Social e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Tiradentes – Unit. Líder do Grupo de Pesquisa Educação, Tecnologia da Informação e Cibercultura (GETIC/UNIT/CNPq).

Isabella Silva dos Santos, Universidade Tiradentes

Mestra em Educação pela Universidade Tiradentes (2019). Especialização em Análise e elaboração de material didáticos de Espanhol como Língua Estrangeira pela Universidade Federal de Sergipe. Possui graduação em Letras espanhol pela Universidade Federal de Sergipe (2011). Professora da rede estadual de ensino, vinculada à Secretaria de Estado de Educação - SEED-SE, atuando como professora de espanhol no ensino médio. Possui certificação Nível 2 nas ferramentas da G Suite for Education e membro do grupo de pesquisa Educação Tecnologia da Educação e Cibercultura ‘(GETIC/UNIT/CNPq).

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Published

2021-03-31

How to Cite

SANTOS, Jonathas Fontes; PORTO, Cristiane de Magalhães; SANTOS, Isabella Silva dos. The digital media in the pre-school: an analysis from the common National Curricular Base (BNCC). EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 56, p. e13436, 2021. DOI: 10.5585/eccos.n56.13436. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/13436. Acesso em: 13 aug. 2024.

Issue

Section

Artigos