Sieves that cirandam: pedagogical opinions and childhood production in children's education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n60.13553

Keywords:

school culture, child education, childhood, pedagogical advice.

Abstract

This article seeks to show, based on the analysis of pedagogical opinions produced at a kindergarten / nursery school in the state of Rio Grande do Sul, the ways in which children are narrated through knowledge that moves the performance of teachers to produce the child in this space that has been consolidated in a school culture. In analyzing these pedagogical opinions we aim to refer to the importance of teacher education and her/his participation in the construction of a culture of Child Education in the context of Basic Education and for the production of the child in the contemporary world. The methodological analogy that we put into operation is the one of the sieve that by the movement causes to process by the pass / fall the disposable elements to make appear the valuable element. A ciranda in which you select, by the knowledge that circulates in the school environment, by the sifting movement, framework and production processes for children. The article concludes by pointing out the need to, in the contexts of Early Childhood Education, the production of knowledge that designs an educational culture for Early Childhood Education. 

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Author Biographies

Taciana Uecker, Universidade Federal de Santa Maria-UFSM.

Professora da Rede Municipal de Santa Maria e Professora Substituta no Instituto Federal Farroupilha - campus Júlio de Castilhos. Mestranda em Políticas Públicas e Gestão Educacional pelo programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas e Gestão Educacional, na linha de pesquisa LP2 - Gestão Pedagógica e Contextos Educativos pela Universidade Federal de Santa Maria - UFSM. Licenciada em Pedagogia pela UFSM, Curso técnico integrado ao ensino médio - Curso Normal (2012). Possui vários cursos na área da Educação, bem como experiência profissional na Educação Infantil e Anos Iniciais. Atualmente pesquisa e realiza estudos na área de Educação, com ênfase em (In) Exclusão, Políticas Públicas, Formação de Professores, Educação Infantil e Pedagogia.

Leandra Bôer Possa, Universidade Federal de Santa Maria-UFSM.

Graduação em Educação Especial pela Universidade Federal de Santa Maria (1993), Mestrado em Psicopedagogia - Universidad de La Havana (2001), Mestrado em Educação - Fundamentos da Educação pela Universidade Federal de Santa Maria (1997) e Doutora em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria (2013) . Realizou Estágio Pós Doutoral em Políticas Públicas de Educação e Educação Comparada na Universidade de Valencia, Espanha (2016-2017), bolsista CAPES. Atualmente é professora adjunta da Universidade Federal de Santa Maria, no Departamento de Educação Especial, Programa de Pós Graduação em Educação e Programa de Pós Graduação em Políticas Públicas e Gestão Educacional.Tem experiência na área de Educação, com ênfase nas linhas de pesquisa de Políticas Publicas em Educação, Educação Especial e Formação de Professores. Líder do Grupo Institucional GEPE/UFSM: dgp.cnpq.br/dgp/espelhogrupo/6763731375062082

Taciana Camera Segat, Universidade Federal de Santa Maria Centro de Educação Departamento de Metodologia do Ensino Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas e Gestão Educacional

Graduada em Pedagogia Matérias Pedagógicas do 2º Grau - Educação Pré-Escolar Licenciatura Plena, pela Universidade Federal de Santa Maria (1999), Mestre em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria (2002), Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2007). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em pesquisa educacional sobre a infância, formação de professores, gestão educacional, metodologias de ensino e didática, atuando principalmente nos seguintes temas: Educação Infantil, formação de professores, políticas públicas, articulação teoria-prática, prática de ensino e estágios curriculares do Curso de Pedagogia. Atualmente é Professora Associada do Departamento de Metodologia do Ensino e do Programa de Pós-Graduaçlão em Políticas Públicas e Gestão Educacional, da Universidade Federal de Santa Maria. É Líder do Grupo de Pesquisa, Docência, Infâncias e Formação (DOCINFOCA).

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Published

2022-03-29

How to Cite

UECKER, Taciana; POSSA, Leandra Bôer; SEGAT, Taciana Camera. Sieves that cirandam: pedagogical opinions and childhood production in children’s education. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 60, p. e13553, 2022. DOI: 10.5585/eccos.n60.13553. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/13553. Acesso em: 3 jul. 2024.