Perceptions and forms of action of elementary school teachers in front of school bullying
DOI:
https://doi.org/10.5585/eccos.n54.13919Keywords:
School bullying, Elementary school, Pedagogical praxis.Abstract
The present research had as objective to analyze the perceptions and forms of action of primary school teachers in front of school bullying. As methodological procedures, semi-structured interviews were carried out with the teachers of four schools, each one being located in different regions, in a small municipality in the interior of the São Paulo, Brazil. The research is qualitative, of the multiple case study type. According to the report of the teachers, the schools courtyards are the places where bullying occurs most often, followed by classrooms. Of the situations of systematic intimidation experienced, those linked to the physical and corporal structure of the victims predominated. Although most of the participants mentioned contact with bullying situations, in the pedagogical praxis or in the educational institution where they work, few developed any intervention activity, due to lack of training or support from school management.
Downloads
References
ANTUNES, Deborah Christina; ZUIN, Antônio, Álvaro Soares. Do bullying ao preconceito: os desafios da barbárie à educação. Revista Psicologia & Sociedade. Porto Alegre, v. 20, n. 1, p. 33-41, jan./abr. 2008.
BRASIL. Lei nº 13.277, de 29 de abril de 2016. Institui o dia 7 de abril como o dia nacional de combate ao bullying e à violência na escola. Diário Oficial [da República Federativa do Brasil], Brasília, DF, v. 153, n. 82, 02 mai. 2016, Seção I, p. 3.
CARVALHO, Gabriel Zamian de; REIS, Aparecido Francisco dos. Bullying escolar: a violência e preconceito entre estudantes do ensino fundamental em Campos Grande, MS. Multitemas, Campo Grande, MS, v.22, n. 51, p. 69-89, jan./jun. 2017.
CHAVES, Denise Raissa Lobato; SOUZA, Mauricio Rodrigues de. Bullying e preconceito: a atualidade da barbárie. Bras. Educ., Guamá, PA, v.23, p. 10 17, abr. 2018.
FANTE, Cleo. Fenômeno Bullying: como prevenir a violência nas escolas e educar para a paz. Campinas: Verus, 2005.
FRANCISCO, Marcos Vinicius; LIBÓRIO, Renata Maria Coimbra. Um estudo sobre bullying entre escolares do ensino fundamental. Psicologia: Reflexão e Crítica, Porto Alegre, v. 22, n. 2, p. 200-207, 2009.
FRANCISCO, Marcos Vinicius; COIMBRA, Renata Maria. Análise do bullying
escolar sob o enfoque da psicologia histórico-cultural. Estud. psicol.
(Natal), Natal, v. 20, n. 3, p. 184-195, set. 2015.
FRANCISCO, Marcos Vinicius; COIMBRA, Renata Maria. Bullying escolar e os processos de resiliência em-si sob a ótica da teoria histórico-cultural. Educação temática e digital, Campinas, v. 21, n. 1, p. 145-163,
FRANCISCO, Marcos Vinicius; LIBÓRIO, Renata Maria Coimbra. Notas sobre alguns desdobramentos necessários nos programas de combate ao bullying escolar: uma análise histórico-cultural. Interacções, Lisboa, n. 38, p. 7-27, 2015.
FRANCISCO, Marcos Vinicius; LIBORIO, Renata Maria Coimbra. Reflexões sobre a superação de concepções individualizantes sobre o bullying escolar. In: RIBEIRO, Arilda Inês Miranda; VIOTTO FILHO, Irineu Aliprando Tuim; FURKOTTER, Monica; LEITE, Yoshie Ussami Ferrari. (Orgs.). Educação contemporânea: caminhos, obstáculos e travessias. São Paulo: Cultura Acadêmica. 2011, p. 61-78.
GUERRA, Elaine Linhares de Assis. Manual de pesquisa qualitativa. Grupo Ănima Educação, Belo Horizonte, 2014.
LIMA, Danyelle Shmith; PEREIRA, Rosana Aparecida Tenorio; FRANCISCO, Marcos Vinicius. Notas sobre os programas e leis de enfrentamento ao bullying escolar, Colloquium Humanarum, Presidente Prudente, v. 15, n. esp. 1., p. 212-219, jan./mar. 2018.
LISBOA, Carolina; BRAGA, Luiza de Lima; EBERT, Guilherme. O fenômeno bullying ou vitimização entre pares na atualidade: definições, formas de manifestação e possibilidades de intervenção. Contextos Clínicos, São Leopoldo, v. 2, n.1, p. 59-71, jan./jun. 2009.
LOPES NETO, Aramis Antonio. Bullying: comportamento agressivo entre estudantes. J. Pediatr. (Rio J.), Porto Alegre, v. 81, n. 5, p. 164-172, nov. 2005.
MARCOLINO, Emanuella de Castro; CAVALCANTI, Alessandro Leite; PADILHA, Wilton Wilney Nascimento; FRANCISCO, Arnoldo Nunes de Miranda; CLEMENTINO, Francisco de Sales. Bullying: prevalência e fatores associados à vitimização e à agressão no cotidiano escolar. Texto contexto - enferm., Florianópolis , v. 27, n. 1, e5500016, 2018 . Disponível em: <http://dx.doi.org/10.1590/0104-07072018005500016>. Acesso em: 19 set. 2018.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. Pesquisa Social: Teoria, método e criatividade. 21ª ed. Petrópolis: Vozes, 2002.
NASCIMENTO, Alcione Melo Trindade do; MENEZES, Jaileila de Araújo. Intimidações na adolescência: expressões da violência entre pares na cultura escolar. Psicol. Soc., Belo Horizonte, v. 25, n. 1, p. 142-151, 2013.
OLIVEIRA, Edjôfre Coelho de. O bullying na escola: como alunos e professores lidam com esta violência? Fundamentos, Teresina, v. 2, n. 1, p. 118-137, 2015.
OLIBONI, Samara Pereira. O bullying como violência velada: a percepção e ação dos professores. 2008. 109f. Dissertação (Mestrado em Educação Ambiental). Universidade Federal do Rio Grande, Rio Grande, 2008.
OLWEUS, Dan. Bully/victim problems among schoolchildren: basic factos and effects of a school-based intervention program. Hillsdale: N.J.Erlbaum, 1991.
OLWEUS, Dan. Bullying at school: what we know and what we can do. London, Willey-Blackwell, 1993.
PIPPI, Izabel Cristina Lorenzen. Bullying: relações de poder na escola. 2015. 19f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Ciências Sociais). Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Santa Maria, RS. 2015.
SAVIANI, Dermeval. Escola e democracia. 42. ed. Campinas: Autores Associados, 2012.
SILVA, Cíntia Santana e; COSTA, Bruno Lazzarotti Diniz. Opressão nas escolas: o bullying entre estudantes do ensino básico. Cad. Pesqui., São Paulo, v. 46, n. 161, p. 638-663, set. 2016. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/198053143888. Acesso em: 22 mar. 2018.
SILVA, Jorge Luiz da; OLIVEIRA, Wanderlei Abadio de; MELLO, Flávia Carvalho Malta de; ANDRADE, Luciane Sá de; BAZON, Marina Rezende; SILVA, Marta Angélica Iossi. Revisão sistemática da literatura sobre intervenções antibullying em escolas. Ciência & Saúde Coletiva, Ribeirão Preto SP, v. 22, n. 7, p. 2329-2340, 2017.
SILVA, Jorge Luiz da; MELLO, Flávia Carvalho Malta de; OLIVEIRA, Wanderlei Abadio de; PRADO, Rogério Ruscitto do; Silva, Marta Angélica Iossi; MALTA, Deborah Carvalho. Vitimização por Bullying em estudantes Brasileiros: Resultados da pesquisa Nacional de saúde do escolar (pense). Texto Contexto Enferm. Florianópolis, v. 27, n.3, p. 1-10, ago. 2018.
STAKE, Robert E. Investigación con estudios de casos. 2. ed. Madrid: Ediciones Morata, 2000.
TOGNETTA, Luciene Regina Paulino; VINHA, Telma Pileggi; AVILÉS, José Maria Martinez Bullying e a negação da convivência ética: quando a violência é um valor. Revista INFAD de Psicología - International Journal of Developmental and Educational Psychology, v. 7, n. 1, p. 315-322, 2014. Disponível em: https://doi.org/10.17060/ijodaep.2014.n1.v7.802. Acesso em: 11 jan. 2018.
VENTURA, Alexandre; VICO, Beatriz Pedrosa; VENTURA, Rosângela. Bullying e formação de professores: contributos para um diagnóstico. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v. 24, n. 93, p. 990-1012, dez. 2016.
ZAINE, Isabela; REIS, Maria de Jesus Dutra dos; PADOVANI, Ricardo da Costa. Comportamentos de bullying e conflito com a lei. Estudos de Psicologia, Campinas, v. 27, n. 3, p. 375-382, jul./set. 2010.
ZEQUINÃO, Marcela Almeida; MEDEIROS, Pâmella de; PEREIRA, Beatriz; CARDOSO, Fernando Luiz. Bullying escolar: Um fenômeno multifacetado. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 42, n. 1, p. 181-198, jan./mar. 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 EccoS – Revista Científica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.