Perceptions and forms of action of elementary school teachers in front of school bullying

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n54.13919

Keywords:

School bullying, Elementary school, Pedagogical praxis.

Abstract

The present research had as objective to analyze the perceptions and forms of action of primary school teachers in front of school bullying. As methodological procedures, semi-structured interviews were carried out with the teachers of four schools, each one being located in different regions, in a small municipality in the interior of the São Paulo, Brazil. The research is qualitative, of the multiple case study type. According to the report of the teachers, the schools courtyards are the places where bullying occurs most often, followed by classrooms. Of the situations of systematic intimidation experienced, those linked to the physical and corporal structure of the victims predominated. Although most of the participants mentioned contact with bullying situations, in the pedagogical praxis or in the educational institution where they work, few developed any intervention activity, due to lack of training or support from school management.

 

 

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Author Biographies

Danyelle Shmith de Lima, Universidade do Oeste Paulista/Graduanda do curso de Pedagogia e bolsista de iniciação científica pelo Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq).

Graduanda em Pedagogia pela Universidade do Oeste Paulista, UNOESTE, Brasil. Atualmente pesquisa em nível de iniciação científica o tema do bullying escolar, com financiamento do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq).

Rosana Aparecida Tenorio Pereira, Universidade do Oeste Paulista/Graduanda do curso de Pedagogia.

Graduanda em Pedagogia pela Universidade do Oeste Paulista, UNOESTE, Brasil. Atualmente pesquisa em nível de iniciação científica o tema do bullying escolar,

Marcos Vinicius Francisco, Universidade Estadual de Maringá (UEM) e Universidade do Oeste Paulista (Unoeste)

Concluiu o Doutorado em Educação pela Universidade Estadual Paulista (UNESP), campus de Presidente Prudente, e o Pós-Doutorado em Educação pela Universidade do Oeste Paulista (Unoeste). Atualmente, é docente do Departamento de Educação Física da Universidade Estadual de Maringá (UEM), campus regional do Vale do Ivaí (CRV) e professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Unoeste.

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Published

2020-09-30

How to Cite

LIMA, Danyelle Shmith de; PEREIRA, Rosana Aparecida Tenorio; FRANCISCO, Marcos Vinicius. Perceptions and forms of action of elementary school teachers in front of school bullying. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 54, p. e13919, 2020. DOI: 10.5585/eccos.n54.13919. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/13919. Acesso em: 13 nov. 2024.