Theater with babies: narrating experiences in early childhood education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n50.14014

Keywords:

Childhood Studies, Research with Babies, Theater with Babies, Historical-Cultural Theory

Abstract

This paper refers to the contemporary studies of childhood, having as central field the research with infants. Conceptually, we assume for babies the design established in legislation and in the academic area on early childhood, from birth up to 36 months. The paper was situated in the interface of the experiences of the babies and their enunciations made possible by the scenic activities that we assumed and denominated as theater with babies. The theater with babies consisted of offering an environment thought to receive them, creating a social situation in which their creative activities were potentialized. The methodological approach used was the research with babies, in the kindergarten space in a school in the city of Niterói and the research conclusions are linked to the potency that the theater with babies promotes in the interaction with and among the scenic props. The utterances of babies from the scenic offer directly linked to the act of playing promote unrepeatable events and therefore bearers of experiences that enable their protagonism.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jader Janer Moreira Lopes, Universidade Federal de Juiz de Fora - UFJF

Graduado em Geografia. Doutor em Educação. Professor do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora e Universidade Federal Fluminense.

Luiz Miguel Pereira, Faculdade de Educação Tecnológica do Estado Rio de Janeiro/ Professor de Ensino Superior

Doutor em Educação pelo Programa de pós-graduação em Educação da Universidade Federal Fluminense. Pesquisador do  Grupo de estudos e pesquisas em Geografia da infância/Universidade Federal Fluminense.

References

AMARAL, A. M. Teatro de formas animadas: máscaras, bonecos, objetos. 3a ed. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 1996.

AMORIN, Marília. Vozes e silêncio no texto de pesquisa em ciências humanas. Cadernos de Pesquisa, n. 116, julho, 2002.

ARTAUD, Antonin. Linguagem e vida. (Org. J. Guisburg, Silvia Fernandes Telesi e Antônio Mercado Neto) São Paulo: Perspectiva. 2004.

______. O teatro e seu duplo. São Paulo: Editora Max Limonad Ltda., 1987.

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. São Paulo. Martins Fontes, 2006.

______. Para uma filosofia do ato responsável. Trad. Valdemir Miotello e Carlos Alberto Faraco. São Carlos: Pedro & João Editores, 2010.

______. Questões de Literatura e estética: a teoria do romance. São Paulo: Hucitec, 2014.

BARBOSA, M. C. S.; FOCHI, P. S. O teatro e os bebês: trajetórias possíveis para uma Pedagogia com crianças pequenas. Espaços da Escola. Editora Unijuí. Ano 21, nº 69 Jan./Jun. 2011. p. 29-38.

BOAL, Augusto. Teatro do oprimido e outras estéticas. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1980.

BRECHT, Bertolt. Teatro Dialético. Rio de Janeiro. Civilização Brasileira. 1967.

FRABETTI, Roberto. A arte na formação de professores de crianças de todas as idades: o teatro é um conto vivo. Pro-Posições. Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação. Campinas, SP, v. 22, mar 2011.

FICHTNER, Bernard. Instrumento – signo – mímeses o potencial de “representações simbólicas” na perspectiva da teoria histórico-cultural In: SILVA, Léa Stahlschmidt Pinto; LOPES, Jader Janer Moreira. Diálogos de pesquisas sobre crianças e infâncias. Niterói, RJ: Editora da UFF, 2010.

GASSNER, John. Mestres do Teatro I. Trad. e org. Alberto Guzik e J. Guinsburg. São Paulo: Perspectiva, 1991. (Coleção Estudos)

GERALDI, Joao Wanderley. Heterocientificidade nos estudos linguísticos. In: Estudos de Gêneros do Discurso – GEGe-UFSCar. Palavras e contrapalavras: enfrentando questões da metodologia bakhtiniana. São Carlos: Pedro & João Editores, 2012, p 19-39.

______. A aula como acontecimento. In: GERALDI, Joao Wanderley. A aula como acontecimento. São Carlos: Pedro & João Editores, 2015.

KANTOR, Tadeusz. O teatro da morte. Org. Denis Bablet. Perspectiva, 2008.

LERMAN, Hans-Thies. Teatro pós-dramático. Trad. Pedro Süssekind. Cosac Naify, 2007.

LOPES, Jader Janer Moreira; MELLO, Marisol Barenco de. Autorias infantis: processos intermodais de criação. In: ARAÚJO, Vania Carvalho (org.). Infâncias e educação infantil em foco. Curitiba, PR: CRV, 2017.

______. Quando perdemos a confiança na linguagem? Revista Brasileira de Alfabetização – ABAlf. Vitória, ES, v. 1, n. 5, jan./jun. 2017. p. 15-30.

PAVIS, Pavis. Dicionário de Teatro. Trad. de J. Guinsburg e Maria Lúcia Pereira. São Paulo: Perspectiva, 2005.

PEREIRA, Luiz Miguel. Teatro com bebês, estreia de olhares. 2014. Dissertação (Mestrado em Educação) Universidade Federal Fluminense. Niterói. 2014.

______. Teatro com bebês, enunciações e vivências: encontros da arte com a vida. Tese (Doutorado em Educação) Universidade Federal Fluminense. Niterói, 2018.

PINO, Angel. As marcas do humano: as origens da constituição cultural da criança na perspectiva de Lev S. Vigotski. São Paulo: Cortez, 2001.

VIGOTSKI, Lev Semyonovich. Quarta aula: a questão do meio na pedologia. Tradução de Márcia Pileggi Vinha. Psicologia USP, São Paulo. 2010.

______. Obras Escogidas. Tomo IV: Psicología Infantil. Madri: Machado Libros, 2006.

______. Psicologia da arte. Trad. Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

______. Imaginação e criação na infância. Trad. Zoia Prestes. São Paulo: Ática, 2009.

______. A construção do pensamento e da linguagem. Trad. Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

______. A brincadeira e seu papel no desenvolvimento psíquico da criança. Trad. Zoia Prestes. Revista Virtual de Gestão de Iniciativas Sociais, UFRJ- COPPE. Rio de Janeiro, Jun., 2008.

VOLOCHÍNOV, Valentin Nikolaievich. A construção do enunciado e outros ensaios. São Carlos: Pedro & João Editores, 2013.

Published

2019-09-30

How to Cite

MOREIRA LOPES, Jader Janer; MIGUEL PEREIRA, Luiz. Theater with babies: narrating experiences in early childhood education. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 50, p. e14014, 2019. DOI: 10.5585/eccos.n50.14014. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/14014. Acesso em: 1 sep. 2024.

Issue

Section

Dossiê 50 - Educação Infantil e suas Infâncias