Evaluation in higher education: limits and possibilities of an experience

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n55.18874

Keywords:

Evaluation, High education, Curricular internship in the early years, Portfolio, COVID-19 pandemic

Abstract

This paper analyzes the conception of evaluation practiced by a group of supervisors of the Curricular Internship in the early years in a Pedagogy undergraduation program, starting from the idea that evaluation provides the teacher with a reflection on his practice so that, from the awareness of their convictions, can employ action strategies, develop tools and review aspects that need to be taken up, in the search for facing difficulties encountered along the educational journey. For students, evaluation can be recognized as the moment of knowledge construction and repositioning of the training process. The evaluation is understood as a political act, in the sense of providing successive judgments on a path, always partial, provisional and precarious, that urge the subjects to adjust the course of events to the susceptibilities of the group itself, within a given context of action pedagogical or social formation. Finally, we bring some records of the course of the curricular internship in the early years, in which we were challenged by the COVID-19 pandemic and tried the e-portfolio as a device for critical appropriation and formative evaluation, allowing an experience of displacement and consequent expansion of our understanding of the possibilities of bonding in remote education, in times of exception.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcos Villela Pereira, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)

Doutor em Educação (PUCSP)
Professor Titular da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)

Sônia Maria de Souza Bonelli, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)

Doutor em Educação (UFRGS)
Professor Adjunta da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)

Rosane Oliveira Duarte Zimmer, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)

Doutora em Educação (PUCRS)
Professora da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)

Síntia Lúcia Faé Ebert, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)

Doutora em Educação (PUCRS)
Professora da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)

References

ALVARENGA, G. M. et al. Portfólio: conceitos básicos e indicações para utilização. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 17, n. 33, p. 137-145, jan./abr. 2006.

BARKLEY, E. F.; MAJOR, C. H. Técnicas para avaliação da aprendizagem: um manual para professores universitários. Curitiba: PUCPRESS, 2020.

BENÍTEZ, R.; AGUILAR, S.; SÁNCHEZ, L. Una experiencia para atender a la diversidad en la universidad. Márgenes, Málaga, 0 (0), p. 76-96, 2019. Disponível em: http://dx.doi.org/10.24310/mgnmar.v0i0.6230 Acesso em 2/07/2020.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei número 9394, de 20 de dezembro de 1996. Brasília: MEC, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm Acesso em: 2/07/2020.

BRASIL. Plano Nacional de Educação. Brasília: MEC, 2004. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2011-2014/2014/Lei/L13005.htm Acesso em: 2/07/2020.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2019. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf Acesso em: 2/07/2020.

BRASIL. Medida Provisória n° 934, de 01 de abril 2020. Brasília: Câmara dos Deputados, 2020a. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/medida-provisoria-n-934-de-1-de-abril-de-2020-250710591 Acesso em: 2/07/2020.

BRASIL. Portaria n° 188, de 3 de fevereiro de 2020. Brasília: Ministério da Saúde, 2020b. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-188-de-3-de-fevereiro-de-2020-241408388 Acesso em: 2/07/2020.

BRASIL. Portaria n° 345, de 19 de março 2020. Brasília: MEC, 2020c. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-345-de-19-de-marco-de-2020-248881422 Acesso em 02 de julho de 2020.

BRASIL. Portaria n° 473, de 13 de maio de 2020. Brasília: MEC, 2020d. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-473-de-12-de-maio-de-2020-256531507 Acesso em 02 de julho de 2020.

BRASIL. PORTARIA Nº 343, DE 17 DE MARÇO DE 2020. Brasília: MEC, 2020e. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-343-de-17-de-marco-de-2020-248564376 Acesso em 02 de julho de 2020.

BRITO, C. R. S. Estudo de caso do portfólio às competências. Dissertação (Mestrado em Estudos Culturais, Didácticos, Linguísticos e Literários). Covilhã: Universidade da Beira Interior, 2009.

CARVALHO, A. M. P.; GIL-PEREZ, D. Formação de professores de Ciências: tendências e inovações. São Paulo: Cortez, 2006.

CARROLL, L. Alice do outro lado do espelho. Lisboa: Europa-América, 2010.

FOUCAULT, M. Vigiar e punir: nascimento da prisão. 31. ed. Petrópolis: Vozes, 2006.

GARCIA, J. Avaliação e aprendizagem na educação superior. Estudos sobre Avaliação Educacional, São Paulo, v. 20, n. 43, maio/ago. 2009. Disponível em: http://www.fcc.org.br/pesquisa/publicacoes/eae/arquivos/1489/1489.pdf Acesso em: 2/07/ 2020.

GIL, A. C. Didática do ensino superior. São Paulo: Atlas, 2008.

GRÉGOIRE, J. et al. Avaliando as aprendizagens: os aportes da psicologia cognitiva. Porto Alegre, ARTMED, 2000.

GRILO, M.; GESSINGER, R. (org.). Por que falar ainda em avaliação? Porto Alegre: Edipucrs, 2010.

HERNÁNDEZ, F. Cultura visual: mudança educativa e projeto de trabalho. Porto Alegre: Artmed, 2000.

HOFFMANN, J. Avaliar: respeitar primeiro, educar depois. Porto Alegre: Mediação, 2008.

INEP. Sinopse estatística da educação Superior 2018. Brasília: INEP, 2019. Disponível em: http://download.inep.gov.br/informacoes_estatisticas/sinopses_estatisticas/sinopses_educacao_superior/sinopse_educacao_superior_2018.zip Acesso em: 2/07/2020.

KANT, I. Sobre Pedagogia. Piracicaba: UNIMEP, 1996.

LUCKESI, C. Avaliação da aprendizagem escolar. 22. ed. São Paulo: Cortez, 2017.

PERRENOUD, P. Avaliação da excelência à regularização das aprendizagens: entre duas lógicas. Porto Alegre: Artmed, 1999.

RANCIÈRE, J. O mestre ignorante: cinco lições sobre a emancipação intelectual. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.

SACRISTÁN, J.; GÓMEZ, A. P. Compreender e transformar o ensino. Porto Alegre: ARTMED, 1998.

SILVA, J. F. Avaliação formativa: pressupostos teóricos e práticos. Porto Alegre: Mediação, 2019.

VASCONCELLOS, C. S. Avaliação da aprendizagem: práticas de mudança. São Paulo: Libertad, 2013.

VIEIRA, V. M. O. Portfólio: uma proposta de avaliação como reconstrução do processo de aprendizagem. Revista Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo, v. 6, n. 2, p. 149-153, junho/dezembro 2002.

ZABALZA, M. O ensino universitário: seu cenário e protagonistas. Porto Alegre: ARTMED, 2013.

ZAINKO, M. A. S. Educação superior, democracia e desenvolvimento humano sustentável. In: ZAINKO, M. A. S.; GISI, M. L. (org.). Políticas e gestão da educação superior. Curitiba: Champagnat, 2003. p. 45-60.

Published

2020-12-16

How to Cite

PEREIRA, Marcos Villela; DE SOUZA BONELLI, Sônia Maria; DUARTE ZIMMER, Rosane Oliveira; FAÉ EBERT, Síntia Lúcia. Evaluation in higher education: limits and possibilities of an experience. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 55, p. e18874, 2020. DOI: 10.5585/eccos.n55.18874. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/18874. Acesso em: 26 sep. 2024.

Issue

Section

Dossiê 55 - Avaliação da Aprendizagem